Tacritan Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Kan være mange flaskehalser på systemet som hindrer høy hastighet. Jeg bor på Studentsamskipnaden i Narvik sine boliger og har opplevd å ha 4-5 MB/s tvers over hele byen (1km+ i kabelstrekk) , med grov fiber som backbone. Men så har jeg også opplevd å ha 1-2MB/s fra naboen i samme hus. Det har litt med annen hardware å gjøre også, ikke bare nettkort, kabel og switch. Og for å holde meg til topic i tråden. En vanlig Cat5e kabel burde duge i massevis i det nettverket du nevner, så lenge du ikke skal strekke noen kilometer. Men sørg for å få den skjermet, siden den skal ligge ute. Blir litt dyrere , men det er absolutt verdt det! Lenke til kommentar
Perica Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Det er riktig chma,hvis man vil velge en bedre løsning på kabel skal altid foretrekkes en skjermet løsning framfor UTP. En S-FTP C5 kabel er ypperlig løsning til et hjemmenetverk. Men man kan ikke bruke samme RJ45 plugger og meget farlig ved feil jording,hvis det oppstår spenningforskjell mellom to maskiner med kryssa kabel for eksampel Eller en FTP ,gjør nesten samme jobben.Man skal ikke bekymret mye til tap av signaler ,alle disse kablene skal holde krav til dempning på 100 m,måles i desibel.Ingen har så stor hus ,tror jeg.Alle trekker maks 15-20 m ,ikke lengre. UTP C5 holder massevis Lenke til kommentar
Perica Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Ute med vanlig Cat kabel går ikke an. De er ment til innedors bruk,spesiell ikke den med PVC jacket.Norsk vinter +PVC ER EN DÅRLIG KOMBINASJON. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Forøvrig har jeg fått tak i 250 m Cat.7(helt nytt!) fra Alcatel nå, nå mangler jeg bare de knalldyre switchene... Jobber i Rikstrygdeverket på IT-avdelingen, og vi er i ferd med å flytte til ny byggning i Oslo. Vi blir første fastlands-installasjon av Cat7 i Nord-Europa, det er visst bare oljeplattformene i Nordsjøen som har det installert allerede. En kort artikkel om dette kan leses her. Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Mungo: Nytt 100Mbit i win98 maskina og nytt hoverkort med 100Mbit i XP maskina. 2.5Megabyte i sekundet, og opp i mot 5.6Megabyte/s med spesielt test-program. Har ikkje heilt kontroll på dette med Mb mB MB Mbit mbit o.s.v. 100Mbit/s vert vel omlag 11.9 Megabyte/s så då stemmer det bra at XP viser rundt 12.5% nettverksutnyttelse ved kopiering til og frå XP når eg sit på XP maskina og gjer dette og får 1.5Megabyte/s. Bent Mitt nettverk hjemme, bestående av Win2k og WinXP-maskiner, får jeg skjelden under 6-7MB/sec når jeg flytter over filer. Vanligvis ligger det å butter mot 9MB/sec. Det er et 100mbit nettverk, med en liten 8porter Cnet-switch. Avstanden er ikke mer enn max 2-3meter mellom switch og pc'er riktignok. Synes derfor det ble litt lite når du sitter med bare 1,5MB/sec, og har max på bare 5,6MB/sec. Kanskje det har noe med at din hardware ikke klarer å lese/skrive raskere?? Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Forøvrig har jeg fått tak i 250 m Cat.7(helt nytt!) fra Alcatel nå, nå mangler jeg bare de knalldyre switchene... Jobber i Rikstrygdeverket på IT-avdelingen, og vi er i ferd med å flytte til ny byggning i Oslo. Vi blir første fastlands-installasjon av Cat7 i Nord-Europa, det er visst bare oljeplattformene i Nordsjøen som har det installert allerede. En kort artikkel om dette kan leses her. Mvh. Magnus Lie Skryt! Nuvel, glad på dine(deres) vegne iallefall. :wink: Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Skryt! Nuvel, glad på dine(deres) vegne iallefall. :wink: Hehe, takk. Bryr meg ikke så veldig mye om det uansett, siden jeg arbeider mot z/OS og merker ikke så veldig mye til nettverks-hastighet uansett. Det er jo bare skjermbildet som blir overført over nettverket (for meg) når jeg bruker 3270-emulatoren. Så lenge jeg har 100mbit hastighet når jeg skal overføre datasett til og fra min pc, klager jeg ikke. Noen som kan fortelle hva som i hovedsak er forskjell mellom Cat5(e) og Cat7? Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
Perica Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Skryt er ikke dårlig,men det er allerde instalert 1,2Ghz data kabel i Norge. Din er bare halvparten av den -C7 ,600Mhz kabel Lenke til kommentar
Perica Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 C3 16MHz kabel ,telefon kabel C4 ikke aktuell C5 100 Mhz kabel Utvidet C5E 125Mhz C6 250MHz C7 600Mhz Da må brukes diverse konstruksjoner for å klare krav til kabel.Kan ikke lages en C7 UTP for eksampel. Krav til dempning, Strukturert return loss og crosstolk er de 3 viktigste. Forskjell mellom dempning og Crosstolk kalles ACR og er tegn hvor god kabel er ved -Crosstolk er også en slags tap av signaler,men på en annen måtte enn "vanlig dempning"som er avhengig av kobberstørelse /lengde på kabel.Ikke direkte Dc mostand,tenk frekvenser på 100 000 000 Hz. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Kabelen skal ikke strekkes ute, den er på rundt 15M. 5 av disse metrene er på husveggen. Lenke til kommentar
XzysteRr Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Mungo: Nytt 100Mbit i win98 maskina og nytt hoverkort med 100Mbit i XP maskina. 2.5Megabyte i sekundet, og opp i mot 5.6Megabyte/s med spesielt test-program. Har ikkje heilt kontroll på dette med Mb mB MB Mbit mbit o.s.v. 100Mbit/s vert vel omlag 11.9 Megabyte/s så då stemmer det bra at XP viser rundt 12.5% nettverksutnyttelse ved kopiering til og frå XP når eg sit på XP maskina og gjer dette og får 1.5Megabytes 100Mbit/s er 12.5MByte/s og 10Mbit/s er 1.25MByte/s maksimalt... Lenke til kommentar
Perica Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 15 m går helt bra Pass for å ikke knekke kabel,har lest at en lodda C5 kabel,den er ikke lenger en Cat kabel,det går ikke an.Kan bli for store refleksjoner på kabel.Det er mye verre enn at du hadde trukket den 99 m Lenke til kommentar
Perica Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 15 m går helt bra Pass for å ikke knekke kabel,har lest at en lodda C5 kabel,den er ikke lenger en Cat kabel,det går ikke an.Kan bli for store refleksjoner på kabel.Det er mye verre enn at du hadde trukket den 99 m Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Mungo: Nytt 100Mbit i win98 maskina og nytt hoverkort med 100Mbit i XP maskina. 2.5Megabyte i sekundet, og opp i mot 5.6Megabyte/s med spesielt test-program. Har ikkje heilt kontroll på dette med Mb mB MB Mbit mbit o.s.v. win98? høres ikke akkurat ut som den sprekeste maskina i bygda, eller hva? mulig det har noe med saken å gjøre... 100Mbit/s vert vel omlag 11.9 Megabyte/s så då stemmer det bra at XP viser rundt 12.5% nettverksutnyttelse ved kopiering til og frå XP når eg sit på XP maskina og gjer dette og får 1.5Megabyte/s.Jeg har hørt noen som snakka om at du ikke får utnytta noe særlig mere enn 30% av den teoretiske hastigheten, fordi da begynner det å bli så mye kolisjoner og pakke tap at alt vil gå dårlig Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 Vi blir første fastlands-installasjon av Cat7 i Nord-Europa, det er visst bare oljeplattformene i Nordsjøen som har det installert allerede. Hehe, vet det, det var jeg som leverte til de i fjor og så ble det litt til overs av naturlige årsaker... Lenke til kommentar
tore- Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Kabelen er allerede lagt så. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Vi blir første fastlands-installasjon av Cat7 i Nord-Europa, det er visst bare oljeplattformene i Nordsjøen som har det installert allerede. Hehe, vet det, det var jeg som leverte til de i fjor og så ble det litt til overs av naturlige årsaker... Leverte du til oss i RTV, eller til oljeplattformer? Cat7 er tydeligvis populært (og dyrt) - det ble stjålet ca. 45km cat7-kabel fra byggeplassen til RTV en kveld i fjor høst. Husker ikke hvor mye det ble sagt at det var verdt, men det var ikke få tusen kroner... Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Leverte til offshore. Ikke så populært enda da, det gjenstår litt testing fremdeles. Men det er det som kommer som standard i fremtiden en gang, den er allerede standardisert og sertifisert. Dyrt ja! Husker ikke helt nøyaktig, men tipper rundt en 200-250 kr M :smile: Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Har no bytta kabinett, hoverkort, prosessor og minne. No Duron 1300 med 256MB DDR RAM. Valgte 100Mbit Full Duplex i nettverksinstillingane på Win98 og fekk no rundt 10700kilobytes/sek. på nettverkstest. Men Aida32 meiner at Win98 maskina er tilknytta 10Mbit nettverk. Treng windows 8 tråder for å detektere linje? Kanskje kabel likevel. Kabling: 3m Cat5 UTP frå WinXP til ruter 15m tynn rund grå frå ruter med kun 4 brukte tråder ned gjennom stålrør i veggen og til midt på stovegolvet mitt. Tvinna saman med flat svart 4-leder der og sikra med tape. 3m svart flat, så skøyta med skøytestykke til 3m Cat 5e til Win98 maskina. Bent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå