Gaarulf Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Jaura, blusset opp en stor debatt om verbet å tinge på irc. [21:48] <@Aslask> God dag. Jeg sitter i en diskusjon med en venn om verbet "å tinge". Han hevder hardnakket at verbet kan brukes om en ukjent handling. Jeg svarer med at en ikke kan finne opp verb som det, spesielt nÃ¥r verbet er fastsatt som "Ã… legge beslag på før andre tar det". For å få en slutt på denne tilsynelatende endeløse diskusjonen sender jeg mail til dere. Jeg håper på et svar som kan gi... [21:48] <@Aslask> ...det... [21:49] <@Aslask> ...korrekte betydningen av ordet og gjerne hvor ordet stammer fra. [21:49] <@Aslask> Aslak Busch. [21:49] <@Aslask> Der er mailen. [21:49] <@Aslask> Forresten: [email protected] [21:49] <@Aslask> Sendt. sakset direkte fra irc... Fant ut at å tinge = Reservere / Bestille, altså ikke så langt fra det Aslask mente. Derimot kamerat Nr. 2 er fast bestemt på at å tinge kan brukes som ett ukjent verb fordi "Ting = Ukjent objekt". Hvem har rett? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Hva er et ukjent verb? Har du et eksempel på praktisk anvendelse av ukjente verb? Med å tinge forstår jeg å "reservere", "holde av" og kanskje også "gjøre krav på". Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Han mente at "Å tinge" kan brukes som "Å spise" "å løpe" " å gå". Altså bruke det som en x faktor. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Denne diskusjonen høres så idiotisk ut at man burde holde seg for god til å delta. Men uansett - skulle man først ha et slags ukjent verb, hva nå vitsen skulle være med det, får man finne på et nytt og ikke ta et som allerede er i bruk. Et verb som kan bety hva som helst, har jo ingen hensikt, siden den man snakker med, ikke aner hva man mener når man bruker det. Men man har jo sett noe tilsvarende i bruk tidligere - smurfene brukte verbet å smurfe om alt mulig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2009 Mykje fornuftig ein kjem over på IRC ser eg. Jøss... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 30. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2009 Denne diskusjonen høres så idiotisk ut at man burde holde seg for god til å delta. Men uansett - skulle man først ha et slags ukjent verb, hva nå vitsen skulle være med det, får man finne på et nytt og ikke ta et som allerede er i bruk.Et verb som kan bety hva som helst, har jo ingen hensikt, siden den man snakker med, ikke aner hva man mener når man bruker det. Akkurat som et ord som kan bety hvem som helst, ikke har noen hensikt? Mulig jeg beveger meg i litt vel abstrakte kretser, men jeg bruker og ser uttrykk som "å gjøre X" (eller "to X" på engelsk). Å ha et eget ord for dette ville vært kjekt, selv om det er lite sannsynlig at et slikt ord oppstår gitt at det har et såpass smalt og sjeldent bruksområde. Men "tinge" i denne betydningen er selvsagt en litt vel kreativ bruk av språkets derivasjonsregler. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai 2009 Beklager til alle som har sett denne tråden bare for å bli oppgitt. Det var egentlig ikke en blodseriøs diskusjon, men når man har personer som nekter å innse at slaget er tapt før de har spist sine egne lemmer så må man ty til ekstreme tiltak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå