jorgens91 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Bil B skal til venstre og må vente på motgående trafikk og bil A må også vente, mitt spm er da: skal bil A plassere seg hensynsfult så moped © kan kjøre forbi på høyre side? eller hur? Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Tror ikke det, for da plasserer jo A seg helt feil i forhold til hvor han skal? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg mener å huske at i slike situasjoner, har bil A lov til å kjøre forbi bil B på høyre side, såfremt det er plass. Mange av t-kryssene her i området har ekstra plass i selve krysset som gjør det mulig å kjøre forbi ventende biler. Edit: Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto deg rett. Skal bil A rett frem, eller samme vei som bil B: til venstre? Endret 27. mai 2009 av Runar Lenke til kommentar
unified86 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Bil B skal til venstre og må vente på motgående trafikk og bil A må også vente, mitt spm er da: skal bil A plassere seg hensynsfult så moped © kan kjøre forbi på høyre side? eller hur? C må vente til A har kjørt forbi B. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Fleste tilfeller hvor dette kan bli et "problem" er det laget tilstrekkelig med plass for at to biler kan passeres på ene siden av veien. Så hvis det er tilstrekkelig med plass har bil A lov til å passere forbi bil B. Lenke til kommentar
jorgens91 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg mener å huske at i slike situasjoner, har bil A lov til å kjøre forbi bil B på høyre side, såfremt det er plass. Mange av t-kryssene her i området har ekstra plass i selve krysset som gjør det mulig å kjøre forbi ventende biler. Edit: Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto deg rett. Skal bil A rett frem, eller samme vei som bil B: til venstre? Bil A skal rett frem og det er ikke plass på høyresiden. Endret 27. mai 2009 av jorgens91 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Hvis det ikke er nok plass slik at bil A ikke kan kjøre forbi så skal han heller ikke plassere seg slik at de bak skal komme forbi fordi eventuelle biler som skal til venstre skal være plassert der. Motorsykkelen må rett og slett vente hvis han ikke kan kjøre forbi. Endret 27. mai 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
jorgens91 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) øø Endret 27. mai 2009 av jorgens91 Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Så for både A og C skal plassere seg så godt til høgre så mulig, sånn at andre biler som skal til venstre kan plassere seg bak B. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 C har ingenting med å dra forbi A i denne situasjonen. Misliker sterkt motorsyklister som skal tre seg gjennom trafikken, de er en pest og en plage! I rushet risikerer man å treffe noen hver gang man endrer posisjon i eget felt, det er helt uholdbart. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Sant tor_erik. Men faktisk så skal det sies at i storbyer så velger folk å kjøpe meg tohjuling, dette pga. framkommeligheten i store køer og trafikk. Men blir jo feil å skape problemer av å presse seg forbi. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Såfremt A skal rett frem, og har plassert seg "normalt" til høyre, har ikke C lov å kjøre forbi på høyre side, da dette ville blitt rammet av forbudet mot forbikjøring på høyre side. Hadde ikke A vært der, hadde ikke forbikjøringsforbudet trådt i kraft. Edit: Du kan se på det som en vanlig kø på en vei med kun 2 felt. Det er aldri lov å kjøre forbi på høyre side da. Endret 27. mai 2009 av Autofil Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Sant tor_erik. Men faktisk så skal det sies at i storbyer så velger folk å kjøpe meg tohjuling, dette pga. framkommeligheten i store køer og trafikk. Men blir jo feil å skape problemer av å presse seg forbi. Jepp, og noen kjøper dop for å ha det moro på lørdagskvelden - det blir ikke noe mer lovlig av den grunn. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Slik har jeg det hver morgen på veien midt i køen. Da kjører biler halvveis opp på fortauskanten (hvis det ikke er syklister eller mennesker der) og kjører forbi på høyre side. Hvor lovlig det er gir folk flest blaffen i her i området, og jeg ser heller ingen problemer med det. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Slik har jeg det hver morgen på veien midt i køen. Da kjører biler halvveis opp på fortauskanten (hvis det ikke er syklister eller mennesker der) og kjører forbi på høyre side. Hvor lovlig det er gir folk flest blaffen i her i området, og jeg ser heller ingen problemer med det. Nei med den grunn er det heller ikke lov. Hva om så en turgåer/syklist kommer, og det har oppstått trange forbikjøringer/evt. biler står stille. Da er bilisten til hinder. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Slik har jeg det hver morgen på veien midt i køen. Da kjører biler halvveis opp på fortauskanten (hvis det ikke er syklister eller mennesker der) og kjører forbi på høyre side. Hvor lovlig det er gir folk flest blaffen i her i området, og jeg ser heller ingen problemer med det. Jeg går ut fra at du beskriver et tilfelle der de som kjører på høyre side passerer biler som skal til venstre? Men i trådstarters eksempel, beskrives det tre kjøretøyer i bredden i samme retning, hvor det bare er ett felt hver vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå