Patience Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Har hørt/lest at det er en "garanti" for at Nikon D90 er garantert/testet til å tåle 100.000 eksponeringer på lukkeren tror jeg det var.. Det høres jo "lite" når man gjerne tar 100 bilder eller mer daglig i 10 dager. Da er man allerede oppe i 1000 eksponeringer... Det er jo lite er det ikke? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) For det første så er det ingen Garanti fra Nikon. Nikon har vel heller aldri gått ut offisiellt og sagt at kamera X er garantert for Y antall eksponeringer. For det andre så vil du over tid ikke ta 100 bilder per dag. I starten vil det ofte gå med mye flere rammer per dag til testing og usikkerhet rundt fotografering. Etterhvert som man blir mer trygg knipses det også mye mindre. - genrellt sett. Om man vet at man tar så mye bilder hver dag over lengre tid så må man simpelthen ta en evt. kostnad med i betraktningen når man kjøper kamera. Det er tydeligvis ett mye mer seriøst verktøy for deg enn det er for den jevne person i gata. Da kan det kanskje være en ide å vurdere ett av de dyrere kamerane som er konstruert for røffere bruk? 100.000 eksponeringer er tross alt 10 rammer hver dag i 27 år...evt. 100 rammer i 2.7 år. Endret 27. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Det er jo lite er det ikke?Nei. 100 bilder daglig er mye, med mindre du er profesjonell sportsfotograf. Og det er en litt annen kundegruppe enn D90 er tiltenkt for. Til dem laget Nikon D3. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Du kan jo bytte lukkeren da. Men det trenger du ofte ikke før lenge etter 100k. Tenk på bil feks, de er jo bare garantert fram til 100k. Men mange går jo 400k.. De fleste dslr ser nok aldri grensen sin før de byttes ut. Man tar jo ikke bilder hver dag. Og tar man 100 bilder hver dag, og står igjen med bare noen få, burde man revurdere metodene man bruker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 100.000 er ganske mye i forhold til klassen som D90 er i. Andre produsenter har vel 50 eller 75 tusen i samme klasse. Nå er det vel ikke en garanti, men mer en indikasjon på forventet levetid. Tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Har hørt/lest at det er en "garanti" for at Nikon D90 er garantert/testet til å tåle 100.000 eksponeringer på lukkeren tror jeg det var.. Det høres jo "lite" når man gjerne tar 100 bilder eller mer daglig i 10 dager. Da er man allerede oppe i 1000 eksponeringer... Det er jo lite er det ikke? Dette er ingen absolutt verdi. Det Nikon sier er at D90 er testet (les: konstruert) til å tåle minimum 100.000 eksponeringer. Klarer du svi av 110.000 og lukkeren dør vil du få byttet den på garantien helt gratis så lenge du er innenfor garantiperioden. Enkelte ganger skjer det at den dør før 100.000, andre ganger kan den holde langt lengre. Koster ikke allverden å bytte heller om man betaler selv. For å sette det hele i perspektiv, 99.9% av alle mennesker på denne kloden kommer aldri til å ta 100.000 bilder i løpet av sitt liv. Endret 27. mai 2009 av TGB Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Har hørt/lest at det er en "garanti" for at Nikon D90 er garantert/testet til å tåle 100.000 eksponeringer på lukkeren tror jeg det var.. Det høres jo "lite" når man gjerne tar 100 bilder eller mer daglig i 10 dager. Da er man allerede oppe i 1000 eksponeringer... Det er jo lite er det ikke? Dette er ingen absolutt verdi. Det Nikon sier er at D90 er testet (les: konstruert) til å tåle minimum 100.000 eksponeringer. Klarer du svi av 110.000 og lukkeren dør vil du få byttet den på garantien helt gratis så lenge du er innenfor garantiperioden. Enkelte ganger skjer det at den dør før 100.000, andre ganger kan den holde langt lengre. Koster ikke allverden å bytte heller om man betaler selv. For å sette det hele i perspektiv, 99.9% av alle mennesker på denne kloden kommer aldri til å ta 100.000 bilder i løpet av sitt liv. Når produsentene oppgir slike tall, er det nyttige pekepinner for å planlegge bruk, og det gir utgangspunkt for hva som er rimelige reklamasjonsgrunner. Med det tallet som utgangspunkt, vil jeg tro det er problematisk å avvise en reklamasjon på defekt lukker i et kamera som i løpet av 3 år har gått 50 000 eksponeringer, f.eks. Nærmer en seg 100 000, vil en derimot ha en svakere sak. Jeg for min del vil nå si at 100 eksponeringer hver dag i innpå 3 år er himla mye. Er det yrkesbruk, har en råd til å bytte lukker da. Og er en entusiast, skal en være villig til å legge ut for slitedeler på verktøyet sitt. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Takker alle for veldig gode og utfyllende svar.. Jeg tror nok jeg har feilberegnet litt med tanke på hvor meget dette tallet egentlig er i praksis.. Lenke til kommentar
Leopoldleo Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Jeg studerer foto, og har tatt drøye 20 000 siden kameraet kom i hus februar 08... Kameraet byttes av heeelt andre grunner før du engang er i nærheten av lukker-"garantien".. Tallene på resten av gullrekka til nikon; D90 - 100 000 D300 - 150 000 D3 - 300 000 Endret 3. juni 2009 av Leopoldleo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå