Gå til innhold

Er proteinpulver farlig?

Anbefalte innlegg

Heei er 13 år og faren til en venn av meg sier at man slutter og vokse hvis man drikker dette i ung alder. jeg lurer på om det er farlig for meg. har tilgang til pulver og kan kjøpe av broren min :) . han har whey og i den er det 25 g protein i en skje. burde jeg begynne med det? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optimalt sett bør du få i deg det du trenger av protein i kosten, men det er på ingen måte farlig å spise proteinpulver.

Men, det er ikkje noko poeng å bruke kosttilskudd dersom du ikkje trener hardt, og det er du for ung til å gjøre, så nei du bør ikkje begynne med proteinpulver.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Men, det er ikkje noko poeng å bruke kosttilskudd dersom du ikkje trener hardt, og det er du for ung til å gjøre, så nei du bør ikkje begynne med proteinpulver.

Hva baserer du den på? Proteinpulver er da ikke bare for dem som trener hardt.

Ja det beste er å få proteinbehovet dekket gjennom kosten, og i din alder/vekt så burde dette være optimalt. Men greier du ikke dette så ser jeg ikke noe problem i å begynne på kosttilskudd.

Lenke til kommentar

Proteinpulver er bare protein i pulverform. Har ikke noe å si om man trener eller ikke. Men grunnen til at JEG tar proteinpulver er i hovedsak for å få den næringen som er optimal direkte etter trening, hvor alternativet ville vært å drasse med meg matpakke og kyllingfilet til studioet.

Så DERFOR vil det ikke ha noen hensikt mener jeg (om man ikke er ekstremt lat) å bruke pulver om man ikke trener.

Jeg spurte forresten min fastlege om det var farlig med pulver, og han sa at nei det var det ikke. Selvsagt, om man har et nyreproblem og så skuller ned masse væske generelt som har småpartikler i seg.. Sier seg selv. Alt med måte og forbehold.

Men generelt synes ikke jeg du (TS) skal bruke pengene dine på pulver, tviler sterkt på at du kommer til å få særlig økt effekt av det. Om du skal begynne med dette hysteriet så vent i alle fall noen år. Om du ikke trener kan du egentlig bare glemme det, vitsen er å få nok protein/kcal til å legge på seg muskler, noe som er umulig uten trening.

Lenke til kommentar

drikk melk og spis havregrøten din. Det blir muskler av det også :) du trenger ikke proteinpulver får å bli stor. Spiser du sunt og bra mat så burde du ikke ha noe problem med å dekke protein inntaket du skal ha.

Endret av Sno
Lenke til kommentar
drikk melk og spis havregrøten din. Det blir muskler av det også :) du trenger ikke proteinpulver får å bli stor. Spiser du sunt og bra mat så burde du ikke ha noe problem med å dekke protein inntaket du skal ha.

Dekker ikkje proteinbehovet med melk og havregryn da :p

Men, poenget er at om du ikkje trener hardcore holder det med eit vanleg sundt kosthold.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde drukket 4L h-melk hver dag (og ingenting annet) ville dette faktisk dekket både kcal- og proteinbehov helt perfekt.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde drukket 4L h-melk hver dag (og ingenting annet) ville dette faktisk dekket både kcal- og proteinbehov helt perfekt.

Og slengt med en haug av unødvendig fett ;)

og hvem orker 4 liter melk hver dag uansett?

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Det er mange som bruker proteinpulver som måltidserstater og ikke kosttilskudd. DVS at jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe proteinpulver viss man veit at man klarer å få i seg mere proteiner, men "gidder" ikke å spise mere.

Lenke til kommentar

Bare protein som måltidserstatter blir bare dårlig da, må ha karbo og fett også. Hjelper ikkje å bli mett dersom du likevel ikkje får i deg det du trenger.

Det NwLife2 sa om H-melk var vel bare for å poengtere at det er unntak til det eg sa om melk og havregrøt.

Lenke til kommentar

Og slengt med en haug av unødvendig fett ;)

og hvem orker 4 liter melk hver dag uansett?

4 liter melk om dagen er helt uakseptabelt med tanke på fett og laktose. det må isåfall bli skummet melk. 4 liter helmelk om dagen er galskap. ikke mye får man igjen for det heller, rundt 120 gram proteiner fra 4 liter.

Lenke til kommentar

En fordel med proteinpulveret er at det kan tilberedes kjapt og opptaket er også kjappere med Whey pulver enn om du skal drikke melk etter trening som inneholder hovedsaklig kasein og bare en liten andel myse(whey)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...