noob11 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Scenario er at jeg er et sted i verden og må fikse noe på hjemmenettverket. Til rådighet har jeg en tilfeldig PC som jeg får låne, evt en internett-cafe. Jeg kan ikke gå utifra at jeg kan innstallere noe på denne random PCen. På serversiden kan jeg bruke linux eller windows avhengig av hva som funker best. Jeg er mest vant til Debian og Centos så jeg foretrekker disse om linux bør brukes. Jeg vil helst ha tilgang til en desktop, men en CLI gjør nytten. Kriterier for løsningen: Må funke fra tilfeldig PC. Best mulig sikkerhet. Ytelse. Har noen forslag til løsning som tilfredstiller kriteriene mine? Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Sett opp nx-server, ha med klienten på en USB-penn. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Sett opp nx-server, ha med klienten på en USB-penn. Jeg holder på å sette opp NX server nå, som jeg skal bruke når jeg har med laptop evt usb-penn. Det jeg lurte på med denne posten var en løsning jeg kunne bruke uten å ha med noe selv, og som vil være relativt sikkert fra en tilfeldig PC. Kunne selvsagt brukt telnet som så og si alle OS har innebygged klient til, men det er jo ikke så sikkert at det gjør noe. Linux + ssh server? Har en gjennomsnittlig tilfeldig PC ssh klienter tilgjengelig uten installasjon? Feks en typisk XP eller Vista på bibliotek/internet-cafe/hotellPC/eller hva jeg kan regne med å ha tilgjengelig rundt omkring i verden. Takk for forslagene så langt Endret 26. mai 2009 av noob11 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hive SSH dings på minnepenna? Hvet ikke hvor mye i registeret den trenger på Windows. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) putty på minnepenn er definitivt det enkleste. Nyere PC-er har en terminaltjenerklient allerede (mstsc i XP sp3, Vista sp1 og 7) og linux har støtte for å kjøre terminaltjener Edit: Det er nok heller rdp du vil kjøre Endret 26. mai 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 netgear har en Consecrator løsning for VPN, da bruker du en webside på consecratoren som du logger deg på for å sette opp VPN, deretter kan du kjøre f.eks. terminal eller windowsterminal mot egne PC'er. Consecrator boksen koster noe, f.eks. denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326525 Da router du f.eks. https til consecratoren og logger deg på ved å skrive https://ditt.domene Har brukt dette hos noen kunder. Kanskje det finns programvare som gør samme jobben ? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Dersom det er typiske servertjenester du vil konfigurere kan du vel bruke webmin? Tror også du kan få tilgang til terminal også gjennom webmin, så kan du bruke ssh til å nå andre maskiner på lokalnettet. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Takker for svar så langt putty på minnepenn er definitivt det enkleste. Edit: Det er nok heller rdp du vil kjøre Sant, putty er genialt. Men, jeg tenker meg at det finnes situasjoner der jeg vil ha tilgang uten å ha noe som helst med meg. Det er jo mulig å fjernstyre via mobil også, men jeg tenker virkelig at jeg ikke har noe som helst av min egen hardware med meg. RDP. Det kan gjøre nytten ja. Jeg så litt på xrdp, en linux server for rdp, men siden var ikke oppdatert siden 2007.. Hvor sikkert er MS sin RDP? Er det så sikkert at jeg bare er paranoid om jeg er redd for noe? netgear har en Consecrator løsning for VPN, da bruker du en webside på consecratoren som du logger deg på for å sette opp VPN, deretter kan du kjøre f.eks. terminal eller windowsterminal mot egne PC'er... Kanskje det finns programvare som gør samme jobben ? Det virker som LogMeIn gir omtrent samme funksjonalitet. Fordelen her er at den burde funke med nesten alle tilfeldige PCer som har en browser. Dersom det er typiske servertjenester du vil konfigurere kan du vel bruke webmin? Tror også du kan få tilgang til terminal også gjennom webmin, så kan du bruke ssh til å nå andre maskiner på lokalnettet. Webmin sin command shell er desverre ikke et godt alternativ. Den lar deg kjøre kommandoer og gir deg output fra dem, men den er ikke interaktiv så om et program spør deg om noe så får du ikke svart. (under forutsetning at jeg har forstått det riktig) Da virker det som jeg har to alternativer så langt. RDP og LogMeIn. Begge krever windows, med mindre jeg finner en linux server for RDP. LogMeIn støtter vel flere mulige PCer enn RDP. RDP er ikke avhengig av en tredjehånds part. Kan noen si noe om sikkerheten ved de to løsningene eller noe om et linux alternativ? Hvis sikkerheten er akseptabel får jeg teste begge og se på ytelsen før jeg velger en av dem. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Har sett et eller annet sted en løsning der en kjører en VNC lignende klient i browser vindu. Finner det ikke igjen i farta. Browser inn på server og kjører vnc klienten i browseren. Da har en full tilgang på lokal hjemmenettverket, det være seg windoze eller annet. Edit; Ble litt nysgjerrig og fant dette; Windows 2003 : http://www.windowsnetworking.com/articles_...ices_Part2.html Eksempel på noen som har implementert vnc http://www.math.vanderbilt.edu/javassh/ssh.html Men nå er det senga på meg og Endret 26. mai 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Høres bra ut. Jeg får undersøke mer i morgen. Takker for tipset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå