Gå til innhold

[Løst]Hvilket chipset til AMD cpu og nvidia grafikkort....

Anbefalte innlegg

....titter på komplett sine sider og prøver å bestemme meg for hvilken PC jeg skal kjøre.

AMD cpu og nvidia skjermkort - Er det lønnsomt å velge ett HK med nvidia chipsett eller AMD sitt?

PC'en vil bli brukt til grafisk(photoshop) og webdesign. Titte på film og internet bruk.

Nå har jeg titta på den som heter gamer a40 microsoft edition med 64 bit vista.

Noen her som har ett bedre forslag til meg?

Takker for alle forslag.

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....titter på komplett sine sider og prøver å bestemme meg for hvilken PC jeg skal kjøre.

AMD cpu og nvidia skjermkort - Er det lønnsomt å velge ett HK med nvidia chipsett eller AMD sitt?

PC'en vil bli brukt til grafisk(photoshop) og webdesign. Titte på film og internet bruk.

Takker for alle forslag.

Dag

Har du kompetanse til å sette sammen greiene selv? IF SO, så kan jeg finne gode komponenter til ditt budsjett, som er på..?

Slik kan du spare deg noen tusen - OG forsikre deg at du kjøper GODE deler.

Velger du rett fram butikk kjøp - Gå Intel, Nforce780i/790i eller nyeste socket 1366(kan bli dyrt)

- Lyster du mer på et AMD system, gå for det nye Nforce980a brikkesettet :)

:)

Lenke til kommentar

Takker for alle forslag.

Dag

Har du kompetanse til å sette sammen greiene selv? IF SO, så kan jeg finne gode komponenter til ditt budsjett, som er på..?

Velger du rett fram butikk kjøp - Gå Intel, Nforce780i/790i eller nyeste socket 1366(kan bli dyrt)

Takker for svar Stig'n

Dette er pc'en med AMD cpu (a40 Microsoft Edition) på komplett:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10168

Ser her at det er ett micro atx kort. Tenkte å bytte ut til:

Asus M4N82 Deluxe, Socket-AM2+/AM3 nForce 980a, ATX, DDR2, SATAII, GBLAN, Firewire, 3xPCI-Ex16

eller denne:

Asus M4A79 Deluxe, Socket-AM2+/AM3 AMD 790FX+SB750, DDR2, Firewire, GbLAN, ATX, 4xPCI-Ex(2.0)x16

Prisen som jeg kan bruke på ny pc er rundt kr. 13500.-

Tror man får en god pc for den pris.

Som sagt så er ikke jeg noen spillmann. Blir kun Internet og Adobe web premium pakka. Musikk og filmer duger på nesten hvilken som helst.

Hvilket chipset passer best til denne pc?

Når det gjelder CPU så funker vel begge deler (Intel / AMD)

Dag

Lenke til kommentar

Klikk deg inn på Pick'n Play og rams opp dine behov, så skal jeg sette frem billigst, men best oppsett for dine bruksområder. Gratis.

OBS. Kan ta noen timer før jeg svarer, ettersom det begynner å lysne her utforbi nå.. :sleep2:

Tro meg, du kan spare opptil flere tusen kroner med litt riktig "research"...

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Takker for alle forslag.

Dag

Takker for svar Stig'n

Dette er pc'en med AMD cpu (a40 Microsoft Edition) på komplett:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10168

Ser her at det er ett micro atx kort. Tenkte å bytte ut til:

Asus M4N82 Deluxe, Socket-AM2+/AM3 nForce 980a, ATX, DDR2, SATAII, GBLAN, Firewire, 3xPCI-Ex16

eller denne:

Asus M4A79 Deluxe, Socket-AM2+/AM3 AMD 790FX+SB750, DDR2, Firewire, GbLAN, ATX, 4xPCI-Ex(2.0)x16

Prisen som jeg kan bruke på ny pc er rundt kr. 13500.-

Tror man får en god pc for den pris.

Som sagt så er ikke jeg noen spillmann. Blir kun Internet og Adobe web premium pakka. Musikk og filmer duger på nesten hvilken som helst.

Hvilket chipset passer best til denne pc?

Når det gjelder CPU så funker vel begge deler (Intel / AMD)

Dag

Raskt og gale: Bytt ut skjermkortet med Asus GTS250 Dark Knight 1GB Vram ELLER Asus GTX260 55nm (216 cores) - Sparer litt der...Og om du velger ut alle deler selv osv. da kan mange tusen spares som sagt...

Ja, bytt hovedkortet til 980a ! ;)

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Enig med pro_odeh her, 790FX+750SB er overlegent.

Asus M4A79T Deluxe er toppkortet for AM3 for øyeblikket, og koster bare 1650kr på komplett.

Mulig liste til komplett oppsett:

Kabinett: Antec 300 (maks value)

PSU: Corsair 750W

HK: Asus M4A79T Deluxe

CPU: Phenom II x4 955BE

RAM: Corsair 1333mhz DDR3 4GB

GPU: 2x 4770 crossfire (vil yte over 260, koste 1800kr, og være omtrent lydløst). ATI aksellererer også CS4.

Optisk drev: Samsung bulk DVD-brenner

Pris: ca 8500kr.

+Lagring. Det du føler du trenger av kapasitet, og kanskje en SSD om du vil ta deg råd? Sjekk Intel x25-M.

Eventuelt kan du gå for Antec 182P kabinett for et bedre kabinett til litt høyere pris.

Oppsettet over vil gi deg maks "bang for buck" til ditt bruk. ;)

Lenke til kommentar
jaja,,Å anbefale ATI og AMD sier jo litt...Men smak og behag:p

Og hva mener du med det?

Det hadde ikke vært en bedre idè å gå for 940 og DDR2, men heller pøse på med dobbelt så mye RAM? Det er vel greit å ha mye minne når man skal drive med webdesign og photoshop. webmann, om du kan bygge PC'en selv så får du mye igjen for valgfrihet med komponentene.

Har satt opp et alternativt oppsett for deg (om du kan bygge selv):

Kabinett: Antec Three Hundred ~ 530

Strømforsyning: Corsair TX 650W ~ 730

Hovedkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4 ~ 900

Prosessor: AMD Phenom II X4 940 Black Edition ~ 1620

RAM: 2 x Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB (2 x 2048) ~ 2 x 420 = 840

Skjermkort: 2 x Sapphire Radeon HD 4770 512 MB ~ 2 x 770 = 1540

DVD-brenner: Samsung SH-S223F ~ 200

Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750 GB ~ 600

Skjerm: BenQ E2200HD ~ 1250

Det hele kommer på ca 8200 (uten OS, tastatur og mus). Da får du mye PC for pengene! Du kan evt bytte ut skjerm i en større eller mindre, alt etter hva du liker (kan anbefale 24"). Så er det også mulig å bytte ut harddisken med noe større eller mindre, også alt etter hva du er ute etter. Om du vil ta deg råd til det kan du også hive på SSD'en GullLars foreslår.

Om du ikke kan/vil bygge selv er forslaget til GullLars også bra (antar at det er PC-bygger), men det blir en del dyrere når du legger til HDD, skjerm og mer RAM.

Lenke til kommentar

Mente bare at i disse dager er det jo klart at Intel er den mest profitable veien å gå. Med tanke på hva du får for penga. Samme kan sies om AMD/ATI, men de har jo sine "down sides" de også...Én kan enkelt se på spesifikasjonene til Intel vs AMD cpu'ene - tenker L2 cachen osv. AMD henger litt etter med andre ord ;)

Ville du ikke sagt deg enig i at DDR3 (eksemeplvis 1600Mhz) ville vært en fin ting for denne karen? Han er en overall media bruker, hovedsaklig ikke gamer...Rask tilgang til sine saker til enhver tid er vel alltid å gå for...Han får raske saker til samme pris, ikke så vanskelig valg da...

MEN om dette skal bygges helt selv, kan det jo bli litt tricky og fort litt dyrere(kun tårn også da)

- Google is your friend :D

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar
Mente bare at i disse dager er det jo klart at Intel er den mest profitable veien å gå. Med tanke på hva du får for penga. Samme kan sies om AMD/ATI, men de har jo sine "down sides" de også...Én kan enkelt se på spesifikasjonene til Intel vs AMD cpu'ene - tenker L2 cachen osv. AMD henger litt etter med andre ord ;)

Ville du ikke sagt deg enig i at DDR3 (eksemeplvis 1600Mhz) ville vært en fin ting for denne karen? Han er en overall media bruker, hovedsaklig ikke gamer...Rask tilgang til sine saker til enhver tid er vel alltid å gå for...Han får raske saker til samme pris, ikke så vanskelig valg da...

MEN om dette skal bygges helt selv, kan det jo bli litt tricky og fort litt dyrere(kun tårn også da)

Da har jeg titta Stig'n. Ser meget bra ut. Tusen takk..

::Hei igjen Stig'n

Her var det noen gode tips. Skal sette meg ned å titte på dette i kveld.

Regner med at du fikk innlegget mitt på siden din?

Er ikke så veldig kresen når det gjelder pc. Om det er AMD eller Intel CPU spiller ingen rolle egentlig. Har ikke fulgt med på denne pc verden på en stund. Men når jeg skal "bygge" en ny maskin vil jeg at alle komponenter harmonerer med hverandre, at det ikke blir noen flaskehals noen sted. Hvilket chipset passer best med hva.

Så her at GullLars skrev: ATI aksellererer også CS4...

Så ATI kort er også ett alternativ for meg. Og da vil jeg tro at ATI grafikk passer best med AMD chipset'et på ett HK? Mulig jeg er helt på jordet her. Prøver å tenke, siden AMD/ATI er "sammen". Men uansett skal jeg titte på GullLars sitt forslag, og venter spent på ditt forslag Stig'n.

Dag

Endret av webmann
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal ha vanskelig med å finne en Intel prosessor i samme prisklasse som 940BE som yter bedre. Selvfølgelig er det flott om du vet om en. Jo mer ytelse vi kan få for pengene, jo bedre. Jeg er ikke så fan av generelle AMD vs Intel uttalelser :) Det kommer helt an på prisklasse og bruksområde.

Om du kan få det for samme pris er det jo selvfølgelig flott. Men et kjapp titt i prisguiden viste at billigste DDR3 settet kostet 500 kr mer enn DDR2. Det er 60% prisøkning for kanskje 2-3% bedre ytelse. Nei, da vil SSD være en bedre investering.

Forslaget mitt er kun dersom trådstarter skal bygge selv. Han sparer en del tusen på større valgfrihet, og kunne velge komponenter som yter like bra til hans behov, men til en mindre penge (feks hovedkort). Om du har et bedre forslag med Intel prosessor og DDR3 så er det bare å komme med det ;)

Om trådstarter ikke skal bygge selv er saken en helt annen.

Lenke til kommentar

For å utdype kjapt om forslaget mitt:

Dette var bare noe jeg satt opp i farta med tanke på de andre forslagene jeg har gitt i andre tråder, og prisen er regnet som løse deler kjøpt fra komplett.

955BE over 940BE pga mer cache, og DDR3/AM3 socket som vil gi mye bedre muligheter for oppgradering om 1-3 år dersom det trengs/ønskes. (og den klokker lett til 3,6-3,7 på stock kjøler kun med multiplier)

RAM valget var pga god value, to slike sett kan være å anbefale om du arbeider med store filer eller multitasker mye.

GPU er samme som pro_odeh anbefaler etter meg, og disse er der du får klart mest "bang for buck" både med tanke på pris pr ytelse, ytelse pr watt, og ytelse pr dB. Noe særlig mer ytelse enn dette fra GPU er ikke så mye vits for GPGPU bruk i CS4 med mindre du jobber veldig mange timer om dagen med det og har et mye større budsjett.

SSD som systemdisk vil gjøre maskinen mye mer responsiv og hyggelig å arbeide på, og kan også hjelpe med produktivitet siden den speeder opp alt av diskaktivitet fra programmene.

Harddisk ellers kan WD greenpower anbefales mtp pris og lite støy, eller caviar black om du trenger mer ytelse.

Ellers kan noctua NF-P12 vifter anbefales om du vil ha fler eller stillere kabinettvifter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
For å utdype kjapt om forslaget mitt:

Dette var bare noe jeg satt opp i farta med tanke på de andre forslagene jeg har gitt i andre tråder, og prisen er regnet som løse deler kjøpt fra komplett.

955BE over 940BE pga mer cache, og DDR3/AM3 socket som vil gi mye bedre muligheter for oppgradering om 1-3 år dersom det trengs/ønskes. (og den klokker lett til 3,6-3,7 på stock kjøler kun med multiplier)

RAM valget var pga god value, to slike sett kan være å anbefale om du arbeider med store filer eller multitasker mye.

GPU er samme som pro_odeh anbefaler etter meg, og disse er der du får klart mest "bang for buck" både med tanke på pris pr ytelse, ytelse pr watt, og ytelse pr dB. Noe særlig mer ytelse enn dette fra GPU er ikke så mye vits for GPGPU bruk i CS4 med mindre du jobber veldig mange timer om dagen med det og har et mye større budsjett.

SSD som systemdisk vil gjøre maskinen mye mer responsiv og hyggelig å arbeide på, og kan også hjelpe med produktivitet siden den speeder opp alt av diskaktivitet fra programmene.

Harddisk ellers kan WD greenpower anbefales mtp pris og lite støy, eller caviar black om du trenger mer ytelse.

Ellers kan noctua NF-P12 vifter anbefales om du vil ha fler eller stillere kabinettvifter.

Vel, jeg satt opp dette til ham:

Samsung 22" LCD Syncmaster 2233BW, : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=377684

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772

MSI P45C Neo-FIR,P45, Socket-775 : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=443433

Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347715

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344274

Seagate Barracuda 7200.11 500GB : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430708

EVGA GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=437589

Cooler Master Elite 332, : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=353149

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898

Logitech Media Keyboard 600, usb : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337427

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Sort, usb : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332666

minus Skjerm og mus/tastatur = ca.6500,-

- Jeg må si dette opsettet ser bedre ut enn et AMD oppsett, mht. hans mediabruk. 4Gb DDR3 minne på 1600Mhz, HK'et har ddr2 også.

- Intels E8400 kjører FSB'n på 1333Mhz, som passer bra til både rammen og CPUcore farten.

- Nok lagring...

- Plenty strøm, med 41A på singel 12v rail.

- helt standard dvd brenner dvd+RW, 20x S-ATA

- Skjermkortet EVGA GTS250 sier sitt...

MEN, tingen her er da at han mener han kunne trengt ATI skjermkort - noe dette hovedkortet ikke har noe problem med ;)

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Er ikke så veldig kresen når det gjelder pc. Om det er AMD eller Intel CPU spiller ingen rolle egentlig. Har ikke fulgt med på denne pc verden på en stund. Men når jeg skal "bygge" en ny maskin vil jeg at alle komponenter harmonerer med hverandre, at det ikke blir noen flaskehals noen sted. Hvilket chipset passer best med hva.

Så ATI kort er også ett alternativ for meg. Og da vil jeg tro at ATI grafikk passer best med AMD chipset'et på ett HK? Mulig jeg er helt på jordet her. Prøver å tenke, siden AMD/ATI er "sammen". Men uansett skal jeg titte på GullLars sitt forslag, og venter spent på ditt forslag Stig'n.

Dag

Inget problem.

- ATI funker også greit selvfølgelig, har sine features de også :)

Personlig ville jeg valgt OpenGL3.0 (EVGA GTS250)

cheers

Lenke til kommentar

For CS3 vil nok det oppsettet gjøre seg omtrent like godt, men i CS4 (som har god støtte for multicore og GPGPU) vil nokk AMD-oppsettet yte merkbart bedre. En 3,2Ghz quad skal etter min regning slå en 3,0Ghz dualcore i multi-thread applikasjoner med en betydelig del, og 2x 4770 har en del mer regnekraft enn 250 (2x 4770 er jo gjevn med 4890/275 og koster mindre).

Lenke til kommentar

Dag

Inget problem.

- ATI funker også greit selvfølgelig, har sine features de også :)

Personlig ville jeg valgt OpenGL3.0 (EVGA GTS250)

cheers

Alle tips ser veldig bra ut.. Takker alle sammen....Velger ut komponenter i denne stund :-)

Jeg setter sammen boksen selv.

De forslagene dere har kommet med er gode. Både Intel og AMD og de forskjellige grafikkort.

Selv har jeg en AMD med nvidia grafikk i dag. Fornøyd med denne også, men min bedre halvdel bruker denne også til studie så da blir det litt lite med 1 pc.

Trenger jeg mere hjelp så vet jeg hvem jeg skal spørre.

Take Care alle

DAG

Lenke til kommentar

Da har jeg bestillt nye komponenter til ny pc.

Falt for Stig'n sitt forslag og bestillte dette med en q9400 cpu.

Regner med at pakka kommer i begynnelsen av juni, siden ram'en ikke var på lager.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...