Format71 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Har et KT7 kort med en 700Mhz duron og to PC133 minne brikker. Kjøpte bare for moroskyld en 1.3Ghz duron mens de enda er i salg... Da jeg hadde montert denne og skrudd på maskinen skjedde det ingen ting. Dvs. at hardisker og vifter starter opp, men det kommer ikke noe bilde på skjermen og oppstarts-pipet fra biosen kommer ikke. Ja, ja tenkte jeg. Da har jeg blitt lurt. KT7 støtter alikevel ikke denne prosessoren, som jo går på 200Mhz bus. Derfor puttet jeg inn den gamle prosessoren og ventet at alt skulle være OK. Men, nei. Samme resultatet der. Vifter og disker starter å gå, men ikke noe skjermbilde og ikke noe pling fra bios. Hva gjør jeg nå? Er det så at jeg ikke kan bruke denne prosessoren? Skulle jeg bare ha oppgradert biosen først? Er det minnet mitt som er problemet? Hjelp...? -Vegar Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Har opplevd det samme selv, da tok hovedkortet kvelden også. Det lønner seg å sjekke med produsent av hovedkortet hvilke cpu modeller de støtter, før du setter i en ny. Har svidd et par cpu'er på mitt Asus A7V hovedkort. Det stod at det støttet cpu'ene, men fant senere ut at jeg hadde feil PCB versjon på mitt hovedkort i forhold til de PCB versjonene som støttet cpu'ene jeg testet. Så man bør være litt obs... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Har et KT7 kort med en 700Mhz duron og to PC133 minne brikker. Kjøpte bare for moroskyld en 1.3Ghz duron mens de enda er i salg... Da jeg hadde montert denne og skrudd på maskinen skjedde det ingen ting. Dvs. at hardisker og vifter starter opp, men det kommer ikke noe bilde på skjermen og oppstarts-pipet fra biosen kommer ikke. Ja, ja tenkte jeg. Da har jeg blitt lurt. KT7 støtter alikevel ikke denne prosessoren, som jo går på 200Mhz bus. Derfor puttet jeg inn den gamle prosessoren og ventet at alt skulle være OK. Men, nei. Samme resultatet der. Vifter og disker starter å gå, men ikke noe skjermbilde og ikke noe pling fra bios. Hva gjør jeg nå? Er det så at jeg ikke kan bruke denne prosessoren? Skulle jeg bare ha oppgradert biosen først? Er det minnet mitt som er problemet? Hjelp...? -Vegar www.amdforums.com Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Abit KT-7a ver 1.3 støtter opp til XP2100+ prosessorer. For å finne ut hvilken versjon kortet ditt er så må du ta en titt på den nederste PCI-porten, det står på en klistrelapp der. Det virker som meg at du bør prøve og gjøre følgende: 1: Gå på abit sine hjemmesider og last ned den nyeste BIOS versjonen for ditt hovedkort (ja, du må fortsatt vite hvilken versjon hk'et er) 2: Etter at du nå har oppdatert biosen må du resete CMOS. På hk'et er den en jumper som må flyttes på i noen sekunder. (Nærmere beskrevet i manualen for hk'et ditt) Dette må du nok gjøre uannsett hvis du bare vil at maskinen skal funke med din gamle prosessor.. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Abit KT-7a ver 1.3 støtter opp til XP2100+ prosessorer. For å finne ut hvilken versjon kortet ditt er så må du ta en titt på den nederste PCI-porten, det står på en klistrelapp der. Det virker som meg at du bør prøve og gjøre følgende: 1: Gå på abit sine hjemmesider og last ned den nyeste BIOS versjonen for ditt hovedkort (ja, du må fortsatt vite hvilken versjon hk'et er) 2: Etter at du nå har oppdatert biosen må du resete CMOS. På hk'et er den en jumper som må flyttes på i noen sekunder. (Nærmere beskrevet i manualen for hk'et ditt) Dette må du nok gjøre uannsett hvis du bare vil at maskinen skal funke med din gamle prosessor.. Kanskje litt vanskelig når maskinen ikke poster? http://www.sysopt.com/articles/recoverbios/ Lenke til kommentar
