NilsiT Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Har problemer med at bilde fryser når jeg kjører igang grafikk med SLI aktivert, får ikke det med kun et skjermkort. Nå i det siste har frysingen også blitt halvveis erstattet av bluescreen. Jeg har hatt problemet siden pc'en var ny. Har feilsøkt en del og får ting ikke til å stemme, har spurt på flere forumer, googlet mye. Kan dette være forårsaket av at det er forskjellig firmware på skjermkortene? hvordan kan jeg sjekke at de er like? blir det installert sammen med driverene? og hva med hovedkort firmware? har installert nyeste drivere både på hovedkort og skjermkort Specs: xfx 780i sli 2x asus 8800GT 1GB Crucial ballistix 4x1GB 1066Mhz memory TT Toughpower 750W Intel C2D E6850 windows XP 32-bit(oppgraderer til vista 64-bit snart) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Kan være at det har med å gjøre at det ikke er samme BIOS (firmware) på begge kortene. Hvilken BIOS verjson kortene har kan du finne ut i Nvidia kontroll panelet. Har dessverre ikke laptopen min her slik at jeg kan sjekke hvor du finner BIOS versjon i kontroll panlet. Sier dette fordi på den har jeg 2 x 8800M GTX kort og kjører dem i SLI uten problemer. Jeg kjører Vista 32-bit på laptopen da, men som sagt, ingen problemer med spill i det hele tatt. Det kan også muligens hjelpe å oppdatere BIOS (firmware) på hovedkortet også. Men det at du får BSOD kan skyldes driverne da. Får du noen melding når du får BSOD? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det kortet har 3x PCIe 16x, men bar to av dem er Versjon 2.0. Har du valgt slotter ? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Kan være at det har med å gjøre at det ikke er samme BIOS (firmware) på begge kortene. Hvilken BIOS verjson kortene har kan du finne ut i Nvidia kontroll panelet. Har dessverre ikke laptopen min her slik at jeg kan sjekke hvor du finner BIOS versjon i kontroll panlet. Sier dette fordi på den har jeg 2 x 8800M GTX kort og kjører dem i SLI uten problemer. Jeg kjører Vista 32-bit på laptopen da, men som sagt, ingen problemer med spill i det hele tatt. Det kan også muligens hjelpe å oppdatere BIOS (firmware) på hovedkortet også. Men det at du får BSOD kan skyldes driverne da. Får du noen melding når du får BSOD? Fant ikke det på nvidia kontrollpanelet, men det sto i GPU-Z, men der va all info det samme, er det til å stole på, i og med at absolutt alle tall og nummer er like? skal det ikke være forskjell på device id eller noe? noe som skiller det ene fra det andre kortet? skal prøve å oppdatere biosen, får melding i bsod'en men har ikke fått skrevet den ned, restartet seg etter 5-10 sek. Har valgt riktig slot'er, har ikke noe annet valg, passer bare i øverst og nederst. Endret 26. mai 2009 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) I Nvidia kontroll panelet får du opp et stort vindu som er delt i to, i det venstre vinduet har du en meny, mens til høyre er info om selve kortene. Du finner du BIOS versjon ved å klikke på en link nederst under venstre vindu, "System information". BIOS versjon på mine to 8800M GTX kort er for kort 1 62.92.2C.00.01, for kort 2 62.92.2C.00.02. GPU-Z sier akkurat det samme om BIOS versjon. For å velge mellom de to kortene i GPU-Z må du klikke på en knapp helt nederst i vinduet for å bytte mellom de to kortene. Forskjellig BIOS versjoner har normalt ikke noe å si så lenge kortene ellers er like. Endret 28. mai 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 er lik bios på begge kortene. hm, er utrolig irriterende, vil ikke sende inn til komplett heller, de tar nok penger om det ikke er deres deler som ikke er defekt...stor sjanse for at det ikke er deres del. hva kan annet kan jeg prøve? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Du har de siste driverne installert, versjon 185.85? Og også siste drivere for hovedkortet ditt? Og regner med at alle kabler og slikt er rett koblet. Hvis du kjøpte kortene hos Komplett, er det de som skal erstatte dem, uansett om de ikke lager kortene. Regner med at PCen er ganske ny så du skal ikke betale noe hvis det viser seg at det er noe galt med kortene eller et av dem så lenge de er under et år gamle. Komplett som selger er ansvarlig for eventuelle defekter. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 siste drivere ja, alle kabler er riktig koblet, ingen tvil. Kjøpt hovedkortet på komplett, mens skjermkortene er kjøpt på xd.no, er det som egentlig er litt kjipt. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har du forsøkt å bytte om kortene? Eller prøve et og et kort og se om du får problemer da? Hvis du ikke får problemer når du prøver kort 1 og deretter kort 2 alene i samme slot, vil jeg satse på at det er et problem med hovedkort. Da klager du til Komplett. Er det er kort som holder helvete, klager du til xd.no. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 forsøkt å bytte om, har også prøvd ett og ett kort, får ikke problemer. er kun når sli er aktivert. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Mulighet for å prøve begge kortene dine i en annen PC for å være sikker på at det ikke er skjermkortene? Virker de fint på et annet HK er det nok HKet ditt som gir deg problemer. Eventuelt prøv med en annen bridge på de to kortene. Er ikke så kjent med Nvidia kort, men på Crossfire kort er det en bridge du kobler kortene sammen med. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 kortene funker jo fint på min egen pc, bare ikke i SLI. Orker ikke mer, så jeg må bare få sendt inn hk'et, men når... Er jo ferie og på god tide å bruke pc'en til spilling, så, uten hk i 1-2 uker er jo helt uaktellt... har et ekstra hk, men passer nok ikke til min prosessor. kan bridgen skape slike problemer? Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 kortene funker jo fint på min egen pc, bare ikke i SLI.Orker ikke mer, så jeg må bare få sendt inn hk'et, men når... Er jo ferie og på god tide å bruke pc'en til spilling, så, uten hk i 1-2 uker er jo helt uaktellt... har et ekstra hk, men passer nok ikke til min prosessor. kan bridgen skape slike problemer? Hvilket kort har du sotte dvi-kontakten,øverst eller nedre skjermkort? Har du daktivert PhysX? Kass feilmelding får du? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Sta som jeg er, så ville jeg ha prøvd en ting til. Hvis mulig, prøv å låne to like kort fra noen kompiser. OBS!! Det må være samme GPU og samme minne, men det er ikke nødevendig at det er samme fabrikant. F. eks. du kan prøve et kort fra XFX og et annet fra Gainward. Men som sagt, same GPU, same memory! Bridgen kan skape problemer, men det hører vel til sjeldenhetene at dette skjer. Etter som du har 2 kort av samme type, burde det ha fulgt med bridge for begge kortene. Prøv å bytte bridge og se om det hjelper. Hvis det er ingen forandring, selv med annen bridge eller med to andre kort av samme type, men som ikke er dine, da bør du sende inn HK for RTM. Lenke til kommentar
serru-d Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Har du prøvd dette: Ta ut det ene av 2 skjermkort,avinstall driver. Installer ny driver (kom ny driver i går 18.06.09). Daktiver PhysX. Slå av pcn,sett i skjermkort nr2 + bro og strømkontakt. Sett dvi-kontakten i nedre skjermkort(nr2). Slå på pcn,aktiver kun sli.Ikke PhysX. Endret 19. juni 2009 av serru-d Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) har nå flashet biosen på hovedkortet, ser ikke ut til å hjelpe, MEN jeg har funnet noe som jeg tror er verdifull informasjon. slo opp i event loggen, der fant jeg en error som ser ut til at er linket til dette problemet. slår opp følgende på www.eventid.net Memory errors or Bad memory causes the stuck in infinite loop error. Memory can POST and still be bad. The infinite loop can happen intermittently whilst playing CPU intensive games but less often when playing pure 3D games - for example my system ran 3D Mark 2001se overnight in a loop with memory that wouldnt get to POST in another board. Yet this memory would cause system freezes whilst running Prime 95 and intermittently and less frequently during normal use of the system. The error device driver got stuck in an infinite loop suggests a problem with the device itself or the device driver programming would suggest in this case device driver incorrectly programmed due to errors in the memory. The problem can also happen with good memory that is running out of sync with the CPU under XP but is fine under Windows 98 - but it is always a memory related problem despite the error message pointing to the graphics card see this post for more info at http://tinyurl.com/dky5. In my case I was running the cpu at 133fsb and the memory at 133fsb the memory was TWINMOS 512MB PC2700 best way to test your system instead of waiting for it to happen again is to download Prime 95. See www.mersenne.org/freesoft.htm. [update] - I have since found that having APIC mode enabled in the BIOS can cause the system to infinite loop more often then it should however having BAD RAM can always cause infinite loop regardless of BIOS settings but I believe disabling APIC mode is the first step in resolving this issue. Dette er jo en gammel pc(quoten), men har samme feilmelding, så da kan det vel være et lignende problem, beskrivelsen er jo helt lik hva som skjer med min pc, omtrent. simple solution is to install ati tools and check the core and the ram independant from each other . this will pinpoint the issue for you.im still betting on the core coz whenever ive seen ram go bad it is clear its the ram because you get artifacts like coloured squares in a tartan effect as your ram starts giving up. the symptoms you describe are unstable core effects. as i said download ati tools and check the card. dette er også en god beskrivelse på hva som av og til skjer i Battlefield 2, får artifacts før det fryser. Men som regel, så fryser bilde med en gang Endret 11. juli 2009 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Memory Speed (MHz) N/A 800 MHz Memory w/ EPP (MHz) N/A 1200 MHz Dette er spec'et på xfx's hjemmeside, det vil vel si at det ikke støtter ram som er raskere enn 800Mhz? Edit: kan ikke være det heller, hovedkortet klokker ned minnet... fant ikke minne på listen over ram hovedkortet støttet:S denne får jeg f.eks. i loadingen av GTA IV: Endret 13. juli 2009 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå