AudiV666 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvis jeg sa opp en leilighet og har 1 mnd med husleie gjenstående å betale gjennom oppsigelsestiden. Depositum er betalt inn til utleieren sin egen konto og ikke en depositums-konto. Da har vel utleier mulighet for å si "nei du har ikke betalt depositumet" og jeg vil ikke se mer av de pengene? Hva er det værste som kan skje om jeg skulle holdt tilbake husleien for siste mnd og bare ga han depositumet istedet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Les om hva depositumet skal dekke: http://www.leieboerportalen.no/saker/index2.html Anbefaler at du betaler leia. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Så langt jeg vet har du vel krav på å få tilbake depositumet, uavhengi av hvilken konto pengene har kommet inn på, da det er han sitt ansvar å gjøre dette riktig. Dessuten kan pengeoverføringer spores, så det å si at han "aldri har fått" noe penger vil ikke funke. Men anyhow, stol heller på han, og betal husleien, med mindre du ønsker unødvendig pes. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det går jo an å bli enige om at depositumet dekker siste måneds leie, f.eks. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Det er ikke noe problem å si at depositumet skal dekke siste måneds leie. Så lenge det ikke er tvang involvert er dette en avtale som stiller leietaker bedre enn, eller i samme stilling som, husleielovens egne bestemmelser, og dette er lov. Endret 26. mai 2009 av krikkert Lenke til kommentar
AudiV666 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Tanken min var også å gi depositumet som husleie. Alle fraråder å betale depositum til utleieren sin konto og etter det som står på den linken: Generelle råd Et depositum skal alltid være plassert på en særskilt konto i bank om ikke regnes det ikke for et depositum. så har jeg egentli ikke betalt depositum men kan heller se ut som jeg har betalt alle husleier. takk for tilbakemeldinger men fikk egentli ikke svar. Kan jeg bli straffet ved tilbakeholding av husleie i dette tilfellet? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 så har jeg egentli ikke betalt depositum men kan heller se ut som jeg har betalt alle husleier. takk for tilbakemeldinger men fikk egentli ikke svar. Akkurat den argumentasjonen tviler jeg på er holdbar. Det er noe dere må bli enige om isåfall. Kan jeg bli straffet ved tilbakeholding av husleie i dette tilfellet? Straffet og straffet.. Det er ihvertfall et brudd på avtalen, og utleier kan vel evt tvangsinndrive kravet. Men dersom depositumet dekker denne leien, og utleier ikke har noen andre krav mot deg (f.eks. skader på husrom) blir det neppe noen sak av det. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg går ut i fra ordlyden at "depositumet" er lik en måneds husleie. Hvis utleier krevde å få "depositumet" betalt inn på sin egen konto og nektet å opprette en depositumskonto så har han i praksis krevd inn forskuddsbetaling for to måneder og følgelig gjort seg skyldig i brudd på husleielovens §3-2 som leser: § 3-2. Forfallstid Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned Dette gjør at du kan, slik jeg har forstått loven, kreve renter på beløpet etter lov om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 jf. husleielovens §3-7 i tilfelle utleier begynner å yppe seg. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Herregud. Hva er egentlig problemet? Hvis jeg skylder det en femtilapp, og du skylder meg en tier: Er det da lurest for deg å betale meg 10 kr mot å få 50 tilbake eller å si at jeg kan nøye meg med å utbetale 40 kroner? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg tror problemet her er at TS ser ut som han vil ha støtte for å bare blåse i å betale husleie for den siste måneden uten å avtale det med utleier først at det skal tas av depositumet istedet. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Herregud. Hva er egentlig problemet? Hvis jeg skylder det en femtilapp, og du skylder meg en tier: Er det da lurest for deg å betale meg 10 kr mot å få 50 tilbake eller å si at jeg kan nøye meg med å utbetale 40 kroner? Fordi du har bare en 50-lapp og ikke to 20-kroner og følgelig vil ha en 10-er igjen... Lenke til kommentar
AudiV666 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Var egentlig ikke ute etter støtte, men vite om det kan komme større konsekvenser på meg enn å miste depositumet. Endret 26. mai 2009 av AudiV666 Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvis du uansett har som mål å ikke få tilbake depositumet, hvorfor ikke bare gjøre som foreslått, å bare høre om du kan bruke det som en siste betaling? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Var egentlig ikke ute etter støtte, men vite om det kan komme større konsekvenser på meg enn å miste depositumet. Det kommer jo an på om utleier har FLERE krav på deg enn manglende husleie. Hvis ikke så er det jo bare å regne krone for krone. Derimot hvis der er andre skader e.l. som må dekkes av depositumet, så har du et problem med din løsning. Løsningen er altså å faktisk snakke sammen. Lenke til kommentar
AudiV666 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Depositum kan være opp til 6 mnd husleie og min er like stor som en husleie. Depositum skal dekke ubetalt husleie og skader + diverse. Hvorfor skulle det være mitt problem om depositumet ikke dekker alt? Hvordan kan dette lage problemer for meg? I kontrakten står det 10 dager med ubetalt husleie gir umiddelbar oppsigelse. depositum (eller innskudd som det står) kan trekkes fra utgifter til vasking, ubetalt husleie, skade på leilighet. Finner ingen lover eller regler om dette enn at jeg mister depositumet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det er jo ikke slik at dersom du skylder utleier mer enn depositumet, så slipper du unna med å kun miste depositum. Depositumet er bare en ekstra sikkerhet for utleier. Han kan fint rette alminnelige erstatningskrav mot deg i tillegg. Dette blir litt hypotetisk, så lenge du faktisk ikke skylder noe mer enn du allerede har innebetalt som depositum. Skjønner egentlig ikke problemstillingen heller, er det vanskelig å snakke med utleier og bli enige om en fornuftig ordning? Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Det er jo ikke slik at dersom du skylder utleier mer enn depositumet, så slipper du unna med å kun miste depositum. Depositumet er bare en ekstra sikkerhet for utleier. Han kan fint rette alminnelige erstatningskrav mot deg i tillegg. Dette blir litt hypotetisk, så lenge du faktisk ikke skylder noe mer enn du allerede har innebetalt som depositum. Skjønner egentlig ikke problemstillingen heller, er det vanskelig å snakke med utleier og bli enige om en fornuftig ordning? Indeed. Men det er nå tydeligvis det, da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Depositum kan være opp til 6 mnd husleie og min er like stor som en husleie. Depositum skal dekke ubetalt husleie og skader + diverse. Hvorfor skulle det være mitt problem om depositumet ikke dekker alt? Hvordan kan dette lage problemer for meg? Fordi du selvfølgelig vil få et krav mot deg på mellomlegget mellom det du skylder, og det huseier har fått (depositum). Dessuten er det veldig greit å ha gode referanser fra tidligere huseiere, hvis du skal leie et nytt sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå