Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel, kat5 = 100mbit?


Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål om nettverkskabel.

 

Har hub-bassert nettverk hjemme, og en lang kabel mellom disse to. Skal kjøpe 2 switcher, men lurer på om det stilles krav til kabelen ? Kabelen er vel 3 år gammel, kanskje 4. Eneste som sto på kabelen var Alcatel, og noen nummer. Men fant lite om det var Kat5 eller 4. Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cat kategoriene sier bare hvor mye kabelen vil klare garantert, jo høyere nummer jo høyere hastighet kan du overføre på den, så har du en cat4 kabel kan du kanskje overføre i 10/100 hastigheter men det er veldig usikkert derfor anbefales nye kabler hvis dutrenger den hastigheten

 

slik som du sier så klarer cat5 max 10/100 og cat5e eller cat6 1000mbit men her er cat6 mer sikkert enn cat5e

Lenke til kommentar
cat kategoriene sier bare hvor mye kabelen vil klare garantert, jo høyere nummer jo høyere hastighet kan du overføre på den, så har du en cat4 kabel kan du kanskje overføre i 10/100 hastigheter men det er veldig usikkert derfor anbefales nye kabler hvis dutrenger den hastigheten

 

slik som du sier så klarer cat5 max 10/100 og cat5e eller cat6 1000mbit men her er cat6 mer sikkert enn cat5e

 

derfor sier jeg prøv, så får man heller strekke nye kabler, mener å huske at du skrev mye stress å strekke 10m kabel i en annen tråd. Trøsten er at slike kabler ikke koster så veldig mye lenger... :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du forteller meg nøyaktig hva som sto på kabelen, så kan jeg finne ut av det, har nemlig jobbet som kabelansvarlig i Alcatel :) Men jeg tipper det er Cat.5, det var ganske vanlig på den tiden.

 

Forøvrig har jeg fått tak i 250 m Cat.7(helt nytt!) fra Alcatel nå, nå mangler jeg bare de knalldyre switchene... :p

Lenke til kommentar
Hvis du forteller meg nøyaktig hva som sto på kabelen, så kan jeg finne ut av det, har nemlig jobbet som kabelansvarlig i Alcatel :) Men jeg tipper det er Cat.5, det var ganske vanlig på den tiden.

 

Forøvrig har jeg fått tak i 250 m Cat.7(helt nytt!) fra Alcatel nå, nå mangler jeg bare de knalldyre switchene... :p

 

vet dette er oftopic, men knalldyre switcher?

Lenke til kommentar

Dette er en vanlig UTP cabel iht ISO/IEC 11801 ,ikke enhanced versjon dvs en 100Mhz kabel.En enhanced av samme type er 125Mhz og merkes med C5E.

Du har ikke behøv for en C7 kabel ,men det er kjekt å ha :lol:

Det går vel å bruke RJ 45 kontakter på den også???

 

Den er spesifisert til 600 Mhz med ganske lav dempning/Crosstolk og er ganske dyrt også

Lenke til kommentar

Nesten off-topic:

 

Når ein har 100Mbit nettverk og får 2.5Mb pr. sekund.

Kan ein då gå ut i frå at kabelen er for dårlig???

 

Netio nettverkstest viser oppimot 5.5Mb pr. sekund ved 16k pakkar.

Filoverføring XP-Win98 1.5Mb pr. sekund. Win98-XP 2.5Mb pr.sekund.

 

Bent

Lenke til kommentar
Dette er en vanlig UTP cabel iht ISO/IEC 11801 ,ikke enhanced versjon dvs en 100Mhz kabel.En enhanced av samme type er 125Mhz og merkes med C5E.

Du har ikke behøv for en C7 kabel ,men det er kjekt å ha :lol:  

Det går vel å bruke RJ 45 kontakter på den også???

 

Den er spesifisert til 600 Mhz med ganske lav dempning/Crosstolk og er ganske dyrt også

 

den kabelen han har holder fint den.

 

Om man skal legge helt nye kabler idag så er det vel like greit å legge cat 6 utp de holder lenge, stp er ikke noe stort poeng i et vanlig nettverk uten noen veldig kilder til forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Mungo: Nytt 100Mbit i win98 maskina og nytt hoverkort med 100Mbit i XP maskina. 2.5Megabyte i sekundet, og opp i mot 5.6Megabyte/s med spesielt test-program.

 

Har ikkje heilt kontroll på dette med Mb mB MB Mbit mbit o.s.v.

 

100Mbit/s vert vel omlag 11.9 Megabyte/s så då stemmer det bra at XP viser rundt 12.5% nettverksutnyttelse ved kopiering til og frå XP når eg sit på XP maskina og gjer dette og får 1.5Megabyte/s.

 

 

Bent

Lenke til kommentar

Det der hørtes lite ut. Jeg bor i en av Studentsamskipnadens boliger her i Stavanger og alle boenhetene deres er koblet sammen med 100Mbps (1Gbps mellom bygga) og når jeg kobler til en intern FTP-server som står i et annet bygg får jeg som regel hastigheter oppimot 8 MB i sekundet i følge CuteFTP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...