Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke start på pc'en-merkelig situasjon

Anbefalte innlegg

Kjøpte pc'en min i deler fra komplett for ca et år siden, og har virket uten problemer inntil et par dager siden da den plutselig skrudde seg av under cs-spilling og ikke ville gå på igjen etterpå. Har åpnet maskinen nå og prøvd å feilsøke om det er noen deler som har gått til helvete.

Under feilsøking startet jeg med å ta ut alle deler bortsett fra èn minnebrikke, grafikkort og prosessor. Gjett hva? maskinen startet! Hmm, rart tenkte jeg og fortsatte å sette inn deler, helt til ALLE delene var på plass. Nå var pc'en nesten akuratt som før med alle deler plassert, eneste som ikke var gjort var å feste diverse ledninger samt strømforsyning og en kabinettvifte. Siden den startet uten problemer så festet jeg alle ledninger, samt strømforsyning og kabinettviften, stengte kabinettet igjen og satte den opp på høykant som den skal være. Prøvde for moro skyld å se om den startet nå, men nei! Ingen respons. Så gikk jeg tilbake og gjorde akkurat som forrige gang, starte opp med bare grafikkort, en minebrikke og CPU, og nå ville den ikke starte... Det som skjer når jeg trykker på på-bryteren nå er at viften til CPU og viften til grafikkortet spinner en runde rundt og stopper opp. Hva kan problemet være? Jeg skjønner hvertfall ingenting. Kan Jo ikke være noen av delene som er ødelagt i og med at alt virket perfekt rett før jeg festet et par ledninger og satte den på høykant :S

Fint hvis noen har noen innvendinger på problemet mitt. Er det noe mer informasjon som trengs er det bare å si i fra. Følte at hva slags delere jeg har er irrelevant så droppet det, men for all del, er det interessant så bare spør :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte pc'en min i deler fra komplett for ca et år siden, og har virket uten problemer inntil et par dager siden da den plutselig skrudde seg av under cs-spilling og ikke ville gå på igjen etterpå. Har åpnet maskinen nå og prøvd å feilsøke om det er noen deler som har gått til helvete.

Hei,

jeg har samme problem! Så tenkte jeg heller kunne legge det inn i denne i stedet for å starte enda en tråd. Min situasjon er ganske så lik. Har en 4 år gammel PC som nå virker rimelig død.

Det begynte med at jeg oppgraderte til et bedre grafikkort og to nye rambrikker, uten å gjøre noe med strømforsyning. Så etterhvert falt en etter en usb inngang bort, og jeg kunne ikke bruke dem før jeg var inne i windows. Nå, for tre dager siden, begynte det virkelig å bli et problem. Maskinen gikk bare av etter 15-20sek inne i windows. Prøvde så uten å ha inne noe i usb inngangene, og da gikk den i timevis. Dette gikk greit helt til i dag tidlig. Da fikk jeg ikke start på maskinen. Bestemte meg for å kjøpe ny strømforsyning, byttet ut, men ingen reaksjon.

Jeg slår på strømmen på maskinen, og da går hovedvifte ut og ekstravifte under skjermkortet i ca 0.01 sek, klikklyd, og så dødt. Den vil ikke på, og jeg mistenker nå at jeg har en kortslutting på hovedkort! Hva tror dere andre`?

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe?

Joda, visst det mulig å hjelpe, kan være hovedkort som klikker, men det hadde vært veldig kjekt å vite hvilken hardware du har, altså CPU, hovedkort, PSU, RAM osv. Oppgi alltid komponenter når dere vil ha hjelp. Lettere å hjelpe da. :whistle:

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe?

Joda, visst det mulig å hjelpe, kan være hovedkort som klikker, men det hadde vært veldig kjekt å vite hvilken hardware du har, altså CPU, hovedkort, PSU, RAM osv. Oppgi alltid komponenter når dere vil ha hjelp. Lettere å hjelpe da. :whistle:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939

MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX

Lenke til kommentar
Ingen altså?...

Ingen som har opplevd noe lignende? Ingen som kjenner igjen symptomene?

Det er mulig at den ene minnebrikken er defekt.

Prøv å bytt plass på minnebrikkene, og evt. finne ut hvilken som er defekt

Lenke til kommentar

Begynner å bli gammel skjønner jeg. Glemte å si at jeg hadde akkurat samme problem for noen månder siden med at Asus P5K-E hovedkort. USB portene begynte å klikke, en etter en til ingen virket. Fikk så oppstart probelmer, og enden på visen var at jeg måtte kjøpe nytt hovedkort. Symptonene dine er veldige like de jeg hadde, så jeg vil si at det er hovedkortet som skaper problemer etter som du har ny PSU.

På en annen side kan jo en PSU skape problemer også hvis den ikke får nok belastning og vil dermed ikke starte. Har du mulighet til å smekke inn en ekstra vifte eller et DVD/CD drev for å øke belastning er det noe å prøve før du dømmer HK nord og ned.

Lenke til kommentar

Maskinen går ikke i loop. Det virker som den blir kortsluttet et halvt sekund etter den skrus på. Jeg ville nesten tippe at det var en slags form for kortslutning rett etter at den blir slått på. Vet ikke hvordan det kan hende eller hvor feilen kan være da.

Btw- hardwarelist:

CPU- Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed

RAM- 4x DDR2 PC6400 1GB CL6

HK- Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex(2.0)x16

HD- Gammel western digital caviar

PSU- Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS

GRAFIKK- XFX GeForce 8800GTS 600M 640MB XT

Endret av Khazim
Lenke til kommentar

Det kan ikke være så enkelt som at det ligger noe mellom hovedkort og kabinett. Kom til å tenke på det i og med at det virket når den lå nede men ikke når du reiste den opp... Hadde et tilsvarende problem da jeg bygget en pc her for nnoen år siden - løsningen var et mellomstykke for mye på hovedkortet...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det, men det burde kanskje ha virket andre gang da jeg startet fra scratch igjen. Jeg kan prøve i morgen å starte opp pcen med alle delene liggende på bordet og se hvordan det går. Btw, hvordan fikset du din maskin da det skjedde?

Lenke til kommentar

Du har ikke nevnt noe om pipe koder i oppstart,hvis det når å komme noen da.

Q: What do the beeps emitted during the POST mean?

A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.

(For reference only.)

1 short: System boots successfully

2 short: CMOS setting error

1 long, 1 short: Memory or motherboard error

1 long, 2 short: Monitor or graphics card error

1 long, 3 short: Keyboard error

1 long, 9 short: BIOS ROM error

Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Continuous short beeps: Power error

Har du tilgang til et voltmeter/multimeter,og få målt spenningen.DC Volt

421594.jpeg

Lenke til kommentar

Kommer ingen pipelyder. Får ikke start på den i mer enn et og et halvt sekund, og da jeg fikk start på den første gangen(som skrevet øverst) virket den helt perpekt. Har ikke turt å måle med voltmeter siden jeg ikke visstehvilke pins jeg skulle teste, men bilde var jo genialt. Takker, skal prøve det og se om psu er fucked.

Lenke til kommentar

Det er ingen fare å måle spenning på PSUen, og alt vises veldig godt på det bildet ask99 ga deg. Er ingen ekspert på strøm og slikt, men har arbeidet som maskinist/elektrikker i 20 år og kan forskire deg om at det er ingen som helst risiko forbundet med å måle en PSU.

Har også bygget mine egne PCer i 15 år, så jeg tar sjansen å si at jeg vet litt om elektro og PCer. :whistle:

Lenke til kommentar
Begynner å bli gammel skjønner jeg. Glemte å si at jeg hadde akkurat samme problem for noen månder siden med at Asus P5K-E hovedkort. USB portene begynte å klikke, en etter en til ingen virket. Fikk så oppstart probelmer, og enden på visen var at jeg måtte kjøpe nytt hovedkort. Symptonene dine er veldige like de jeg hadde, så jeg vil si at det er hovedkortet som skaper problemer etter som du har ny PSU.

På en annen side kan jo en PSU skape problemer også hvis den ikke får nok belastning og vil dermed ikke starte. Har du mulighet til å smekke inn en ekstra vifte eller et DVD/CD drev for å øke belastning er det noe å prøve før du dømmer HK nord og ned.

Hei, takk.

Jeg byttet jo strømforsyningen, fra 350w til 550w, uten det hjalp. Så tror nok at HK er problemet ja. Håper bare at det er det eneste problemet nå, og at jeg klarer å bytte dette med hjelp av en kompis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...