Arne Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei! Jeg leter etter et så billig som mulig SATA-kort (PCI) som skal brukes til å koble til en eller to harddisker til hovedkortet mitt? Bruker Ubuntu 9.04. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Alt av billige satakort skal funke fint i moderne linuxdistroer. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Alt av billige satakort skal funke fint i moderne linuxdistroer. Kommer fra linken i hans tidligere tråd. Saken har seg slik at han trenger anbefalinger til en SATA kontroller som tar en moderne SATA generasjon 2 disk på ca 1Tb. Problemet er her at de billigste SATA kontrollerne er bygget på gamle og billige Silicon Image chiper, samme chipene som sitter som SATA kontroller på gamle Socket A hovedkort blant annet. Disse funker dårlig med hans oppsett og hans disk, så han trenger en liten anbefaling her bare for å hjelpe trådstarter med å klargjøre hvor problemet ligger. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Han skal ha et kort som tar SATA2, PCI slot på Epox EP-8HMM-ia hovedkort som har Via chipset. Fikk ikke innebygde sata kontroller til å ta 1 TB samsung disk. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nevnte billige Silicon Image-chipper kan forøvrig flashes for å støtte mer moderne disker, og å bytte mellom raid og enkeltdiskmodus. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Fysiske grensen jeg har sett på disse Silicon Image chippene ligger rundt 1Tb til 1.5Tb samlet disk størrelse på kontrolleren. Jeg har da en nyere Silicon Image chip, en 4 porter som er montert på ett Socket A hovedkort, denne har en grense på 1.5Tb total størrelse mener jeg det var. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Så konklusjonen blir da...? Jeg kan kjøpe et slikt kort hvis jeg bare skal bruke en tb-disk? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Ingen som vet? Det er veldig viktig at jeg får en avklaring på dette så fort som mulig. SYns liksom det er litt kjipt å ha en tb-disk liggende uten å overhode kunne bruke den. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Denne går helt sikkert http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310629 Edit, fjernet det ene kortet, det var ikke sata II som du må ha Endret 6. juni 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå