Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
(Noen som vet hvorfor det er to på-trinn på av/på bryteren, jeg skrur på begge trinnene jeg, og sensor-rens skjer visst både av og på... :!: )

Randi

Når du vrir bryteren forbi on vil du kunne ved å vri på hjulet bak kunne justere over/underekponering.

Edit:hvis du ikke vil ha sensor rens,kan den slåes av i c.fn,noe som kan være lurt hvis man vil ha en rask oppstart tid.

Hei, hvor i c.fn finner man av/på sensorrens?

Lenke til kommentar
(Noen som vet hvorfor det er to på-trinn på av/på bryteren, jeg skrur på begge trinnene jeg, og sensor-rens skjer visst både av og på... :!: )

Randi

Når du vrir bryteren forbi on vil du kunne ved å vri på hjulet bak kunne justere over/underekponering.

Edit:hvis du ikke vil ha sensor rens,kan den slåes av i c.fn,noe som kan være lurt hvis man vil ha en rask oppstart tid.

Hei, hvor i c.fn finner man av/på sensorrens?

Du må først sette kamera i AV,TV eller M for å komme vidre i verktøyoppsettet,der er det bare og gå nedover til du finner custom function,også blar du deg vidre derifra til det står sensorrens.

Eller hvis du bruker utløserknappen vil sensorrenseprosedyren øyeblikelig stoppe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Diffus bakgrunn ved macro-fotografering:

Nå har jeg erfart noen dager at bakgrunnen blir akkurat slik jeg ønsker den, (altså mer eller mindre eliminert for å fremheve det du egentlig ønsker å ta bilde av), når jeg velger Picture Style: P (portret) i stedet for S (Standard). merket det tilfeldig for noen dager siden da jeg så den style'n hadde kommet på ved at jeg tilfeldig hadde vært borti noe. I dag tok jeg flere "testbilder" av samme macro motiv, noen bilder med style S og andre med style P. Modus var AV, jeg brukte Live View og manuell fokusering. Så dette skal jeg merke meg, det var ikke bare litt forskjell, men betraktelig forskjell til det bedre med P style. Andre som har prøvd dette? (Helt sikkert en fordel i andre settinger også der man ønsker frontmotivet fremhevet fra bakgrunnen)

RandiA

Lenke til kommentar

Portrett-bildestilen er vel satt til å ikke skarpe opp bildene fullt så mye som normalt. Det kan virke som om denne mindre oppskapringen har har større innvirkning på det som ikke er skarpt (/ikke i fokus), enn på det som er skarpt. Virker jo dog som en veldig god egenskap for nettopp portrettfoto.

Må sjekke dette selv.

Lenke til kommentar
Portrett-bildestilen er vel satt til å ikke skarpe opp bildene fullt så mye som normalt. Det kan virke som om denne mindre oppskapringen har har større innvirkning på det som ikke er skarpt (/ikke i fokus), enn på det som er skarpt. Virker jo dog som en veldig god egenskap for nettopp portrettfoto.

Må sjekke dette selv.

Ja, prøv det og se om andre opplever det samme som meg. Nå har jeg ikke brukt det på det det skal, portrett altså...men det må da sikkert fungere perfekt der. Nå skal jeg redigere "fest"-bildet jeg tok i dag, (dvs.tok 30 bilder og beholder 4, alle i P style), og se hva det endelige resultatet blir. Jeg er i en transition situasjon ang. datautstyr for tiden, så jeg har bare krise-laptoper å jobbe med.

RandiA

Lenke til kommentar

Egentlig veldig mye man kan gjøre i DPP forresten, har ikke brukt alle de fine muligheten der jeg. Men jeg så gjennom igjen den Canon tutorial for DPP i dag. Utrolig mange finesser der egentlig. Har man ikke annet redigeringssprogram, kan man fint greie seg med det. (Eneste jeg ikke har funnet: Å rette skjev horisont)

Lenke til kommentar
Dette kan du også gjøre etterpå i DPP.

Jada har sett det, men ikke brukt det, og tror ikke det blir så virkningsfullt...og egentlig minde arbeid å sette det på kamera...

RandiA

Om du skyter i raw så spiller det faktisk null rolle om du setter dette i kameraet eller om du gjør det etterpå i DPP, resultatet blir eksakt det samme. Og skyter du i raw og ikke bruker DPP så har dette null effekt. Alt dette fordi "picture style" og en god del andre parametere ikke påvirker raw bildet i det hele tatt men ligger ved i raw fila som "innstillinger" som DPP forholder seg til nå konverterer til JPG. Og andre "konverterere", være seg Lightroom aller Adove DNG Converter ignorerer "Picture Style" og en del andre settinger fullstendig. Du kan riktignok velge "Picture Style" manuelt i Lightroom men den tar altså ikek automatisk hensyn til hva du har satt i kameraet.

Men skyter du derimot i JPG så tas Picture Style og andre innstillinger hensyn til når kameraet konverterer til JPG.

Selv bruker jeg Lightroom og mener den er fullstending overlegen DPP. Og samtidig så frigjør jeg meg fra Canon sin programvare i tilfelle det blir aktuelt å bytte til ett annet merke :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var ute en tur i ettermiddag og tok etpar tusen bilder, midt i seriene i kort 2 og batteri nr 2 begynte jeg å få "err 20" meldinger. Ut med batteriet og inn igjen, etter få bilder kommer meldingen igjen. Slik fortsatte det og jeg ga opp.

Noen andre som har fått samme feilmelding før? Det er første gangen jeg har fått en feilmelding på 50D'n.

Tor

Lenke til kommentar
Var ute en tur i ettermiddag og tok etpar tusen bilder, midt i seriene i kort 2 og batteri nr 2 begynte jeg å få "err 20" meldinger. Ut med batteriet og inn igjen, etter få bilder kommer meldingen igjen. Slik fortsatte det og jeg ga opp.

Noen andre som har fått samme feilmelding før? Det er første gangen jeg har fått en feilmelding på 50D'n.

Tor

Har du oppdatert til siste versjon av firmware ?

Tom

Lenke til kommentar

Jeg fant denne listen på Fred Miranda-forumet:

10 Malfunctions related to files have been detected.(*1)

20 Malfunctions related to the mechanical have been detected.

30 Malfunctions related to the shutter have been detected.

40 Malfunctions related to the power source have been detected.

50 Malfunctions related to the electric control have been detected.

70 Malfunctions related to images have been detected.

80 Malfunctions related to the electric control or images have been detected.

99 Malfunctions related to the mechanical charge mechanism have been detected.

"Mekanisk feil" altså. Noe sier meg at Hr. Vidles maskingeværfotgrafering sliter litt på huset.

(listen over feilkoder er forøvrig hentet fra readme til v1.0.5 av 50D-firmwaren)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tor

Har du oppdatert til siste versjon av firmware ?

Tom

Ja, har siste versjon, og sjekka for sikkerhets skyld at det ikke var kommet en ny.

Tor

Lenke til kommentar
Jeg fant denne listen på Fred Miranda-forumet:
10 Malfunctions related to files have been detected.(*1)

20 Malfunctions related to the mechanical have been detected.

30 Malfunctions related to the shutter have been detected.

40 Malfunctions related to the power source have been detected.

50 Malfunctions related to the electric control have been detected.

70 Malfunctions related to images have been detected.

80 Malfunctions related to the electric control or images have been detected.

99 Malfunctions related to the mechanical charge mechanism have been detected.

"Mekanisk feil" altså. Noe sier meg at Hr. Vidles maskingeværfotgrafering sliter litt på huset.

(listen over feilkoder er forøvrig hentet fra readme til v1.0.5 av 50D-firmwaren)

Takk, fant den listen omsider da jeg gyrkla problemet, men den er veldig tåkete. Det var noe kveldsrått på slutten da problemet dukket opp og jeg lurte på om det kunne skape et problem, nå ligger saken til tørk til i morgen så får jeg se.

Vel, Herr Vidle har sin berømte taktikk når han er en runde med det fotograferende apparat :p og noe han akter å fortsette med. Dingsen må værsegod tåle å bli brukt. Enkeltskudd er en sjeldenhet her, selv når jeg tar landskap eller hva som helst så bruker jeg alltid AEB med en over og en under i tillegg til den i midten. Lærte det trikset av en som virkelig kan gamet. Da får man som sagt 3 valg og det er noe jeg aldri har angret på.

Fugler er jo bare å holde nede knappen på helt til den er over i neste sokn, eller huset stønner og stopper. Mitt kamera er å regne for en bruksting, ikke en kjæledegge.

Spørsmålet er kanskje hvor mye man skal kunne kreve at x-hus skal tåle å bli brukt? Lukkermekanismen er jo garantert 100.000 og antar at den da er det svakeste ledd. Aner ikke hvor mange skudd jeg har tatt totalt, skal vel være mulig å se det, men jeg finner det ikke i farten. Antar rundt 40-50.000.

Tor

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Lightroom kan du enkelt skjekke antall bilder tatt med 50D i biblioteket.

Nei jeg bruker ikke Lightroom, men det teller vel ikke sletta filer? Bare oppgir antall som ligger i biblioteket?

Uansett, har nettopp handlet meg et nytt og kraftigere "maskingevær" dvs 7D, kunne ikke si nei til det tilbudet og koblet inn turboen på kjerra, nå står saken til lading. Så jeg har ikke hatt tid til å sjekke om 50D'n funker i dag etter tørk.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...