€uropa Skrevet 27. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2009 Hvordan uttaler man det russiske navnet Mikhail, som i Mikhail Gorbatsjov? Uttaler man det "Mikhail", som det skrives, eller uttaler man det "Mikha-il"? Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 28. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg har hørt det bli uttalt MikHAil. Ca. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 K-en svelges, H-en er en harkelyd som i tysk Bach, achtung. (Wikipedia sier [mʲɪxɐˈil], om du leser IPA. Mi-[harkelyd]-ail, sånn cirka.) Lenke til kommentar
Thend Skrevet 30. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2009 Svelges? "kh" står for harkelyden. Trykket er på "il". Altså ingen diftong. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 30. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2009 Svelges? "kh" står for harkelyden. Det var en folkelig beskrivelse. Om det er en digraf eller ikke har lite med det praktiske spørsmålet om hvordan man skal uttale ordet. Men ok, jeg bøyer meg for dine kunnskaper. Trykket er på "il". Altså ingen diftong. Vups. Det har du rett i. Det vises jo også i apostrofen (som jeg glatt overså) i lydskriften ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå