Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: De beste fra 70-tallet


Infenso

Anbefalte innlegg

1. The Sting

2: Flåklypa Grand Prix

3: Jaws

4: Star Wars: Episode IV - A New Hope

5: Apocalypse Now

6: Alien

7: Animal House

8: Dog Day Afternoon

9: Young Frankenstein

10: Halloween

 

Vi kaller dette en endelig liste tenker jeg.

 

Edit:

 

Sitter å titter på listen også ser jeg at jeg har glemt The Sting, er jo pokker meg ikke mulig. Er jo heller ikke mer enn 3 dager siden jeg så den heller :)

 

Så da tror jeg listen er ferdig, og nei jeg har ikke glemt The Godfather 1 og 2...

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir vanskelig, men jeg får som smått begynne å jobbe på en liste jeg også, men har enormt mye å ta av:

 

Rekkefølgen er foreløpig tilfeldig:

 

 

McCabe and Mrs Miller (Robert Altmans to beste filmer er selvsagte, bringer en helt ny stil inn i Hollywood med improvisjon)

 

M*A*S*H* (se over)

 

 

The Tin Drum (må nesten ha med en utenlandsk film til Montag... må nesten beklae at det ikke blir flere men 70-tallet var et svakt tiår for min favoritt Godard)

 

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) Milos Forman har alltid hatt en stor stjerne hos meg.

 

American Graffiti (1973) (Jeg er usikker på den, men Lucas sin homage til 60-tallet er en kulturelt viktig film)

 

Network (1976) (I motsetning til American Grafitti som er en hyllest til en trygg fortiden, er dette en film som viser en stadig mer truende nåtid med usakligøring av media og svekkelse av journalistikken (et must for en hver media vitenskap student))

 

Solyaris (1972) (Må nesten finne plass til en ikke engelsk/amerikansk film til, hadde bare listen vært fra 60-tallet skulle det vært mange flere Montag)

 

Il fiore delle mille e una notte (1974) (Må vel nesten bli en utenlandsk film til en personlig favoritt som jeg gjerne vil ha med)

 

Annie Hall (1977) (Woodys beste film må nesten være med på listen... Romantikk og masse kultur-sosiologi..)

 

Taxi Driver (1976) (Må nesten presse inn denne også, en av de siste Hollywood Renesaince filmene. Masse referanser, ikke minst til the Searchers...)

 

Beyond the Valley of the Dolls (1970) (Kultfilm og etter min mening undervurdert, Russ Meyer (som helt klart er undervurdert som regissør) going mainstream, og med et moraliserende ironisk budskap som et spark bak til det amerikanske samfunnet..)

Endret av modin
Lenke til kommentar
The Tin Drum (må nesten ha med en utenlandsk film til Montag...

 

Hø, det var jo berre utanlandske filmar på lista di, jo!

Han mener selvfølgelig ikkeengelskspråklig film.

@modin: Kudos for å ha skviset med en Pasolinifilm, men hvorfor har du ikke med Bertoluccis The Conformist? Fassbinder burde også vært med spør du meg. Forøvrig spent på din 60tallsliste...

Lenke til kommentar

Filmsmakene våre er så vidt jeg har forstått ikke så helt ulike. Jeg regner med at du har en flott filmopplevelse i vente.

 

Andre 70-tallsfilmer sett i det siste:

The Brood

Stemningsfull Cronenberg-skrekk som byr på en rekke flotte sekvenser og et stilig plot. Arbeidet rundt karakterene er dessverre ikke toppers.

Svak 8/10. Ingen listekandidat.

Jeder für sich und Gott gegen alle

Et konsept som passer Herzogs stil ypperlig. Fascinerende plot og mange flotte tragikomiske innslag. En av Herzogs beste.

Karakteren vipper mellom 8 og 9. Kanskje ikke verdig en listeplass, men en plass blant boblerne får den ihvertfall.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

McCabe & Mrs. Miller var fin ja, men dessverre ikke helt listeplass. Det fikk derimot disse:

 

1. Höstsonaten (1978)

2. The Godfather: Part II (1974)

3. Monty Python and the Holy Grail (1975)

4. A Woman Under the Influence (1974)

5. Alien (1979)

6. Annie Hall (1977)

7. Aguirre, der Zorn Gottes (1972)

8. Punishment Park (1971)

9. Viskningar och Rop (1972)

10. The Killing of a Chinese Bookie (1976)

 

edit: Utdatert liste

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Updates på lista: Chinatown tar plassen til ...Chinese Bookie.

 

1. Höstsonaten (1978)

2. The Godfather: Part II (1974)

3. Monty Python and the Holy Grail (1975)

4. A Woman Under the Influence (1974)

5. Alien (1979)

6. Annie Hall (1977)

7. Aguirre, der Zorn Gottes (1972)

8. Punishment Park (1971)

9. Viskningar och Rop (1972)

10. Chinatown (1974)

Lenke til kommentar

70-tallet

 

1. Eraserhead (1977, Lynch)

chip.jpg

 

2. A Clockwork Orange (1971, Kubrick)

a_clockwork_orange_03.jpg

 

3. Days of Heaven (1978, Malick)

days-of-heaven-1.jpg

4. Aguirre, der Zorn Gottes (1972, Herzog)

aguirre.jpg

 

5. Le Charme Discret de la Bourgeoisie (1972, Buñuel)

3248735902_51fb3193bd.jpg?v=1233620829

 

6. McCabe & Mrs. Miller (1971, Altman)

mccabe.jpg

 

7. Punishment Park (1971, Watkins)

2005_04_22_punishment_park-1.JPG

 

8. Zerkalo (1975, Tarkovsky)

zerkalo.jpg

 

9. Viskningar och rop (1972, Bergman)

Bergman_WAC1.jpg

 

10. Halloween (1978, Carpenter)

jamie_lee_curtis1.jpg

 

Boblere: Jeder für sich und Gott gegen alle, Shurayukihime, Dawn of the Dead, The Deer Hunter, Apocalypse Now!, Höstsonaten, The Brood, Le Fantôme de la liberté etc

 

Var en del filmer jeg ikke fikk sett; deriblant Solyaris, Herz aus Glas, Barry Lyndon, Voskhozhdeniye og El Espíritu de la colmena.

 

EDIT: Glemte Punishment Park.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...