Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?

Anbefalte innlegg

[*]Låse speil - s.106, så litt tungvint ut, noe å bry seg om?

Denne er meget nyttig når du tar bilder med stativ og bruker fjernutløser. Da låser du speilet ved første trykk på utløseren og tar bildet ved neste trykk. Da vil ikke vibrasjonenene som oppstar når speilet vippes opp, påvirke bildet.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[*]Låse speil - s.106, så litt tungvint ut, noe å bry seg om?

Denne er meget nyttig når du tar bilder med stativ og bruker fjernutløser. Da låser du speilet ved første trykk på utløseren og tar bildet ved neste trykk. Da vil ikke vibrasjonenene som oppstar når speilet vippes opp, påvirke bildet.

Tom

Men da bør det vel programmeres inn fast da, kan ikke tukle med det hver gang man har bruk for det? Ser ikke helt hvordan man får en fast-løsning av det, til å "klikke"-frem

RandiA

Går det an å programmere speillås-funksjonen inn i de egne oppsettene på valg-hjulet (med valg-hjulet mener jeg auto, p, av, m osv)?

Ja, noe slikt hadde vært lurt...har ikke helt funnet ut av det...

RandiA

Lenke til kommentar

Ja, du kan fint programmere hvilke som helst innstillinger til oppsettene "C1" og "C2" på programvelger-hjulet.

Selv har jeg programmert "C2" for "night shots" med bl.a. speillås funksjonen påslått.

"C1" har jeg reservert for "action shots", dvs programmert den for typiske "action bilder" av ting i rask bevegelse, slik som fugler og jagerfly(!). Da bruker jeg blant annet "AF-ON" knappen til å fokusere og har stilt inn kameraet slik at det ikke fokuserer når utløserknappen trykkes halvveis ned.

Jeg savner egentlig "C3" knappen fra mitt gamle 40D men den har desverre måtte vike plassen for "Creative Auto" programmet som jo bare er tull og tøys.

Lenke til kommentar

Jeg har "brukt opp" den C1 til noe motlysfotografering ser jeg, kunne vel brukt den C2 til speillås da, for det kan jeg ha mye bruk for til macro kanskje. Vet ikke helt hvordan man setter den...Eller er det bare greit å legge inn en funksjonsgreie der.

Et annet spørsmål, har bruk for en trådløs utløser jeg, fant ikke Hähnel Hw 433 C80 på Ebay, den vet jeg selges som "nesten original" til 50D, lurer på om noen kjenner denne, og om den kan erstatte Hähnel.

RandiA

Lenke til kommentar

Speillås (hos meg "Mirror lockup" siden jeg bruker den engelske menyen) finner du under C.Fn III som valg 6. Selv har jeg lagt opp en snarvei til denne under "My Menu Settings" siden jeg bruker den mye, i tillegg til at oppsettet mitt under "C2" har denne aktivert. Beklager engelske uttrykk men jeg bruker engelske menyer og vet ikke eksakt hva dette heter i den norske menyen.

Når det gjelder trådløs utløser så har jeg ingen erfaring med den du linker til. Men jeg kjøpte selv denne fra eBay og den fungerer helt utmerket. Du kan også bytte ut kabelen på mottakeren slik at den kan brukes med andre kameraer - det kan kanskje bli nyttig en eller annen gang. Selv har jeg kabel som passer til reservekameraet mitt også. :)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Spook, da skal jeg bruke den 6-oppskriften. Vil alltid den fungere da, i hvilke situasjoner? Eller hva må du trykke på for å sette den i "sving"? Burde jeg hatt den for C2 kanskje? For jeg driver mye nærfotografering. Er det noe som sliter på kamera å bruke slik lås eller? (Den remote'n du linket til, var dobbelt så dyr som den jeg fant på Ebay..skal se litt på det.)

PS. Nå prøvde jeg den speillåsen, på Cn, og når jeg aktiverer den, så vil alltid speilet låse seg da, og man må trykke en gang til ...og det var kanskje ikke så lurt å ha det sånn aktivert alltid. Kan vel kanskje bare sette det slik når jeg skal nærfotografere noe "vanskelig" da...

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Ja, den jeg linket til er dobbelt så dyr. Phottix har rimeligere remote'r også, blant annet denne som vel kosetr omtrent det samme som den du linket til.

jeg har brukt den tidligere også og den fungerte helt greit men rekkevidden var noe dårligere enn de oppgitte 100m, ned i mot halvparten i "lett kupert terreng".

Fordelen med den jeg linket til er at den skal være umulig å få forstyrrelser som gjør at utløseren løses ut uten at det er du som trykker på sendeknappen. Den har to-veis kommunikasjon mellom sender og mottaker og vet hele tiden om den har kontakt, dvs den finner det ut i det du trykker på knappen. Den har også en del flere funksjoner, slik som 2s forsinkelse, "bulb mode" som kan brukes enten om du stiller kameraet til "bulb mode" eller ved hurtigserier dersom du stiller kameraet til det (trykk en gang og utløseren går ned - trykk en gang til og den går opp).

Man som en enkel og grei fjernutløser innefor en radius av ca 50 meter så duger det rimeligste alternativet helt greit :)

Og ja, speillåsen vil alltid være aktivert dersom du aktiverer den, dvs den oppfører seg slik som du oppdaget. Og ne, det er ikke særlig praktisk å ha den påslått hele tiden. Legg inn dette som et valg i den "brukerdefinerte menyen" så kan du enkelt skru den av og på. Om du vil ha den på Cn avhenger jo av om du har en rekke andre innstillinger som du også vil aktivere sammen med speillås funksjonen. Jeg har begge deler :)

Et lite tips: Den beste måten å bruke speillås funksjonen på er nok sammen med timer funksjonen (enten 2 eller 10 sekunder). Da vil nemlig speilet låse seg (og søkeren blir svart) i det du trykker ned utløseren og bildet tas som normalt etter 2 eller 10 sekunder. Jeg bruker selvsagt alltid stativ når jeg bruker speillås og bruker 2 sekunders forsinkelse dersom jeg bruker fjernutløser og 10 sekunders forsinkelse dersom jeg trykker ned utløseren på kameraet. Det siste for å være helt sikker på at alle "rystelser" jeg forårsaket skal ha stoppet i det bildet tas.

Bruk speillås funksjonen for macro bildene dine så blir de enda litt skarpere! Egner seg jo godt for blomster som ikke flytter så mye på seg, egner seg litt mindre godt for en del av de småkrypene som jeg liker å ta bilder av da de gjerne flytter på seg før nedtellingen er ferdig :D

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for utfyllende fint svar. Ja, prøvde med timer og speillås, det fungerte OK, men jeg har deaktivitert nå. Tør jeg spørre: Hvordan legger jeg den inn på brukerdefinert meny...

RandiA

PS. Ser ut til at jeg fant det. Trykker Min Menyinnstilling, så ruller jeg til jeg fant lås speil, og satte det inn der. Da er det bare å slå opp i Min Meny-innstilling og klikke på den ved bruk. Veldig greit.

Mye fikst som stod der...får vel finne andre smarte oppskrifter og legge der etter hvert. Fin hjelp!

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Et par klikk det, så er den sendt av gårde til meg.Tok den rimeligste jeg, så er det under den "toll-grense" prisen. Sikkert like bra som den lille trådløse jeg hadde til 400D. Håper det er batteri med da, og at det varer en stund. Kjekt med litt tips ja.

Jøss, fraktfritt til Norge også...

RandiA

Lenke til kommentar

Irriterende lett, ja. Jeg har etter hvert endt opp med alt for mye som er kjøpt "billig" på eBay og som jeg har brukt en gang eller to og ofte ikke i det hele tatt. Bestiller ofte fordi det er "kjekt å ha" og "i tilfelle". :)

Det med at mottakeren kan brukes som utløser var jeg faktisk ikke klar over. Det fungerer ikke på min Plato. Men jeg har jo minst et par "ikke trådløse" utløsere liggende også - kjøpt på eBay selvsagt :lol:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Nei, du har ikke samme mulighet på 500D eller noen andre av kameraene i xxxD serien for den saks skyld.

Du kan i praksis lagre alle mulige innstillinger du kan tenke deg under Cx "på hjulet". Du kan tenke på dem som "fritt definerte programmer". Du stiller inn kameraet slik du vil ha det, inklusive eventuelle "Cn funksjoner", og lagrer innstillingene for en av de 2(3) brukerdefinerte programmene. Når du så senere velger Cn på programvelgeren så settes automatisk alle de lagrede innstillingene. Og når du går tilbake til et annet program så settes innstillingene slik de var før du valgte Cn.

En veldig veldig veldig praktisk funksjon - men jeg savner C3 på 50D!

Lenke til kommentar

Skjedd noe rart etter siste oppdateringen av firmware - det kom i hvert fall etter oppdateringen: Jeg laster inn bilder med EOS Utility, det er innstilt på "laste inn alle nye", de går rett inn i Zoombrowser og mappe der, dette fungerer som før, det dreier seg om 150-200 bilder hver gang. Når bildene er lastet inn, har jeg alltid pleid å bruke den "neste" funksjonen: "Select and download images", for her velger jeg alle og trykker Delete, så får jeg bort alle fra kortet med en gang.

Men det rare er at når bildene er lastet inn som vanlig med den første prosessen, vil ikke kameraet fungere og gjøre den andre prosessen. Kameraet er "dødt", jeg må ta ut batteriet og så prøve på nytt...da går det, dvs noen ganger må jeg ta ut batteriet et par ganger før funksjonen trår i kraft. Irriterendes dette. Så jeg har i stedet begynt å slette på kameraet, når det har "hvilt deg" en stund, bare formaterer kortet. Men jeg synes det er dumt at den vanlige måten som jeg har brukt i mange år, også med ixuser, ikke fungerer. (Har ikke prøvd det med ixus nå, men regner med den er i orden, ikke oppgradert den :!: ). Noen som har en forklaring?

RandiA

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke samme mulighet på 500D eller noen andre av kameraene i xxxD serien for den saks skyld.

Du kan i praksis lagre alle mulige innstillinger du kan tenke deg under Cx "på hjulet". Du kan tenke på dem som "fritt definerte programmer". Du stiller inn kameraet slik du vil ha det, inklusive eventuelle "Cn funksjoner", og lagrer innstillingene for en av de 2(3) brukerdefinerte programmene. Når du så senere velger Cn på programvelgeren så settes automatisk alle de lagrede innstillingene. Og når du går tilbake til et annet program så settes innstillingene slik de var før du valgte Cn.

En veldig veldig veldig praktisk funksjon - men jeg savner C3 på 50D!

Hadde det vært C3 ville sikkert noen savnet C4 og :p

Tor

Lenke til kommentar
Skjedd noe rart etter siste oppdateringen av firmware - det kom i hvert fall etter oppdateringen: Jeg laster inn bilder med EOS Utility, det er innstilt på "laste inn alle nye", de går rett inn i Zoombrowser og mappe der, dette fungerer som før, det dreier seg om 150-200 bilder hver gang. Når bildene er lastet inn, har jeg alltid pleid å bruke den "neste" funksjonen: "Select and download images", for her velger jeg alle og trykker Delete, så får jeg bort alle fra kortet med en gang.

Men det rare er at når bildene er lastet inn som vanlig med den første prosessen, vil ikke kameraet fungere og gjøre den andre prosessen. Kameraet er "dødt", jeg må ta ut batteriet og så prøve på nytt...da går det, dvs noen ganger må jeg ta ut batteriet et par ganger før funksjonen trår i kraft. Irriterendes dette. Så jeg har i stedet begynt å slette på kameraet, når det har "hvilt deg" en stund, bare formaterer kortet. Men jeg synes det er dumt at den vanlige måten som jeg har brukt i mange år, også med ixuser, ikke fungerer. (Har ikke prøvd det med ixus nå, men regner med den er i orden, ikke oppgradert den :!: ). Noen som har en forklaring?

RandiA

Jeg laster alltid inn bildene ved å bruke kortleseren i pc'en. Det funker alltid enkelt, kjapt og uproblematisk.

Men synes å lese at når man oppgraderer firmwaren må man og samtidig oppgradere de canonprogrammene man bruker, antagelig er det slik for at de 2 softwarene skal funke tett sammen som de vel er laget med henblikk på. Vet ikke om det kan ha noe å si for din del. Selv har jeg ingen problemer med den nye firmwaren, men jeg bruker som sagt ikke din innlastningsmetode.

Tor

Lenke til kommentar
På generelt grunnlag, så anbefales det ikke å slette alle bildefilene - du bør formattere kortet i kamera.

Jeg tillater meg å tvile på faktagrunnlaget for denne anbefalingen. For min del formaterer jeg så og si aldri - jeg sletter ett og ett bilde ved import.

Om dere tillater, så må jeg spørre litt omkring bildet Randi la ut her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14175051

Én ting er at auto-iso ødela ved ikke å ta hensyn til at hun brukte et IS-objektiv, en annen ting er at lysmåleren brenner ut kronbladene og pollenbærerne selv ved -0.7EV komp, men det jeg virkelig reagerer på er støyen i skyggene og mellomtonene. Den er grotesk, og jeg finner det vanskelig å tro at ikke kameraet kan bedre enn dette ved iso 1000!? Er dette normalt på en såpass moderat iso-verdi, eller har du gjort noe rart her, Randi?

Vær snille å ikke ta dette som en ekkel Nikonistfanboys forsøk på å disse konkurransen - jeg er opprikig forbløffet over dette resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...