talisar Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Start maskinen, la den stå på 3 sekunder, trykk reset knappen. Jeg må gjøre det for at den skal poste. Har et kt133 basert hovedkort og en xp1800 cpu. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Abit KT-7a ver 1.3 støtter opp til XP2100+ prosessorer. For å finne ut hvilken versjon kortet ditt er så må du ta en titt på den nederste PCI-porten, det står på en klistrelapp der. Det virker som meg at du bør prøve og gjøre følgende: 1: Gå på abit sine hjemmesider og last ned den nyeste BIOS versjonen for ditt hovedkort (ja, du må fortsatt vite hvilken versjon hk'et er) 2: Etter at du nå har oppdatert biosen må du resete CMOS. På hk'et er den en jumper som må flyttes på i noen sekunder. (Nærmere beskrevet i manualen for hk'et ditt) Dette må du nok gjøre uannsett hvis du bare vil at maskinen skal funke med din gamle prosessor.. Kanskje litt vanskelig når maskinen ikke poster?http://www.sysopt.com/articles/recoverbios/ ja, som jeg sa " Dette må du nok gjøre uannsett hvis du bare vil at maskinen skal funke med din gamle prosessor.." Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Ja, ja tenkte jeg. Da har jeg blitt lurt. KT7 støtter alikevel ikke denne prosessoren, som jo går på 200Mhz bus. Derfor puttet jeg inn den gamle prosessoren og ventet at alt skulle være OK. Men, nei. Samme resultatet der. Vifter og disker starter å gå, men ikke noe skjermbilde og ikke noe pling fra bios. Hva gjør jeg nå? Er det så at jeg ikke kan bruke denne prosessoren? Skulle jeg bare ha oppgradert biosen først? Er det minnet mitt som er problemet? Hjelp...? -Vegar Fra om med Duron 1000Mhz er det en ny kjerne. Den gamle opp til og med 950Mhz kalles SpitFire, mot 1000Mhz++ kalles Morgan. (SpitFire var "duron-utgaven" av AMD Athlon Thunderbird, mens Morgan er "duron-utgaven" av AMD Athlon XP ) Hovedkortet ditt, KT7 støtter bare Tbird med 200Mhz bus, eller SpitFire. Morgan/XP støtter det IKKE, og kommer ikke til å gjøre det noen gang heller, selv ikke en bios-oppdatering holder. For det er nemlig ikke nok med at begge CPUene har 200Mhz bus. Det er større forskjeller som ligger bak. For å si det sånn; det er en grunn til at Morgan med 64kB L2-cache og 100Mhz bus(DDR) er raskere Mhz for Mhz enn Thunderbird med 256kB L2-cache og 133Mhz bus(DDR) Sånn er det bare. Når det gjelder hovedkortet, så kan du prøve å resette bios for å kunne bruke den gamle 700Mhz'n igjen. Om det ikke virker så sjekk etter om det ligger skruer, ledninger eller noe sånt innpå hovedkortet som kan kortslutte... Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Hovedkortet ditt, KT7 støtter bare Tbird med 200Mhz bus, eller SpitFire. Morgan/XP støtter det IKKE, og kommer ikke til å gjøre det noen gang heller, selv ikke en bios-oppdatering holder. For det er nemlig ikke nok med at begge CPUene har 200Mhz bus. Det er større forskjeller som ligger bak. For å si det sånn; det er en grunn til at Morgan med 64kB L2-cache og 100Mhz bus(DDR) er raskere Mhz for Mhz enn Thunderbird med 256kB L2-cache og 133Mhz bus(DDR) Sånn er det bare. Så det betyr at jeg har en duron 1.3 GHz til salgs, det da...? Du å mye enklere ting var for noen år siden... Jeg takler ikke dette kjøret lenger, jeg... :-? Mange takk for hjelpen uansett! -Vegar Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Ja, ja tenkte jeg. Da har jeg blitt lurt. KT7 støtter alikevel ikke denne prosessoren, som jo går på 200Mhz bus. Derfor puttet jeg inn den gamle prosessoren og ventet at alt skulle være OK. Men, nei. Samme resultatet der. Vifter og disker starter å gå, men ikke noe skjermbilde og ikke noe pling fra bios. Hva gjør jeg nå? Er det så at jeg ikke kan bruke denne prosessoren? Skulle jeg bare ha oppgradert biosen først? Er det minnet mitt som er problemet? Hjelp...? -Vegar Fra om med Duron 1000Mhz er det en ny kjerne. Den gamle opp til og med 950Mhz kalles SpitFire, mot 1000Mhz++ kalles Morgan. (SpitFire var "duron-utgaven" av AMD Athlon Thunderbird, mens Morgan er "duron-utgaven" av AMD Athlon XP ) Hovedkortet ditt, KT7 støtter bare Tbird med 200Mhz bus, eller SpitFire. Morgan/XP støtter det IKKE, og kommer ikke til å gjøre det noen gang heller, selv ikke en bios-oppdatering holder. For det er nemlig ikke nok med at begge CPUene har 200Mhz bus. Det er større forskjeller som ligger bak. For å si det sånn; det er en grunn til at Morgan med 64kB L2-cache og 100Mhz bus(DDR) er raskere Mhz for Mhz enn Thunderbird med 256kB L2-cache og 133Mhz bus(DDR) Sånn er det bare. Når det gjelder hovedkortet, så kan du prøve å resette bios for å kunne bruke den gamle 700Mhz'n igjen. Om det ikke virker så sjekk etter om det ligger skruer, ledninger eller noe sånt innpå hovedkortet som kan kortslutte... Jeg mistenker deg for å skrive sludder. Hvordan kan det ha seg at Duron (morgan) fungerer på andre hovedkort med kt133 chipset? k0k0 Edit -> kjører Duron 1300 MHz på A7V rev 1.2 btw får man vel t.o.m kjørt Athlon XP på kt133. Lenke til kommentar
Nimbin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Jeg har da KT7-Raid og Duron 1300MHz. Det fungerer utmerket. Lasta bare ned nyeste bios. (Men kanskje det er forskjell på hva KT7-Raid og vanlig KT7 støtter?) Mvh Nimbin Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Det er forskjell på KT7/KT7-Raid, KT7A/KT7A-Raid og KT7A Ver1.3/KT7A-Raid Ver1.3 Heeeelt sikker på at du har et KT7 og ikke KT7A Ver1.3? Til trådstarter : det har vært tilfeller om at KT7A Ver1.0 hovedkort har klart å kjøre Morgan/AMD XP. Noen har måttet resette systemet X-antall ganger før det startet skikkelig, men når det først hadde startet, så gikk det som en klokke. MEN Det er ikke noen offisiel støtte for Morgan/AMD XP på annet enn KT7A Rev1.3 og nyere. Lenke til kommentar
Nimbin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Ja, jeg er sikker på at jeg har KT7-Raid og ikke KT7a. Kjøpte kortet med en gang det kom på komplett. Sjekka for sikkerthets skyld på Abit sine sider og så at det stemte på bildene. Så hvis du påstår at KT7-kortene ikke kan kjøre Duron 1300Mhz så tar du nok feil. Mvh Nimbin Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Hører du dette Format71? Jo, da. Jeg følger med. Ser jo litt lyst ut i alle fall.. ;-) Har nå kommet meg hjem, flashet biosen og fått start på maskina igjen (med gammel cpu). Skal nå til å laste ned nye drivere samt bios, så får vi ta ett nytt forsøk etter det. Forøvrig står det v1.01 på klistrelappen mina... mvh, -Vegar Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Ja, jeg er sikker på at jeg har KT7-Raid og ikke KT7a. Kjøpte kortet med en gang det kom på komplett. Sjekka for sikkerthets skyld på Abit sine sider og så at det stemte på bildene. Så hvis du påstår at KT7-kortene ikke kan kjøre Duron 1300Mhz så tar du nok feil. Mvh Nimbin Hvis du leste hva jeg skrev, så stod det "ingen offisielt støtte" for Duron med Morgan-kjerne. MEN at det kan gå uoffisielt er godt mulig. De hadde nok sagt at KT7 taklet Morgan-kjerne også, hvis det gikk bra i alle tilfeller, men så lenge det ikke nødvendigvis funker overalt, tydeligvis, så sier de at det ikke går. Om du likevel får det til; hurra og flott for deg, men det er ingen garanti for at det funker hos alle, er det vel? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 OK. En liten status rapport: 1. Prosessoren fungerte suvuret på mitt KT7 kort. Ny bios og cpu@1300 fungerte flott. 2. Etter 2 minutters bruk skumpet jeg borti kabinettet og 'spjoing' - vifta løsnet og skjermen ble svart... Går ut i fra at jeg har brendt en amd i dag... Så ingen røyk eller lignende slik jeg så forrige gang jeg brant en cpu, men den nektet i alle fall å starte igjen, så da er jeg tilbake til min gode gamle 700Mhz... Tror jeg skal begynne å samle på frimerker i morgen... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 OK. En liten status rapport: 1. Prosessoren fungerte suvuret på mitt KT7 kort. Ny bios og cpu@1300 fungerte flott. 2. Etter 2 minutters bruk skumpet jeg borti kabinettet og 'spjoing' - vifta løsnet og skjermen ble svart... Går ut i fra at jeg har brendt en amd i dag... Så ingen røyk eller lignende slik jeg så forrige gang jeg brant en cpu, men den nektet i alle fall å starte igjen, så da er jeg tilbake til min gode gamle 700Mhz... Tror jeg skal begynne å samle på frimerker i morgen... hihi Kjøleribba løsnet når du skumpet borti kabinettet? Hva slags festing var det da? Du burde lukte det hvis den gikk. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Abit KT-7a ver 1.3 støtter opp til XP2100+ prosessorer. For å finne ut hvilken versjon kortet ditt er så må du ta en titt på den nederste PCI-porten, det står på en klistrelapp der. Broder'n har kjørt en XP2100+ T-bred B på sitt gamle Abit KT7. Riktig nok med den nyeste BIOS da. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Har oppgradert 12 slike maskiner på jobben, det vi måtte gjøre var å flashe med ny BIOS, og så fungerte samtlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå