Gå til innhold

Hvordan få god spenst

Anbefalte innlegg

Jeg har et mål om å forbedre spensten min. Er det noen som vet om et par triks som kan hjelpe meg på vei?

Lurte på en annen ting også, jeg har hørt at noen har sagt at du mister spensten av å hoppe på trampoline, er det sant?

Har googlet det litt og noen kilder sier at der er sant andre ikke, noen som kan litt om dette og kan forklare hvorfor man mister spensten av å hoppe på trampoline hvis det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Retningslinjer for spensttrening:

-spenstøvelsene som du velger bør likne på bevegelsesmønsteret

i den idretten du trener mot.

-du bør være psykisk og fysisk uthvilt når du trener spenst.

-konsentrasjonen må være maksimalt rettet mot bevegelsen du skal utføre.

-intensiteten i spenst treningen må alltid være høy.

-øk treningsmengden gradvis.

-i og med intensiteten alltid er høy, vil det si at du bør øke antall utførte hopp gradvis.

-du bør ha lange pauser mellom hver hopp eller hoppserier (2-3 min).

-varier spenst treningen. Variasjon oppnås ved å utføre spenst treningen på forskjellig underlag (golv, matter, grus, gras o.s.v), bruke forskjellig utstyr, variere høyden/lengden på utstyret, bruke vektbukse og variere frekvensen du hopper med.

-sett deg klare mål eller utfordringer med spensttreningen.

Kilde http://www.trening.no/nyhet.php?id=504

Endret av Yohan
Lenke til kommentar
Målet mitt er å klare ulike typer saltoer, er trampoline en god måte å trene spensten på da, siden du får samme bevegelse når du tar saltoer på trampolinen som om du skulle ta dem på bakken?

Nja, saltoer på bakken er veldig mye vanskeligere enn på trampoline. Bevegelsen må selvsagt sitte før du prøver på bakken, men det er veldig mye tyngre og mer belastning med salto på bakken.

Viss du har tilgang på en tjukkas + kasser/apparat, er en god måte å øve inn bakkeflips på å prøve saltoer til tjukkas.

Btw, snakker av erfaring med saltoer både på bakken og trampoline :)

Lenke til kommentar
Målet mitt er å klare ulike typer saltoer, er trampoline en god måte å trene spensten på da, siden du får samme bevegelse når du tar saltoer på trampolinen som om du skulle ta dem på bakken?

Nja, saltoer på bakken er veldig mye vanskeligere enn på trampoline. Bevegelsen må selvsagt sitte før du prøver på bakken, men det er veldig mye tyngre og mer belastning med salto på bakken.

Viss du har tilgang på en tjukkas + kasser/apparat, er en god måte å øve inn bakkeflips på å prøve saltoer til tjukkas.

Btw, snakker av erfaring med saltoer både på bakken og trampoline :)

Bevegelsene i saltoene vet jeg hvordan jeg skal gjøre, men det hjelper ikke å trener salto på trampoline for å klare dem på bakken ?

Lenke til kommentar

Jo, hjelper selvsagt å være en god trampolinehopper :cool:

Det jeg egentlig mente var at det er veldig mye vanskeligere å ta saltoer på bakken enn trampoline. En backflip på trampo kan man nesten ta uten å konsentrere seg i det hele tatt. En backflip på bakken derimot krever ganske mye mer. Full kraft i spensten blandt annet.

I tillegg er en bakkeflip mye mer risikabelt enn en salto på trampoline. Underlaget er hardt, og uten rett teknikk osv kan det gå jævli galt.

Endret av SogndalRep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...