Den Polse Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Dagbladet: Voldtok, skjøt ranet og kvalte 22 åring 4 års fengsel er hva personen får for denne lille "glippen i oppførselen sin".I tillegg til alle tingene han gjorde mot eksen sin så var han tidligere straffedømt, forsøkte å rømme landet, ble tatt i Stockholm da han ikke ser ut til å ha greid å oppføre seg der heller. Når skal dette sykelige "Det er gjerningsmannen det er synd på" mentaliteten ta slutt? Blir jo snart slik at man må betale erstatning til folk om de slår deg ned og skader hånden i handlingen. Man må huske på at gjerningsmannen sannsynligvis har hatt en kjip oppvekst og derfor havnet i dårlige miljøer og derifra har det bare ballet på seg. Ingenting er hans feil og man må for guds skyld ikke holde ham ansvarlig for sine handlinger. "Fengsel virker ikke, det bare gjør dem mer kriminelle innen de slipper ut igjen" Hva med å ikke slippe ut igjen folk som gang på gang bedriver grov vold, ran og voldtekt med det første? Norske fengsler er jo nærmest en svingdør. Tilogmed Baneheia drapsmennene er på vei ut av fengsel snart, det er nå ganske akkurat 9 år siden de voldtok og drepte to små jenter. Hvor lenge til tror dere Toska vil sitte i fengsel? Grovt ran der en politimann ble skutt og drept.. 4 år til? 5-6? Så har vi også asylsøkere som det klikker for og dreper en eller flere rundt seg, disse er det selvfølgelig bare synd på. Hvem bryr seg om offeret? Og for all del, etter at gjerningsmannen som under handlingen var psykisk syk har blitt frisk er det bare fint om han kan dra tilbake til lokalmiljøet sitt slik at de etterlatte kan få ham tuslende rundt i gata si igjen kort tid etter hendelsen. (Jeg snakker her om hun moren som ble knivdrept foran barna sine på trappa utenfor huset sitt i Bodø) Og man kan selvfølgelig lure på hva folk som B-gjengen, Young Guns og denslags gjør ute på gata. Ja det er selvfølgelig mye de ikke blir tatt for, og man kan ikke bare kaste folk i fengsel uten rettsak selv om ALLE vet at dette er drittfolk som samfunnet hadde vært best tjent med om ble låst inne og kasta nøkkelen. Mange har rulleblad lange som et vondt år som inneholder ymse ytterst ufine aktiviteter, men allikevel så får de gå rundt og lage mer faenskap. Når man blir tatt for grovt lovbrudd #27 har man kanskje ikke så mye å gjøre ute i samfunnet med oss andre å gjøre? Hvorfor skal vi tolerere dette? Personen har brukt mesteparten av livet sitt på å bedrive faenskap, og da snakker vi bare den andelen som han faktisk har blitt tatt og dømt for men allikevel er en betydelig mengde. Derfor foreslår jeg at tidligere dommer bør bli fokusert mye sterkere på enn hva det i dag blir. Har man 5 dommer for grov vold og står for retten med grov voldsepisode #6 så burde man gi en dom som gjenspeiler gjerningsmannens kroniske voldshandlinger, fare for gjentakelse og dermed også fare for samfunnet i en helt annen grad enn hva som er tilfellet i dag. Det er skikkelig guffent å tenke på at folk jeg bryr meg om og er glad i kan bli drept, for så at gjerningsmannen får 9 års fengsel, derav han soner 5 og etter 3 år får han perm i helgene. Jeg fikk jo faen ikke perm i de fleste helgene da jeg var i militæret. Igjen så er det den hippiementaliteten som råder, som alltid er det synd på dem, og ved å gi dem perm i helgene hjelper man dem inn i samfunnet igjen. De må for all del ikke ha det kjipt i løpet av den minimale tiden de blir holdt borte fra resten av samfunnet, det skader jo rehabiliteringen. Sett at noen man var veldig glad i ble brutalt og meningsløst drept. Gjerningsmannen blir idømt 10 års fengsel, ute etter 6 år.(Norske fengsler er ikke akkurat ille, man kan blant annet studere og komme ut av fengsel med en gratis utdannelse) Man takler ikke tanken på at denne jævelige personen som ikke viste et fnugg av anger i løpet av rettsaken nå er fri og kan gjøre som han vil mens personen du var veldig glad i er død og borte for alltid. Man føler at rettsvesenet har feilet i å yte rettferdighet og man tar saken i egne hender. Siden man ikke er en dreven kriminell eller morder og sannsynligvis vil være en automatisk mistenkt når denne personen blir drept så blir man vel tatt for mordet. Da vil man få 21 års fengsel for overlagt drap med hevn som motiv. Jeg skjønner selvfølgelig at et samfunn ikke kan ha noe av vigilante oppførsel, men det er ganske sykt hvordan rettsystemet fungerer på dette feltet. Et annet eksempel på norsk rettsvesen og prioriteringer er en pedofil som ble plassert i en liten bygd jeg vet om. Han må passes på 24/7 siden han ville garantert misbrukt fler barn om han ble sluppet helt løs. Dermed så har staten brukt millioner på å gjøre en gård om til et åpent enmannsfengsel og det jobber 3 personer med å passe på mannen til enhver tid og eskortere ham rundt omkring. Her snakker vi en kar som koster staten millioner i året med tanke på folk som hele tiden må passe på ham, dette samtidig som barn blir påkjørt og drept som følge av elendige veier som vi "ikke har råd til" å utbedre. Er det bare jeg som synes at dette er HELT syke prioriteringer? Skal seksualforbrytere og yrkeskriminelle prioriteres fremfor da for eksempel barns sikkerhet? Ville ikke et samfunn være bedre tjent med å fjerne kriminelle som er en fare for resten av befolkningen i større grad enn hva vi gjør i Norge? Jeg vet man kan peke på Usa, hvordan de har x% av den mannelige befolkningen i fengsel og hvordan dette er forferdelig sammenlignet med europeiske land og hvordan alt er så ille i Usa. Det som bør huskes her er at Usa har store sosiale problemer og kan etter min mening ikke sammenlignes med velferdsstaten Norge. Østeuropeiske innbruddstyver herjer fra tid til tid landet, blir de tatt så tjener de "bra" på å sitte i fengsel i Norge og motta dagpenger. Med dagens relativt åpne grenser mellom europeiske land så er Norge som rikt og med straffer som kan oppfattes som belønninger for enkelte veldig attraktivt. Man må jo pokkernmeg begå folkemord for å få lengre fengselsstraffer i dette landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå