Gå til innhold

Panasonic TZ7 - Er IA god nok?

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å selge mitt SLR-utstyr og kjøpe meg et kompaktkamera. Hovedgrunnen til nedgraderingen er opplevelsen av å bære 7kg med fotoutstyr på backpackertur i 3mnd i Sør-Østasia ikke være særlig positiv og etterhvert mistet jeg mange bilder fordi jeg ikke ønsket å ta opp kamera. Nå skal jeg ut på en lignende tur og ønsker et mindre kamera som kan ta bilder tilnærmet som et rimelig speilrefleks.

Jeg har et par spørsmål om Panasonic TZ7:

Eneste kontrollen over bildet er såvidt jeg forstår exsponeringskompensasjon. Hvordan pleier IA og eksponere? Er dette nok for å få de bildene man vil ha også i krevende situasjoner?

Er det mulig å anngi en maks ISO-verdi for automatikken? Iogmed at kameraet har en bildestabilisator så bør det være mulig å håndholde ned til 1/4 sekund hvis man tar en serie på 2-3bilder. Da vil man helst ha en lav ISO-verdi.

Er det noen som har dette kameraet (eller nærliggende) som har brukt SLR i flere år? Hva savner dere mest?

Vurderer også Canon G10 meget sterkt. Det er en liten forskjell på 25mm og 28mm vidvinkel og dette gjør det litt vanskelig for G10 virker som et godt kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også reist på loffen med (analogt) speilreflekskamera i bag. Det var et rimelig håpløst prosjekt.

Jeg betrakter et lommekamera som en oppgradering i forhold til speilrefleks når jeg er på reise.

Det er lettere å bære, alltid tilgjengelig, enkelt å skjule, og virker langt mindre skremmende på folk. +++

"Hvordan pleier IA og eksponere?" "Er det mulig å anngi en maks ISO-verdi for automatikken?"

Jeg har ingen erfaring med TZ7, men FX37 har jeg brukt en 10-dagers tid, og LX3 kjenner jeg litt. LX3'n er rimelig fersk i heimen, med ca. 400 bilder på loggen siste 2 døgn.

På begge kan kan du begrense ISOen til en maxverdi.

Jeg er positivt overasket over iA, særlig hvitbalansen (hvor Canon 400D er rimelig hjelpeløs).

De få gangene jeg har brukt iA, synes jeg det har fungert forbausende godt.

"Er dette nok for å få de bildene man vil ha også i krevende situasjoner?"

Det kommer vel ann på situasjonen, og dine forventninger.

Du vil helt sikkert ta bilder du ikke synes er bra nok.

-Kanskje vente med å selge SLR'n til du får prøvd TZ7/G10?

"Er det noen som har dette kameraet (eller nærliggende) som har brukt SLR i flere år? Hva savner dere mest?"

Jeg har fotografert med ulike speilreflekskameraer siden tidlig på 1980-tallet. Stort sett Pentax, Bronica og Canon. Noen kompaktkameraer har jeg også slitt ut.

-Bildekvaliteten med FX37 og LX3 er klart dårligere enn med Canon EOS 400D m/Tamron 17-50/2.8. Men på lav ISO er den stort sett god nok til mitt bruk, og god om jeg ikke beskjærer/forstørrer noe særlig utover skjermstørrelse (13"). Jeg printer ikke mye på papir lengre.

-ISO. LX3 og FX37 gir klart mer støy på høy ISO enn Canon 400D. ISO 400 er ok.

-Dybdeskarpheten er klart større, og mulighet for liten DOF kan bli et savn, men ikke enda.

(-De manuelle kontrollen er mer begrenset enn med SLR, og foreløpig mer fiklete å bruke.)

Det er hva jeg har registrert så langt, uten at jeg kan si det er egentlige "savn" enda.

Jeg har fremdeles noen speilreflekskameraer på hylla som jeg ikke har tenkt å la støve helt ned.

Jeg har vært foruten lommekamera en god stund nå, så nå har jeg stor glede av igjen å kunne ha med meg et kamera uten at det er noe heft.

Håper dette var til noen-som -helst hjelp.

God tur.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
Jeg planlegger å selge mitt SLR-utstyr og kjøpe meg et kompaktkamera. Hovedgrunnen til nedgraderingen er opplevelsen av å bære 7kg med fotoutstyr på backpackertur i 3mnd i Sør-Østasia ikke være særlig positiv og etterhvert mistet jeg mange bilder fordi jeg ikke ønsket å ta opp kamera.

Man trenger ikke å bære rundt på 7 kg fotoutstyr for å ha med seg speilreflekskamera!

Min Nikon D40 og 35mm/1.8 veier under 800 gram!

Tar MYE bedre bilder enn min Panasonic TZ-2, som jeg kun bruker når jeg MÅ.

Du vil nok bli skuffet over bildekvaliteten på TZ-7.

Det du trenger er et kompaktkamera med stor bildebrikke og lite zoom, og litt manuelle muligheter. Men selv da vil du ikke komme i nærheten av bildekvaliteten du fikk med SLR.

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Er det noen som har dette kameraet (eller nærliggende) som har brukt SLR i flere år? Hva savner dere mest?
Jeg har LX3 som "lomme"-kamera (hey, det går faktisk ned i en litt stor jakkelomme :p ).

iA bruker jeg ikke. God ide, men når man ikke kan velge råformat er det uaktuelt for min del. Bruker stort sett blenderprioritet med auto-iso i stedet (auto-iso innstilt på 100-400).

Det jeg savner mest når jeg bruker LX3 fremfor D80 er stort sett hurtighet. D80en har slått seg på i løpet av den tiden det tar fra jeg vrir på bryteren og til jeg har fått løftet det til øyet. LX3 bruker et par sekunder. Og autofokushastigheten er en helt annen verden.

Kompaktkamera gjør jobben bra når du skal ta bilde av noe som oppfører seg forutsigbart. Ett år gammel beagle faller ikke i den kategorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...