jacoobholm Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Heisann, nybegynner her som har lyst å begynne med rc fly. Min lokale RC klubb anbefalte at jeg begynner med et Calmato 40 Sport nitro fly, noe den lokale hobby butikken ikke mente var lurt. Eneste erfaring jeg har med rc fly er realflight simulator. En på jobben som fly anbefaler elektro fly, da disse gir mindre støy og er lettere å vedlikeholde, samt kan flys på et større utvalg av områder. Det jeg stort sett lurer på er hva forskjellen på nitro og elektro er; nitro gir mer kraft? Elektro har jo komt veldig langt, og for meg ser det ut som at nitro er mye gris og arbeid i forhold. Hvilke tips har guruene? =) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Ikke guru, men nybegynner. Eg har selv hoppet på nitro av den enkle grunn at eg kan fly lengre med flyet uten å måtte lade batterier(regner med ca 10-14 minutts flytid på en tank på mitt fly). Og når tanken er tom(nærmer seg tom) er det bare å lande og fylle opp tanken igjen og opp igjen. Støy på nitrofly er nok en del mer enn på elektro, og ja, eg kan se argumentet med at du har flere steder å fly med elektro enn med nitro. Og eg må jo innrømme at eg er såpass nybegynner at eg håper på å få første flyvetid i dag(dersom været holder seg) Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Og eg må jo innrømme at eg er såpass nybegynner at eg håper på å få første flyvetid i dag(dersom været holder seg) Så kjekt =) hvilket fly er det du har? Er du i klubb? Har hørt det er en del arbeid med å få blanding av nitro osv for å få motoren til å kjøre skikkelig. EDIT: Så hvilket fly det var på bloggen din, stiligt det! Har du oversikt over totalkostnaden etter innkjøp av motor / servoer etc? Hvilken radio bruker du? Endret 27. mai 2009 av jacoobholm Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Eg har valgt en skikkelig budsjettløsning, som ble dyrere enn det eg hadde regnet med Flyet koster ca 795 på elefun.no. ARTF my a**, men det er nok eg som ikke har bygget før sin skyld også, og manglende verktøy. Motoren kostet ca 1100 på den lokale hobbybutikken og radioen(med tre servoer + en ekstra servo) ca 1050. Radioen er av den billigste sort og det merkes, men det var også det som var målet. En Hitec Zebra. Men, eg må innrømme at det er en ting eg ikke har grep på enda og det er forskjell mellom nitro, bensin og fuel. Er det forskjell på nitro og fuel? Bensin er så vidt eg forstår motorer som går på vanlig bensin, og det er det ikke. Glowmotorer er også noe, men eg mistenker glow, nitro og fuel er det samme? På drivstoffet eg kjøpte til motoren så står det fuel, og inneholder nitro. Og eg bruker jo gløder Men uansett, blanding av drivstoff har eg ikke vært borti. Eg kjøpte en dunk på den lokale butikken her for ca 400 og den var det bare å pumpe på tanken, gløde motoren og gi propellen litt starthjelp. Mytene om vanskelig å få start på kan eg ikke kjenne meg igjen i. Så motoren er nå innkjørt(tok ca 20 minutt på lavt turtall, og ca 15 minutt på noe høyere). Er forresten ikke med i klubb nei. Eg har prøvd å kontakte de som skal drive den lokale klubben her men får ikke kontakt med noen av de. Mistenker de ikke driver på lenger. Endret 27. mai 2009 av nomore Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Men, eg må innrømme at det er en ting eg ikke har grep på enda og det er forskjell mellom nitro, bensin og fuel. Jeg skal innom en rc butikk idag, kan spørr dem om det =) Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Var innom butikken idag, men glemte selvsagt å spørr om nitro og bensin grejene =P Vi snakket derimot om en del andre ting, bl.a. nitro vs elektro og kom vel fram til følgende: Nitro: Pluss Lettere å fylle på mer nitro mellom hver flytur(lengre flytid), enn å lade/skifte batteri Mer kraft i motoren, kan dra større fly(som igjen gjør flyet mer stabilt i vind). Samme effekt i en elektrisk motor ville kostet en del(motor+ 2-3 dyre batterier + lader) Mindre elektronikk som kan gå istykker ved regn/vann? Minus Lager mye lyd, kan ikke gjerne flys i "tettbebodde" strøk Mye dill og dall med motor, tennplugger, bensin grising, vasking av motor etter flytur osv Motor må kjøres inn(ikke så stor minus kansje) Dyre bensinpriser? Elektro: Pluss Lager mindre lyd enn nitro, lettere å fly i "tettbebodde" strøk Ikke noe griseri med bensin og vasking av motor Trenger lite vedlikehold Minus Batterier og lader koster en del, må ha med 2-3 batterier for å fly lenge Lett fly kan føre til ustabilitet dersom det er en del vind Motoren tar kvelden dersom den blir utsatt for mye regn/vann? Jeg skulle komme innom butikken neste uke, da ska de ha fått inn noen nye elektro modeller jeg kunne se på. Du må si fra når du har testet flyet ditt! =) Skal følge med på bloggen! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Supert med tilbakemelding Eg er enig i alt det med elektro vs bensin/fuel, selv uten å ha vært på vingene enda. Eg prøvde å fly tidligere i kveld, men det var for mye vind. Angående griseri så ja, det er noe. Men det er forholdsvis lett å gjøre noe med. Våtservietter fungerte faktisk ypperlig. Når det gjelder glow, fuel og nitro så ser det ut til å gå ut på det samme. Motoren eg har kjøpt ligger under "glow" i flere webshopper, på drivstoffet står det nitro, mens butikken kalte det for fuelfly. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Når det gjelder glow, fuel og nitro så ser det ut til å gå ut på det samme. Motoren eg har kjøpt ligger under "glow" i flere webshopper, på drivstoffet står det nitro, mens butikken kalte det for fuelfly. Hehe, såpass =P Hvor er det du flyr henne? Du må vel ha rimelig stort område å fly på siden du er nybegynner? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg ville valgt elektro. Mye mindre gris, det er ikke bare motoren som må rengjøres. Stort sett hele siden på flyet blir tilgriset med olje. Jeg startet med nitro for endel år siden. Har flydd endel elektro det siste året. Og det er en velsignelse i forhold til nitro. Ikke noe gris, aldri problemer med fuel tilførsel, gløding, eller plugger som fusker. Man er raskt i luften når man ankommer stripa og man er raskt ferdigpakket når man er ferdig å fly. Ulempen er at man må lade ganske ofte. Men dersom man har med seg lader og bilbatteri, så lader man bare underveis. Har man med seg tre batteri og flyr rolig, så holder man på en times tid. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hehe, såpass =P Hvor er det du flyr henne? Du må vel ha rimelig stort område å fly på siden du er nybegynner? Dette med stort område anser eg som det største problemet med stort fuelfly(.40). Eg har sett meg ut tre områder som eg anser som trygge omgivelser. Det ene er et stort og uokkupert kaiområde med masse av landingsplass og andre plasser. Ulempen er at det er sjø på tre av fire kanter og skulle eg kræsje så kan eg nok bare takke farvell til fly, motor og radioutstyr Det andre området er et idrettsannlegg med mye utmark på den ene siden og to store fotballbaner + en stor parkeringsplass. På den ene siden ligger det en idrettshall pluss to skuler. Men på den andre siden er det upløyd mark og mye skog. Planen da var å kunne ta av i fra fotballbanen og deretter fly over "utmarka". Men på en annen side så er det nærme bebygd område så eg er litt skeptisk(før eg får trening i det minste). Det siste området(og det mest aktuelle) er langt ute mot havsiden av her eg bor. Midt i mellom to tettsteder(flere kilometer i mellom) er det en lang og øde vei hvor det ligger tre badestrender. Den ene av disse strendene har ei stor mark som eg tror er akkurat stor nok til å kunne lande og starte fra(litt usikker). Her er det bare sjø på den ene siden og det er et stord område før selve stranda eg kan fly på. Ulempen her er at pga beliggenhet(veldig flatt og nærme nordsjøen) så blåser det litt selv om det er vindstille andre steder. Så det er de tre eg har sett på så langt(det blåste for mye her om dagen så det ble ingen flytur på meg). Eg prøver fortsatt å få tak i de som har vært aktive i modellflymiljøet her men har så langt ikke fått noen respons. Eg håpte da de kunne komme med tips om hvor det var bra å fly, evnt om de hadde noen samlinger eg kunne være med på. Et alternativ eg vurderer er å kjøpe flotører til flyet. Da har eg uendelig med mulige steder å fly på(flere store vann rundt her som er skjermet fra vinden av mange trær). Men igjen, litt skeptisk til å ha mye vann rundt meg de første hundre flytimene Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Der kom eg for øvrig i kontakt med en tidligere kollega som kjenner godt til rc modellfly/helikopter miljøet i nærheten. Flaks. Fikk da også info om et bedre egnet område å fly på som de brukte selv ofte. Håper de skal fly i helgen så eg kan delta Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Et alternativ eg vurderer er å kjøpe flotører til flyet. Da har eg uendelig med mulige steder å fly på(flere store vann rundt her som er skjermet fra vinden av mange trær). Men igjen, litt skeptisk til å ha mye vann rundt meg de første hundre flytimene Hehe, ja.. Dette er også noe jeg er veldig interessert i å skaffe meg. Skal forhøre meg litt om dette i neste uke, når jeg nok en gang skal innom den lokale rc butikken. Du har ikke fått flydd det i det hele tatt ennå? Må si ifra når du får prøvd det =) Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Var nettopp ute med en kollega på jobb når han fløy med sitt Multiplex easystar glider fly.. Det var skikkelig stiligt, og det praktiske her var at det er lett å lande, du trenger ikke noe spesielt stort eller landevennligt område.. Men elektriske propell fly vil jo ha problemer med å lande uansett, dette gjelder jo kun glidere. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Er det forskjell på nitro og fuel? Bensin er så vidt eg forstår motorer som går på vanlig bensin, og det er det ikke. Glowmotorer er også noe, men eg mistenker glow, nitro og fuel er det samme? På drivstoffet eg kjøpte til motoren så står det fuel, og inneholder nitro. Og eg bruker jo gløder Nitrometan er et tilsetningsstoff i fuel (som ellers består av methanol og olje). «Glow»-begrepet kommer av at disse motorene bruker glødeplugger, ikke tennplugger (bensinmotorer har tennplugger). Uansett hva man ender opp med er det greit å få hjelp av noen de første gangene. Flottører, flyvning over vann etc er gøy, men ikke noe man gjør før man kan fly ordentlig ellers. Ellers blir det fort mye våt elektronikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå