mari-jenta Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg har gått 2 år på en høyskole nå, og magefølelsen min har begynt å fortelle meg at dette er veldig feil. Jeg vet akkurat hva jeg har lyst til å gjøre, nemlig å studere farmasi, noe som jeg også vurderte da jeg skulle søke høyere utdanning, men så valgte jeg ingeniør i stedet. Nå er jeg altså ett år fra å få en bachelorgrad, og jeg har ganske gode karakterer. Jeg har ikke lyst til å gå siste året i det hele tatt, og siden jeg ikke har slengt inn en søknad hos samordna opptak, så kan jeg glemme å begynne og studere farmasi fra høsten av med mindre jeg drar til Namsos (noe som er uaktuelt). Fant ut at dette var noe jeg virkelig ville for først 1 måned siden, så derfor søkte jeg aldri Hva skal jeg gjøre? Noen som har vært i lignende situasjon? Takker for svar! Trenger litt oppmuntring... Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg har gått 2 år på en høyskole nå, og magefølelsen min har begynt å fortelle meg at dette er veldig feil.Jeg vet akkurat hva jeg har lyst til å gjøre, nemlig å studere farmasi, noe som jeg også vurderte da jeg skulle søke høyere utdanning, men så valgte jeg ingeniør i stedet. Nå er jeg altså ett år fra å få en bachelorgrad, og jeg har ganske gode karakterer. Jeg har ikke lyst til å gå siste året i det hele tatt, og siden jeg ikke har slengt inn en søknad hos samordna opptak, så kan jeg glemme å begynne og studere farmasi fra høsten av med mindre jeg drar til Namsos (noe som er uaktuelt). Fant ut at dette var noe jeg virkelig ville for først 1 måned siden, så derfor søkte jeg aldri Hva skal jeg gjøre? Noen som har vært i lignende situasjon? Takker for svar! Trenger litt oppmuntring... Nå vet ikke jeg hvilket studie farmasi er men hvis det også er en bachelor grad kan du nok hoppe inn i 2. året på bakgrunn av de fellesfagene du har fra før. Husk, laaaaaangt fra alt håp er ute å begynne studiet i år. Snakk med de skolene du ønsker å gå å ta en telefon, mange skoler gir elever plass bare ved å møte 1. skoledag. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hvis du allerede har kommet deg gjennom 2 år av bacheloren, ville jeg ha gjort ferdig det siste året, og så begynt på farmasi. hvis du gjør det slik, er dette noe du IKKE vil angre på senere i livet. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Du burde gå ferdig det studiet du er i nå, det er jo kun 1år, fullfør det med stil. Så søker du farmasi senere PS. å flytte til Namsos burde vel ikke være uaktuelt, det er jo en kjempeplass. Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Takk for svar. Jeg fylte 21 år i år, så jeg føler at jeg på en måte at jeg ikke er for gammel til å begynne på nytt igjen. Men jeg tror dere har rett, jeg burde fullføre når jeg bare har et år igjen. Tenkte at jeg kanskje skulle begynne å smuglese litt til farmasi i sommer og året som kommer, sånn at jeg kanskje kan klare utdanningen (bachelor i farmasi) på bare 2 år. Tviler på at jeg kan komme inn der heller, siden det i følge samorda er 60 plasser og ca 200 som hadde det som førstevalg. Men jeg får bare søke til neste år. Og Namsos er nok er kjempefin plass, men når man kommer fra Vestfold, så blir det litt langt hjemmefra Gruer meg litt til å fortelle til de hjemme at jeg har valgt feil på en måte... Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Takk for svar. Jeg fylte 21 år i år, så jeg føler at jeg på en måte at jeg ikke er for gammel til å begynne på nytt igjen. Personlig synes jeg du bør undersøke mulighetene før du bestemmer deg for noe spesielt, mulig du kan ta farmasiutdanningen din på kun 3 semester men den bakgrunnen du har fra før. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg er like gammel som deg, og hadde selv problemer med å bestemme meg. Gikk et år på IT av en treårig bachelor, sluttet. Skulle så begynne på jus, men havna på sykehus når skolen starta og måtte bare si fra meg plassen. Fikk meg jobb på IT support i en bank, der jeg skal jobbe frem til august. Da prøver jeg meg igjen på jus. Poenget mitt er vel egentlig at det ikke er for seint å bytt. En bachelor i hva som helst får du alltid bruk for i en eller annen sammenheng. Så fullfør bacheloren og bytt til farmasi til neste år. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Husk, laaaaaangt fra alt håp er ute å begynne studiet i år. Snakk med de skolene du ønsker å gå å ta en telefon, mange skoler gir elever plass bare ved å møte 1. skoledag. Farmasistudiet har høye poengkrav, så det er nok bare å glemme. Svært liten "fare" for at plassene ikke blir fylt opp. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Gjør ferdig ingeniørstudiet. Veldig greit å ha dette, da kan du enkelt tjene penger en ingeniørjobb mens du tar farmasi. Du må jo uansett gjøre noe neste år, og da blir det mest sannsynlig veldig godt betalt og gjøre ferdig ingeniørstudiet du bare har ett år igjen av Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Takk for enda flere svar! Da blir det vel til at jeg ender opp med to utdannelser. Tragisk egentlig, men jeg er vel ikke aleine om å ha gjort samme feilen forhåpentligvis... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 å ha 2 bachelors er egentlig alt annet enn tragisk Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er alt annet en tragisk. En ting jeg har lært i det siste er at mann kjapt forandrer interesser, og at det er kjekt og ha flere ben å stå på. Tro meg, du kommer før heller siden til å få bruk for den ingeniørutdannigen. Om ikke annet så viser den at det er farmasi du virkelig vil drive med og er interessert i. Lenke til kommentar
Kelsier Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Og Namsos er nok er kjempefin plass, men når man kommer fra Vestfold, så blir det litt langt hjemmefra Jeg er fra Kristiansand, og skal flytte til Namsos for å studere Og ikke fordi jeg ikke kan komme inn her eller i Oslo eller i Bergen Kom Kom ! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Nå vet ikke jeg hvilket ingeniørstudie du er på, men dersom det for eksempel er kjemi, biologisk kjemi eller noe i den duren kan jeg tenke meg at flere av fagene kan godskrives en bachelor i farmasi. Er ikke sikkert du trenger ta så mange ekstra fag. Du kan jo høre med de skolene som tilbyr farmasi om det er mulig å ta enkeltfag (på lokalt opptak) og få godkjent en grad uten å gå det offisielle løpet. Endret 28. mai 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Åh, dere aner ikke hvor mye det hjelper å høre dette fra dere! Jeg har vært i kontakt med skolen. Tenkte kanskje jeg kunne ta noen fag på den andre utdanningen mens jeg gjorde 3. året ferdig, men det var ikke mulig. Jeg tror utdanningen er lagt opp til litt gruppearbeid og en del aktivitet på laben, så jeg skjønner at det ikke er mulig. Når det gjelder utdanningen jeg tar nå så går det i retning elektronikk, men jeg har hatt en del matte og litt kjemi som jeg får god bruk for. Og jeg har ikke utelukker Namsos helt enda hvis det viser seg at de har restplasser... Men jeg tror det er lurt å gjøre seg ferdig med det jeg driver med nå Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Fullfør ingeniørutdannigen. Det er nok det smarteste du kommer til å gjøre i din levetid. Bare at du har den på CV'en er jo imponerende, og et stort pluss. Da har du jo noe å falle tilbake på, vis du finner ut etter 10 år i farmasi-jobben at den ikke var heeeelt det du trudde. Bit tenna sammen, og fullfør! *Klappe på ryggen* Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du burde gå ferdig det studiet du er i nå, det er jo kun 1år, fullfør det med stil. Så søker du farmasi senere PS. å flytte til Namsos burde vel ikke være uaktuelt, det er jo en kjempeplass. Nei, det er ingen kjempeplass. Små høyskoler er for lokalbefolkningen. Lenke til kommentar
vano Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvis du fullfører bacheloren din så tror jeg du får tilleggspoeng når du søker på plass til den andre utdanningen. Undersøk dette, jeg har tatt feil før Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 vano: Det får hun for ett års høyere utdanning. Hun har allerede to. Altså er ikke det et argument. Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg har allerede mer enn nok poeng for å komme inn uansett, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå