Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lov å starte moped i garasje som står inttil naboens husvegg?

viste19

Anbefalte innlegg

hei!

I går starta jeg mopeden i garasjen. som er mellom vårt hus og naboens. har altså en sur nabo. Naboen kom og kjefta og sa at hvis jeg fortsetta med det så skulle han anmelde meg for ordensforstyrrelse osv. Er det virkelig ikke lov å starte mopeden sin i garasjen. Den bråker ikke noe mer enn vanlige mopeder. Det var altså ikke mitt på natta. så jeg ser ingen grunn til at dette kan være ulovlig. vet bare det ikke er lov å lage unødvendig støy ( ruse mopeden / turtallet )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vise hensyn ovenfor andre. Hvis det er nødvendig for deg å starte mopeden, så gjør du det. Klager naboen får du forklare situasjonen og spør høflig hva han foretrekker du gjør. Diplomati (enten det er falskt eller ekte) tjener man somregel på.

Sure folk som truer med anmeldelse slenger vanligvis bare med leppa. Det du gjør høres på meg ikke ut som noe ulovlig, så jeg tror du kan bare slappe av.

Endret av rozon
Lenke til kommentar
Det var altså ikke mitt på natta. så jeg ser ingen grunn til at dette kan være ulovlig.

Er knallerten din i original og godkjent stand(i henhold til kjøretøyforskrifter) så kan ikke naboen din klaga på noe så lenge det er normal bruk av mopeden.

Lenke til kommentar
hei!

I går starta jeg mopeden i garasjen. ... vet bare det ikke er lov å lage unødvendig støy ( ruse mopeden / turtallet )

Dersom du starta mopeden i garasjen og straks kjørte ut, er det vel normal bruk, selv om det til forskjell fra en bil går an å trille en moped ut før man starter den.

Dersom du lot den gå lenge i garasjen, f.eks. for å justere noe, kan sannsynligvis naboen oppfatte det som unødvendig støy.

Lenke til kommentar
§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Jeg kan ikke se at å starte en moped er hverken urimelig eller "uturvande" (unødvendig), med mindre det er særlig lytt i garasjen eller noe slikt...

Støyforurensning regnes for øvrig også som skade. At mopeden er i godkjent stand har lite å si (bilen til broder'n er i 'godkjent stand', men du vil ikke stå ved siden av den når han starter), annet enn som vilkår etter annet ledd (hva som er teknisk mulig å gjøre for å avhjelpe problemet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...