Gå til innhold

Er Acer Aspire 7738 g , god nok for gaming?

Anbefalte innlegg

Hei ! PCn skal ikke dra de nyeste spillene , men at den klarer cs, wow og eventuelt noen nyere spill ville vært fin å fått greie på ..

Her er specsa :

Prosessor Intel Core 2 Duo T6400

Minne 4096MB

Harddisk 500GB

Skjerm 17,3"

Oppløsning 1440x900

Skjermkort Nvidia Geforce G130GT-1GB dedikert

Batteri 6 cells

Programvare Vista Home Premium, inkl.MS works++

Lydkort Dolby®8-optimimalisert surround system med 2 innebygde høyttalere

Optisk enhet DVD Brenner - Dual Double Layer

Webkamera ja

Kortleser 5 i 1 kortleser for (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)

Nettverk Integrert 10/100/1000 mbit nettverkskort

Trådl. nettverk WLAN 802.11 b/g/n

Port for dockingstasjon 1

USB porter 4

VGA 1

HDMI 1

Linjeutgang 1

Linjeinngang 1

Pris : 8000 kr

Endret av gran-treet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GT130M tilsvarer et nyere GT9600M/9650M kort.

kilde: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForc...0M.13789.0.html

Skal holde for gaming ja. Ikke all verdens, men selve kortet ligger jo i 2class, dvs. performance cards.

EDIT: Hvor har du funnet denne til 8000,- forresten ?!

ediiiit: MPX jaaa :D -men HER kan du spare deg fire hundre spenn + du får en annen cpu på den. (T7750)

svarte svingende...ser ut som jeg må avbestille min TREDJE laptop ja...denne virka jo meget lovende og ny ut!

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Hva mente du med at man kan spare fire hundre kroner på netshop? Der koster den jo 9995? Og prosessoren er p7450, men det var kanskje det du mente?

Jeg har nemlig også gått og vurdert denne pcen frem og tilbake. Ble dritirritert når jeg fant den på kelkoo, og det stod at den var å få tak i på netshop til 7556 (det står det fremdeles forresten). RIngte netshop og de sa at pcen ikke var på lager og at de ikke ANTE når den kom inn. Nå ser jeg at det står at den kommer den 29.05, men nå koster den samme pcen plutselig 9995. :-( GRRRR!

Stusset for øvrig litt på det du skrev om oppløsningen på skjermen, trodde denne hadde høyere oppløsning enn 1440 x 900? Det var nettopp noe av grunnen til at jeg vurderte den. Samboeren min har en 8930g, og den er kjempefin, men litt stor å ha på fanget synes jeg.

Denne bør vel ikke stå tilbake for bærbare med 2 gz prosessor og 9600m gt skjermkort?

Men vil det være stor forskjell på p7450 prosessor og t6400? For det er tross alt kr 2000 i forskjell...

Dersom noen har et sikkert svar vedrørende oppløsningen på skjermen, så mottas dette med takk. I utlandet har den i hvert fall høyere oppløsning...

er det en bærbar?
Lenke til kommentar

Heheh, jeg bestilte den til 7660,- :D SKAM at de har skrudd opp prisen da!!! Jeg var nok veldig heldig igår kveld ja! Glad jeg ble sittende våken en stund, saumfarte online butikka...Sto opp idag, fikk hakeslipp da jeg så 10k - men siden jeg bestilte FØR prisen ble nedsatt, og ordrebekreftelsen er som bevis på det, er alt bara-ballasos her :D gledar mig!

Oppløsningen er grei nok, iforhold til 1366x768, snakk om nesten 300 000 pixler i forskjell...Jeg så også i utlandet at de hadde høyre oppl. MEN annen cpu og kun 500GB - finner ikke engang lanseringen for denne laptopen. Så vi får vente å se. Eller, jeg klarte ikke å vente, så den prisen og de specs, mååtte ha med asap!

Prosessoren har ikke komt ut på Intel sine sider enda, men jeg antar det er en 45nm med FSB på 1066Mhz, og rammen på laptopn kjører ddr3 :D

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Grrr, gjett om jeg ble misunnelig da jeg leste dette!!! Ringte dumme netshop I GÅR (kan ha vært i forgårs), prøvde å bestille den da, men det fikk jeg ikke lov til nei. Det burde ikke være lovlig å skru opp prisen 2500 på ett døgn!!

Prøvde å ringe dem om oppløsningen, de fant ikke ut av det. Skjønner ikke hvorfor det skulle være forskjell på denne og den de selger i utlandet? Kan jo være at du er heldig og at det er 1600 x 1200 eller hva det nå var jeg fant ut at det var i UK. Kan du ikke skrive inn her når du får den og si litt om erfaringer og hvilken oppløsning det er på skjermen.

Kos deg med din nye pc!

Heheh, jeg bestilte den til 7660,- :D SKAM at de har skrudd opp prisen da!!! Jeg var nok veldig heldig igår kveld ja! Glad jeg ble sittende våken en stund, saumfarte online butikka...Sto opp idag, fikk hakeslipp da jeg så 10k - men siden jeg bestilte FØR prisen ble nedsatt, og ordrebekreftelsen er som bevis på det, er alt bara-ballasos her :D gledar mig!

Oppløsningen er grei nok, iforhold til 1366x768, snakk om nesten 300 000 pixler i forskjell...Jeg så også i utlandet at de hadde høyre oppl. MEN annen cpu og kun 500GB - finner ikke engang lanseringen for denne laptopen. Så vi får vente å se. Eller, jeg klarte ikke å vente, så den prisen og de specs, mååtte ha med asap!

Prosessoren har ikke komt ut på Intel sine sider enda, men jeg antar det er en 45nm med FSB på 1066Mhz, og rammen på laptopn kjører ddr3 :D

Lenke til kommentar

p.s. På mpx.no har de nå ført opp skjermoppløsning som 1600 x 900, så tror du har grunn til å ha store forhåpninger. :-)

Da er det faktisk slik at jeg kan vurdere den på mpx, gidder ikke kjøpe av netshop når de skal oppføre seg slik! Dessuten er 10.000 altfor mye, da vil jeg heller vurdere andre alternativer.

Lenke til kommentar
p.s. På mpx.no har de nå ført opp skjermoppløsning som 1600 x 900, så tror du har grunn til å ha store forhåpninger. :-)

Da er det faktisk slik at jeg kan vurdere den på mpx, gidder ikke kjøpe av netshop når de skal oppføre seg slik! Dessuten er 10.000 altfor mye, da vil jeg heller vurdere andre alternativer.

Ja, seff. Vurder andre om de ikke fikser prisen tilbake slik den var!

Uansett, den på mpx har annen cpu,hdd og ddr2 ram,det var jo litt kjipt da.. MEN, høyere oppløsning. Noe jeg tror du "vinner" på her...Mener den jeg fant på netshop er 1440x900 - håper jeg tar feil da, hadde vært fett med 1680x105 eller.no :)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så tror jeg faktisk ikke at de vet helt sikkert hverken på mpx eller netshop hvilke specs maskinen faktisk har. Den er så ny, og det er ikke noe info om den på acers hjemmesider heller. I forhold til prosessor og sånn vet de selvsagt, men når det gjelder skjermoppløsning og kanskje også hvilken type ram (DDR2/DDR3) som brukes, så tror jeg det er litt tilfeldig hvilket svar du får. På advance selger de samme maskin på mpx, men der står det at den har høy oppløsning på skjermen (det stod det jo ikke tidligere på mpx, de har endret det nå), samt at det står at den har DDR3 minne. Synes ofte at de man snakker om har liten peiling når man ringer. Det er ikke det at jeg har så veldig god peiling heller, men dersom man har bestemt seg for å kjøpe ny pc, så gjør man jo endel research og lærer litt underveis, og da ser jeg at jeg som oftest vet mer enn selgerne uansett.

Derfor tror jeg det er gode sjanser for at du kan håpe på høy oppløsning på din skjerm også. Ettersom din maskin har en annen prosessor enn de andre, så er det vel ikke usannsynlig at det er forskjell på type ram også. Men det hadde jo vært fint om mpx' versjon også kjørte DDR3 da...

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så tror jeg faktisk ikke at de vet helt sikkert hverken på mpx eller netshop hvilke specs maskinen faktisk har. Den er så ny, og det er ikke noe info om den på acers hjemmesider heller. I forhold til prosessor og sånn vet de selvsagt, men når det gjelder skjermoppløsning og kanskje også hvilken type ram (DDR2/DDR3) som brukes, så tror jeg det er litt tilfeldig hvilket svar du får. På advance selger de samme maskin på mpx, men der står det at den har høy oppløsning på skjermen (det stod det jo ikke tidligere på mpx, de har endret det nå), samt at det står at den har DDR3 minne. Synes ofte at de man snakker om har liten peiling når man ringer. Det er ikke det at jeg har så veldig god peiling heller, men dersom man har bestemt seg for å kjøpe ny pc, så gjør man jo endel research og lærer litt underveis, og da ser jeg at jeg som oftest vet mer enn selgerne uansett.

Derfor tror jeg det er gode sjanser for at du kan håpe på høy oppløsning på din skjerm også. Ettersom din maskin har en annen prosessor enn de andre, så er det vel ikke usannsynlig at det er forskjell på type ram også. Men det hadde jo vært fint om mpx' versjon også kjørte DDR3 da...

Ja, ingen tvil...

Husker to tre dager tilbake - at jeg søkte selv på Ascer sine sider osv. Alt jeg kunne finne var en russer på youtube som viste frem sin 7738g - på russisk, så det hjalp jo lite...

Ellers så datt jeg over en liten review på bestbuy, tror jeg det var, der det sto at det var ddr3 osv...Men JA, ingenting ser sikkert ut, ettersom hverken acer elelr intel har lansert noe av de hardwara som er inni - unntatt Nvidia som hadde sin lasnering i Cebit i år (en mnd tilbake?)

Lenke til kommentar

Da kan jeg informere om at jeg nå har kjøpt og hentet en acer aspire 7738g fra mpx med t6400 prosessor og 500 gb ram. Jeg kan bekrefte at den har 1600x900 oppløsning og DDR3 minne.

Så langt har mesteparten av dagen gått til å konfigurere maskinen og installere wow (enda ikke ferdig installert). Mitt inntrykk så langt er noe delt. Det er min første acer-maskin, så jeg er litt oppgitt over all bloatwaren. Synes maskinen er litt treg på nettet. Tok en bredbåndstest og fikk jevnt over 3500 kb/s på hver test. Med min gamle dell inspiron 9300 lå jeg jevnt på 10.000 kb/s, så det var ganske irriterende. Det skyldtes nok delvis at det er masse oppdateringer og greier i begynnelsen, men har fremdeles ikke lyktes i å komme opp på 10-12.000kb/s. Prøvde også begge laptopene på nettet samtidig, la inn f.eks. vg.no og trykket enter samtidig. OFtest var de like raske, men på dagbladet.no var min forrige laptop BETYDELIG raskere. Min samboer har en acer 8930g med ganske gode specs, og også han har litt generell treghet på nettet (ikke noe alvorlig, bare litt småirriterende at gamle maskinene er raskere, men de er jo uten bloatware).

Blir spennende å prøve den i wow...

Lenke til kommentar

Sh1t! ddr3 minne ja! Jeg tror faktisk den på netshop har ddr2 :(

- Kjipt da, men oppløsningen er den samme da, det var jo litt kjekt!

Ellers ser ting noenlunde det samme: Prosessor: Intel® CPT2 T7450

Skjerm : 17.3" HD+ 1600 x 900, Acer CineCrystal™ LED-backlit TFT LCD

Minne : 4GB (2x2048MB) DDR2 memory, upgradeable to 4 GB using dual soDIMM modules

Harddisk : 1T GB Harddisk (2x500GB)

Chip-set : Mobile Intel® PM45 Express Chipset

Grafikk : GeForce GT 130M 1024MB

Optisk enhet : DVD Leser og DVD Brenner

Kortplasser : ExpressCard™/54 slot

Lydkort : Dolby®-certified surround sound system with two built-in Acer 3DSonic stereo speakers and one subwoofer supporting low-frequency effects, Intel® High-Definition audio support,S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) support for digital speakers

Batteri : 6 Celler

Blåtann: Nei

Eksterne porter : 1 HDMI™ port med HDCP support, 1 port for ekstern skjerm, 4 USB 2.0 porter, Acer EasyPort IV connector, 1 port for ekstern mikrofon/høyttaler

Nettverkskort : 10/100/1000 Mbit nettverkskort,Trådløst 802.11 b/g/n WLAN

Tastatur : Tastatur med numerisk keypad

Vekt . 3.8 Kg

Programvare : Vista Home Premium (Norsk, Dansk, Engelsk), Antivirus Trial versjon (60 dager fri bruk), NTI Media Maker, Acer GridVista, Adobe Acrobat Reader, Acer Empowering Technology

Garanti : 1 års garanti (ikke på batteri) Support : 800 84 880 (09:00 – 17:00)

Multimedia : 5 i 1 kortleser for (SD/MMC/MS/MS PRO/xD), 0.3MP Orbicam - Web kamera integrert

Håper den kommer på lager innen de neste to ukene...

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Ja, fikk 5318 og ca 5500 mener jeg.

Pokker, hadde skrevet tre fullskrevne avsnitt om hva jeg var misfornøyd med, og vips så kom jeg borti mousepaden og de var borte. Gidder ikke skrive det en gang til, men kort fortalt er den DRITtreg på nettet. Får maks 1100-4500 kb/s, mens vi har 10mb linje. Den gamle laptopen min får 10.000 kb/s hver gang jeg tester, til og med når jeg tester samtidig (dvs fra 9500-11500 kb/s). Den gamle laptopen er merkbart bedre å surfe med.

Har prøvd å skru av all dritt, også avinstallert virusprogram, men merker ingen forskjell what so ever.

Wow er selvsagt mye bedre på den nye pcen, det hakker ikke i det hele tatt, selv når innstillinger står på hakket under ultra. PÅ ultra hakket det vel egentlig ikke, men fps var litt lav (17 mener jeg), så jeg syntes det var greit å skru ned bittelitt. Men nesten alt står på fullt. Dette mener jeg imidlertid skyldes hovedsaklig skjermkortet. In all fairness så har jeg faktisk spilt wow på hytta med mobilen som modem, så jeg tviler på at jeg hadde merket så mye i wow om internetthastigheten ligger på 2000kb/s eller 10.000kb/s. Men det er altså dritirriterende når jeg skal surfe. Min gamle laptop laster også data fortere ned fra nettet, prøvde å laste ned samme ting samtidig.

Altså er min oppfatning av pcen litt delt. Skjermkort og sånn synes å tilfredsstille mine krav mer enn godt nok, men det er som sagt noen ting som er såpass irriterende at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Kjedelig når man i stedet for å bruke den nye laptopen i stedet velger å surfe med den gamle fordi det går fortere.

Råd mottas med stor takk!

For øvrig har min samboer noe av samme problemet med sin splitter nye acer aspire 8930g. Han får for så vidt nesten full hastighet på bredbåndsspeedometer, men det går litt tregt på nettet for han også. Med hans stasjonære går det mye fortere, den er også ca 3 år gammel (min laptop er 3,5år).

Kan det være noe med nettverkskortet som er tregt eller noe (men det gjelder som sagt både trådløst, ledning i router og ledning inn i boks fra eb-nett)? SYnes jo å være acer-relatert i det minste, eventuelt vista-relatert, ettersom ingen av oss hadde vista fra før.

Lenke til kommentar

Etter å ha gjort endel innstillinger, blant annet lastet up tuneup utilities 2009, kjørt cc cleaner, begynt diskdefragmentering, etc, så synes det som om maskinen går noe raskere på nettet. Tok en cpu-test for sikkerhets skyld, den viste i hvert fall riktig resultat, så det var jo betryggende.

Får fortsatt ikke 10.000kb/s på bredbåndsspeedometeret på dinside.no, men til gjengjeld fikk jeg jevnt over bedre resultater på ny pc enn på gammel pc med et annet speedometer, oppi 12.000 kb/s.

Maskinen virker nå merkbart bedre på nettet, og en sammenligning mellom ny og gammel maskin viste at ny maskin nå lastet opp internettsidene ørlite granne raskere enn gammel maskin. Vet ikke hva som hjalp, men har litt tro på tuneup utilities, som foreslo endel endringer.

For de som leser denne tråden fordi de vurderer å kjøpe maskinen, så må jeg vel si at jeg anbefaler den. Bortsett fra den internett-greia som var ganske irriterende, så er maskinen veldig fin. Synes den er fin å se på og du får ganske mye for pengene ved å kjøpe den på mpx. Betalte kr. 7.500 for den der.

Wow kjører som sagt glatt som bare det i dalaran, har ikke prøvd wintergrasp enda. På innstillingen like under ultra ligger jeg på 30 fps i dalaran, og fra 40-90 i raid/instance. Før hadde jeg nesten alle innstillinger på low, med lavere oppløsning (1440x900), og likevel hadde jeg ikke mer enn 15 fps i dalaran. Det er mulig at fps er enda høyere nå som internett synes å gå fortere.

Synes det er verdt å merke seg at skjermen tross alt kommer med en oppløsning på 1600x900, hvilket er mer enn det som er vanlig på 17", hvis ikke man har wuxga (er det rett, gadd ikke sjekke begrepet) skjerm (hadde det på min gamle laptop, men brukte sjelden høyeste oppløsning ettersom alt blir så smått på skjermen da).

Lenke til kommentar
Etter å ha gjort endel innstillinger, blant annet lastet up tuneup utilities 2009, kjørt cc cleaner, begynt diskdefragmentering, etc, så synes det som om maskinen går noe raskere på nettet. Tok en cpu-test for sikkerhets skyld, den viste i hvert fall riktig resultat, så det var jo betryggende.

Får fortsatt ikke 10.000kb/s på bredbåndsspeedometeret på dinside.no, men til gjengjeld fikk jeg jevnt over bedre resultater på ny pc enn på gammel pc med et annet speedometer, oppi 12.000 kb/s.

Maskinen virker nå merkbart bedre på nettet, og en sammenligning mellom ny og gammel maskin viste at ny maskin nå lastet opp internettsidene ørlite granne raskere enn gammel maskin. Vet ikke hva som hjalp, men har litt tro på tuneup utilities, som foreslo endel endringer.

For de som leser denne tråden fordi de vurderer å kjøpe maskinen, så må jeg vel si at jeg anbefaler den. Bortsett fra den internett-greia som var ganske irriterende, så er maskinen veldig fin. Synes den er fin å se på og du får ganske mye for pengene ved å kjøpe den på mpx. Betalte kr. 7.500 for den der.

Wow kjører som sagt glatt som bare det i dalaran, har ikke prøvd wintergrasp enda. På innstillingen like under ultra ligger jeg på 30 fps i dalaran, og fra 40-90 i raid/instance. Før hadde jeg nesten alle innstillinger på low, med lavere oppløsning (1440x900), og likevel hadde jeg ikke mer enn 15 fps i dalaran. Det er mulig at fps er enda høyere nå som internett synes å gå fortere.

Synes det er verdt å merke seg at skjermen tross alt kommer med en oppløsning på 1600x900, hvilket er mer enn det som er vanlig på 17", hvis ikke man har wuxga (er det rett, gadd ikke sjekke begrepet) skjerm (hadde det på min gamle laptop, men brukte sjelden høyeste oppløsning ettersom alt blir så smått på skjermen da).

Hørtes meg bra ut. Jeg har tro på at det Ccleaner som rydda i sakene da, men men :p (jeg bruker alltid itavisens sitt speedometer, den har vist seg til å være den som tester din fulle linje oftest, i mitt tilfelle ihvertfall)

Om jeg ikke får min7738g til bestilt pris, går jeg mest sannsynlig for denne,takker for din lille rapport ang. ditt kjøp Lin. :)

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Får jo bare regne med at du får maskinen til avtalt pris, synes jo det ville være underlig om de skulle komme i ettertid og endre på det. Men hvis ikke, så kan jeg altså anbefale den på mpx også. Ringte inn og snakket med dem, fikk da 500 kr i avslag, er jo verdt et forsøk. :-)

For øvrig tviler jeg på at det er så kjempestor forskjell på disse to maskinene, selv om det alltid er kjekt å ha det beste hvis det koster det samme. Er i hvert fall ddr3 her (men det er det sikkert i netshop sin også, de har bare ikke fått det med seg).

Testet 3dmark06 på min samboers 8930g i dag, fikk da 5665 i score, mens jeg får ca 5320 med denne. Altså ikke så veldig stor forskjell, selv om den har p8600 prosessor (2,4ghz) og 9700gt skjermkort (512 mb). Men den har jo større skjerm og høyere oppløsning også da, så det krever jo sikkert litt mer for å drive den skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på Acer Aspire 7738G så derfor var jeg innom elprice for og høre på pris.

Han karen sa at det er blu ray på 7738G, men jeg ser ikke at det står noen plasser :hmm:

Tar han feil eller er det jeg som har oversett noe?

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ikke blu-ray på min så vidt jeg har skjønt. Det står sånn blu-ray merke på den etiketten som sitter nedenfor tastaturet, men samtidig er det en bitte bitte liten stjerne der med henvisning til at dette vary depending on model. Mulig at elprice sine maskiner har blu-ray, men det har jeg vel min tvil om.

Testet en blu-ray plate akkurat for å sjekke, kan bekrefte at den ikke startet opp, stod bare og hakket i dvd-spilleren. Når det er sagt så må jeg vel si at for min del var dette noe jeg absolutt ikke prioriterte, synes at blu-ray er nokså oppskrytt. Dersom det er snakk om blu-ray brenner også, så er jo selvsagt saken er annen. Men da må en jo huske at dersom en brenner det på blu-ray-plater, så krever jo dette også at en har en blu-ray spiller til å spille det av på, litt dumt hvis man låner noen andre sin pc osv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Javel, da fikk jeg aldri den Aceren nei! Netshop suger vilt!!!

Jeg spurte etter en mnd venting: hvor blir varen av?! - Denne har ikke levernadøren på lager...LOL, make belief sier jeg da! Seff har de den på lager... - Hva kan jeg da gjøre sier jeg, og karen svarer: Da må du slette den, eller så blir den slettet for deg...Da svarte jeg: det er da ikke slikt en driver butikk, ser ut som det blir Compal på meg da...Så svarte han med: Da var bestillingen din slettet, det er slikt jeg tolker det du skriver...LAFF, som om han ga meg noen valg!

De ville ikke tape 2500,- Greit nok, men FFS, jeg skal da ikke lide for deres feil! Jeg hadde allerede sittet to uker i strekk på leit etter en god lappis - Når jeg endelig kom over denne, til den prisen så fikk jeg hakeslipp...Men nå har haka dotti av...SKAM dere Netshoit!!!

Da blir det Compal på meg...Men, er det INGEN der ute som vet noe som helst om de nye skjermkorta?! (tenker på GT130M/GT160M opptil GTS250M)

:):(:)

Endret av Stig'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...