Gå til innhold

Gebyr for bomtur - ikke kundens feil?


Anbefalte innlegg

Har et problem - håper noen har noen gode innspill.

 

Scenario er som følger:

 

- Flytting av bredbåndabbonement

 

- Montør ankommer leilighet for å ordne det som skal ordnes

 

- Får ikke montert linja som planlagt fordi "tilkoblingspunkt" e.l. befinner seg i naboleiligheten/annen del av bygningen som abonnenten ikke har tilgang til

 

- Montør melder tilbake til teleselskap om såkalt "bomtur"

 

- Teleselskap fakturerer kunden "flat rate" gebyr pålydende 750 kr

 

 

Hva anfører man som kunde i en slik situasjon, gitt at man naturlig nok ikke er villig til å betale dette gebyret?

Endret av jeremias2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel an på. Jeg hadde en lignende situasjon med Nextgentel for en tid tilbake, men da var jeg ikke sikker på forhånd om det ville gå. Dette fortalte jeg kundebehandleren, men hun insisterte på at joda, det gikk helt sikkert, Relacom visste hva de drev med. Det ble bomtur, men siden jeg hadde fått denne garantien på forhånd måtte de ta det på egen kappe. Man kan kanskje si at leverandøren kan skylde seg selv for ikke å undersøke på forhånd eller be kunden om å undersøke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er det abonnenten sin feil som har bestilt seg montør uten å ha forsikret seg om at han har tilgang til hele huset.

 

Det er jo nesten som å leie pc-hjelp uten å ha en datamaskin også mene at det er pc-hjelpen sin feil.(hvis man setter det veldig på spissen)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Det beste er nok uansett å sende inn en skriftlig "klage" til bredbåndsfirmaet og høre med dem. Det er vel til syvende sist opp til dem om du blir fakturert eller om bredbåndsfirmaet dekker det.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden sjekker ikke teleselskap dette opp før de sender en montør avgårde, slik at de eliminerer bomtur problemet helt, og dermed får mer fornøyde kunder?

 

Eller må det en montør til for å få sjekket dette?

Endret av theck1
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden sjekker ikke teleselskap dette opp før de sender en montør avgårde, slik at de eliminerer bomtur problemet helt, og dermed får mer fornøyde kunder?

 

Eller må det en montør til for å få sjekket dette?

Hvordan i all verden skal teleselskapet finne ut av dette uten å sende ut en montør?

Selvfølgelig må det ut en montør.

 

Jeg lurer på hvorfor Telenor Networks har utplassert denne inne hos en person i det hele tatt, det er et veldig spesielt tilfelle at ende fordeler er inne i et annet hus. Jeg har hørt om at de kan stå inne på eiendommen til en person, og at det står inntil huset.

 

Jara Networks burde ha vist dette da. FYI blir alle montører bestilt gjennom Jara, da burde det stått en note automatisk at kunden må høre med personen som eier huset.

Lenke til kommentar
- Flytting av bredbåndabbonement

- Får ikke montert linja som planlagt fordi "tilkoblingspunkt" e.l. befinner seg i naboleiligheten/annen del av bygningen som abonnenten ikke har tilgang til

- Montør melder tilbake til teleselskap om såkalt "bomtur"

Dette kommer helt an på hva du har bestilt.

 

Hvis du har bestilt en linje inn til din leilighet så er det ikke ditt ansvar å sørge for at det de mener er "tilkoblingspunkt" ikke er tilgjengelig for deg.

 

Hvis du har bestilt hjelp til å koble deg på en allerede eksisterende linje så er det ditt ansvar at den eksisterende linjen er tilgjengelig.

 

Slik jeg ser det så er din leilighet en egen boenhet og følgelig så er det teleselskapet sitt ansvar å trekke linjen til din boenhet uavhengig om huset som rommer boenheten allerede har en linje. Det at de ikke vil gjøre det og forsøker å fakturere deg for dette virker for meg absurd.

Lenke til kommentar
Jeg vil nok si at dette er abonnenten sin egen feil at han ikke har forhånd sjekket dette.

 

Det blir som The Tobby sier her. Og at det er abonnenten som flytter :)

 

Men for all del er det selvfølgelig lurt og klage.

 

Hva skal abonnenten sjekke på forhånd?

 

Beskjeden fra teleselskapet er jo kun "På dato X kommer montøren for å montere adsl-linje, du trenger å være hjemme for slippe vedkommende inn i leiligheten din".

 

Er dette oppfordring til å sjekke at "termineringspunkt" (NTP?) foreligger? (Og hvordan skal lek-folk være i stand til å avdekke dette?)

 

- Flytting av bredbåndabbonement

- Får ikke montert linja som planlagt fordi "tilkoblingspunkt" e.l. befinner seg i naboleiligheten/annen del av bygningen som abonnenten ikke har tilgang til

- Montør melder tilbake til teleselskap om såkalt "bomtur"

Dette kommer helt an på hva du har bestilt.

 

Hvis du har bestilt en linje inn til din leilighet så er det ikke ditt ansvar å sørge for at det de mener er "tilkoblingspunkt" ikke er tilgjengelig for deg.

 

Hvis du har bestilt hjelp til å koble deg på en allerede eksisterende linje så er det ditt ansvar at den eksisterende linjen er tilgjengelig.

 

Slik jeg ser det så er din leilighet en egen boenhet og følgelig så er det teleselskapet sitt ansvar å trekke linjen til din boenhet uavhengig om huset som rommer boenheten allerede har en linje. Det at de ikke vil gjøre det og forsøker å fakturere deg for dette virker for meg absurd.

 

Det er ikke bestilt en ny tjeneste her, men det gjelder altså flytting av et ADSL-abonnement.

 

Og beskjeden fra selskapet var at dette krevde montering/aktivisering av montør.

Lenke til kommentar

Tror det er noen misforståelser ute og går her. Jeg kjenner igjen problemet.

 

Jeg ser for meg at du kanskje bor i kjellerleiligheten i en enebolig. Ofte vil da kabelen utenifra komme inn i et punkt oppe hos huseier. Det er nok ikke snakk om endefordeler her, men kabelen fra endefordeler og inn i hus. Telenor/ISP har ingen forutsetning for å vite hvor denne kommer inn i huset, da det som oftest er elektriker som trekker inn denne sammen med strøminntaket. Er du leieboer burde du ha spurt huseier om det var opplegg for telefon i leiligheten. Huseier bør vite hvor telefonkabelen kommer inn i huset.

 

En annen ting er at i slike tilfeller så vil ikke jobben bli returnert som bomtur. Rutinen fra telenor er at vi da skal avtale ny dato, hvor kunden faktisk HAR tilgang der kabelen kommer inn. Hvis kunden kan oppgi tid for tilgang til inntak på stedet mens montøren er der, settes jobben i status kundeavtale. Hvis montør så har avtalt at kunden kommer tilbake til entreprenør med dato når det er tilgang til inntakspunktet så ligger saken liggende i status VK-Venter kunde i inntill 7 dager før ordren blir returnert som bomtur.

 

Mvh

 

Telemontør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...