Gå til innhold

Funker 20 år gammel vivitar 2800 blitz på dagens speilr. kameraer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket kameramerke har du? Nikon tåler høyere spenning enn Canon. Andre kameraerker vet jeg ikke med.

Hvis du har en Vivitar Auto Thyristor 2800, så funker den fnt på Nikon i allefall, men som sagt kun med manuelle instillinger..

Lenke til kommentar
Hvilket kameramerke har du? Nikon tåler høyere spenning enn Canon. Andre kameraerker vet jeg ikke med.

Hvis du har en Vivitar Auto Thyristor 2800, så funker den fnt på Nikon i allefall, men som sagt kun med manuelle instillinger..

canon 450d... ok takk for tipset!

Lenke til kommentar

Det er den siden som sprer myten ja. Siden er supergammel, og omtaler nettopp 300D (og kompaktkameraer):

but many newer, electronically-driven cameras (especially electronic 35mm SLRs like the EOS or digicams — or for that matter, EOS digicams, like the 300D) can be damaged by excessive strobe voltages.

Canon rettet på denne "svakheten" fom 20D:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...mp;changemode=1

The EOS Digital Rebel XT uses a modified version of the EOS 20D's shutter unit. Consequently, acceptable trigger circuit voltage for both cameras is the same, i.e., 250 volts. Except for the original Digital Rebel, all current EOS digital SLRs (i.e., EOS-1Ds Mark II, EOS-1D Mark II, EOS 20D and EOS Digital Rebel XT) generate their X-sync signals electronically rather than mechanically. This is why they have higher acceptable trigger circuit voltage ratings than earlier models like the D30, D60, 10D and original Digital Rebel. These older models cannot be modified to achieve a higher trigger circuit voltage rating, since such a modification would require a different shutter mechanism as well as a complete redesign of the supporting circuitry.

Internettmyter dør aldri...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Anew vi er glade i internettmyter eller hva :) den mailen du refererer til er,ja bare en mail og ikke en offisiell erklæring fra Canon.

Angående 250 volt triggerspenning på nyere EOS kameraer er det ikke verifisert av Canon som fortsatt sier 6V på de eldre kameraene men ikke noe om nyere kameraer.

Hvis du har annen ekte informasjon fra Canon blir jeg og andre glade.

Angående den du linker til,siden viser ikke hele sannheten noe denne gjør

IMPORTANT DISCLAIMER: The above information is believed to be genuine and is reported here in good faith. However, I disclaim any responsibilty for your camera if you hook it up with an oddball flash gun and it fries. If you choose to act on this information, you do so at your own risk.

Selv om alle disse nettsidene ikke er oppdaterte så gir de en pekepinne for meg,jeg vil ikke anbefale andre brukere noe som jeg ikke er hundre prosent sikker på,Jeg synes trådstarter burde ha alle fakta på bordet så h^n kan avgjøre selv og ikke ødelegge kamera/blits.Så og gi trådstarter et klarsingnal er ikke noe jeg vil være med på.

Edit:for og unngå problemer kan en sådan dippedupp være lurt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Så og gi trådstarter et klarsingnal er ikke noe jeg vil være med på.

Greit for meg om du ikke vil være med på det. ;) Jeg gidder ikke å google for dere Canonister (men gjør dere det, så finner dere mye som bekrefter det jeg skriver), men det skal vistnok også stå i instruksjonsbøkene... Det er kanskje offisielt nok til å avlive myten?

Jeg har forøvrig sendt en PM til han som i sin tid kom med denne informasjonen. Kanskje kommer han og rydder opp, kanskje ikke... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...