iverha2 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei! Er 16 år, spiller MYE fotball, men ønsker å sette av litt av treningstiden til styrke istedet. Tror det vil gjøre meg til en bedre fotballspiller, siden jeg får bedre duellkraft (og kanskje til og med raskere?) og forhåpentligvis enda større hunger når jeg først spiller, om mulig. Ønsker også å se bedre ut. Jeg har nå en forferdelig lyskestrekk, så ønsker å bli en del sterkere og større i denne perioden, og selvfølgelig senere. Spørsmålene mine er dette med kreatin. -Er det for ungt å begynne som 16-åring? Ser TN.no skriver at det ikke skal tas under 18år, men er det kanskje mer som en varsel pga fare for overdosering osv.? (Tenker det siden det ikke står noe spesielt om bivirkninger under 18år) "Man anbefaler ikke bruk av kreatin for unge under 18 år." -Vil det hjelpe meg som fotballspiller? TN.no:"I ballsport hvor aktiviteten foregår over lengre tid og utøverne ikke ønsker å flytte på ekstra vekt , vil ikke kreatinbruk være fordelaktig (Helgerud og Hoff, 1995). " Selv ser jeg ikke problemet i forhold til ballsport, da kreatin skal være både styrke- og utholdenhetsfremmende. -Vil jeg bli raskere av kreatin? Lurer på om det vil hjelpe meg til å bli raskere, både ved intervaller og knebøy etc. -Vil jeg bli mer utholden av kreatin? -Blir jeg bare stor og rund? Lurer på om jeg bare blir en stor rund ting uten bevegelighet og akselerasjon. Ønsker å bli bedre både på og utenfor banen, og lurer på om kreatin er noe for meg :-) (Er godt mulig det fins tråder om dette før, men jeg ønsker svar på mine spørsmål uten å måtte bla gjennom 20 sider.) Tilleggsinfo: Høyde: Ca. 170 Vekt: Er ikke sikker, kanskje omtrent 65kg Ser ut som: En normal 16-åring, men føler jeg er litt for tynn spesielt ved håndleddene og anklene, og ønsker oppstramming av hele kroppen. Lenke til kommentar
united90 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hei! Tror ikke kreatin hjelper på kondisjonen dessverre. Kreatin gjør at musklene "tar opp" mer av vannet i kroppen. Motsatt virkning av alkohol som altså trekker ut vann. Kreatin+alkohol er derfor en dårlig kombinasjon. Ikke drikk i periodene du trener med kreatin, og helst ikke ellers heller om du ønsker å bygge muskler. Kreatin kan være et helpemiddel til å bli sterkere, men du må ikke tro det er noe vindundermiddel som får deg til å bli sterk av seg selv. For å bli sterk og få muskler er det treningen som er viktigst-intensitet,varighet og spesielt teknikk som er viktig under tunge øvelser med vekter. Vil derfor anbefale å trene en stund-lære seg øvelser og teknikk, før du begynner med kosttilskudd. Kreatin og lignende vil ha mye mer effekt da. Lykke til! Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Takk for svar. Har trent en del styrke, i ca 2 år (ingenting veldig seriøst, men har hatt en del perioder med ok styrketrening) og føler eg ikkje får spesielt større muskler. Ønsker iallfall å prøve kreatin, og sjekke om det kan funke for meg. Hadde ellers en del spørsmål som ikkje blei svart på, viss noken har peiling på dette og kan svare hadde det vert konge Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Får du ikke større muskler er det mye mulig at en av to ting mangler; MAT, spiser du nok? Progresjon i treningen, bruker du samme vektene uke etter uke vokser du ikke. Endret 4. juni 2009 av b0berg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå