Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

registerreima røyk. kan jeg ha flaks?


Anbefalte innlegg

Var uheldig med min rover 214si 16v her om dagen. Det jeg lurer på om er,kan jeg ha flaks at ventilene og stemplene ikke gikk til he......? Jeg sto på en parkeringsplass på tomgang da den røyk. Var kanskje litt dum for jeg prøvde å skyve bilen i gang etterpå:( hørtes nemlig ut for meg som samme lyden når startmotoren ikke vill slå inn når jeg prøvde å starte den igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er klart du får en spesiell lyd når du trekker på starteren, den slipper å dra med seg kammen(e), og mangler trolig kompresjon på minst en sylinder pga åpen ventil.

 

Jeg ville satt på ny rem og prøvd (pass på at timing blir riktig). Dersom du ikke gjør jobben selv (ta av toppen), blir det sikkert dyrere enn du er villig til å koste på denne bilen.

Lenke til kommentar

Er motoren din produsert av Honda? I så fall kan det hende du har flaks, for Honda har noen såkalte non-interference motorer.

Men, ut ifra det jeg har funnet ved hjelp av google er ikke din en non-interference motor.

 

Den enkleste måten å finne det ut på er nok å skru ut pluggene og brukene hendene for å snurre på motoren. Med bilen i fri og null komp er det ikke så alt for tungt. Du burde raskt høre og merke om det stempel slår opp i en ventil.

 

Siden dette skjedde på tomgang kan det hende du har flaks. Om man ligger i 60km/t og bruker et par sekunder på å trykke in clutch stiller saken seg veldig anderledes. Da ryker som regel ventiler, stempel og topp. Da er det billigere å bytte motor.

 

 

Ja, det kan hende du har flaks.

Lenke til kommentar
Når havari har skjedd så må du uansett av med toppen, for å se om alt det er ok, sansynglighvis så er ventilene dine ganske bøyde. så det kommer nok til å koste opp til 20 tusen.

 

Selvfølgelig tar man ikke av toppen før man vet om det har skjedd et havari. En ny reim skal monteres og deretter tas en kompresjonstest. Da vil du få svar på om ventilene er i orden.

Lenke til kommentar
Når havari har skjedd så må du uansett av med toppen, for å se om alt det er ok, sansynglighvis så er ventilene dine ganske bøyde. så det kommer nok til å koste opp til 20 tusen.

 

Selvfølgelig tar man ikke av toppen før man vet om det har skjedd et havari. En ny reim skal monteres og deretter tas en kompresjonstest. Da vil du få svar på om ventilene er i orden.

 

Er det vanlig prosedyre?

 

Siden bilen gikk på tomgang trenger det ikke å ha skjedd store skader. Ville du da risikert å kjøre motoren på starteren før du viste om en knekt ventil lå mellom topp og stempel?

 

Håper ikke verkstedene pleier å gjøre dette. Da kan det i noen tilfeller bli dyrere for eier en nødvendig.

Lenke til kommentar
Er det vanlig prosedyre?

 

Siden bilen gikk på tomgang trenger det ikke å ha skjedd store skader. Ville du da risikert å kjøre motoren på starteren før du viste om en knekt ventil lå mellom topp og stempel?

 

Man sveiver jo stort sett bestandig motoren rundt for hånd en runde eller to i løpet av eller etter bytte av reim før man starter motoren, enten fordi strammeprosedyren på reima tilsier det, eller bare for å sjekke at timinga ikke er blitt veldig gal (dette selv om merkene stemmer overens, som en ekstra sikring). Går motoren rundt for hånd, så kan man deretter kjøre den på starteren og teste kompresjonen.

Lenke til kommentar
Når havari har skjedd så må du uansett av med toppen, for å se om alt det er ok, sansynglighvis så er ventilene dine ganske bøyde. så det kommer nok til å koste opp til 20 tusen.

 

Selvfølgelig tar man ikke av toppen før man vet om det har skjedd et havari. En ny reim skal monteres og deretter tas en kompresjonstest. Da vil du få svar på om ventilene er i orden.

 

Er det vanlig prosedyre?

 

Siden bilen gikk på tomgang trenger det ikke å ha skjedd store skader. Ville du da risikert å kjøre motoren på starteren før du viste om en knekt ventil lå mellom topp og stempel?

 

Håper ikke verkstedene pleier å gjøre dette. Da kan det i noen tilfeller bli dyrere for eier en nødvendig.

 

Man tar som regel en sylinderlekkasjetest som ikke krever start av motoren.

 

Ventilene bøyes som regel. De knekker sjelden av stemplet og lander nede i sylinderen (har aldri sett eller hørt om det). Den skaden som har skjedd ved registerhavariet er uansett allerede skjedd. Hvis noe så drastisk som en ventil ligger på sylinderen, så vil dette kreve at toppen må av og overhales uansett. Hvordan skal det å konkludere med at toppen må av koste kunden mer? Er det mer fornuftig og lønnsomt for kunden å ta av toppen først hvis dette ikke er nødvendig?

 

Den enkleste måten å finne det ut på er nok å skru ut pluggene og brukene hendene for å snurre på motoren. Med bilen i fri og null komp er det ikke så alt for tungt. Du burde raskt høre og merke om det stempel slår opp i en ventil.

 

Dette blir gjort ved montering av registerreim, så prosedyren blir den samme.

Lenke til kommentar

Er vanlig prosedyre å henge på ny reim, og ta kompresjonstest. FØR en eventuelt tar av topp.

 

Jeg ville hengt på ny reim, sjekk at timinga er riktig. Tørn motoren to runder, og sjekk at timinga er riktig og at ingen ventiler tar borti.

 

Ta komp.test, da får du tilstanden på din motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...