Gå til innhold

Hvor mye er utstyret verdt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå hatt mitt nikon d60 i litt over et år og er veldig fornøyd. Kameraet er veldig bra som begynnerkamera, men jeg ser nå mine begrensninger. Jeg savner blant annet flere fokuspunkter, Af i huset og (CLS?) Jeg har ikke blits enda, men har tenkt til å gå til innkjøp av en i nærmeste framtid. Mest sannsynlig sb-600 eller 800. Men for å få råd til dette må D60'en nå ut av huset. Mitt spm. er derfor:

Hvor mye kan jeg selge det for? Det er snakk om kamerahus+kitobjektivet (18-55) uten vr. Jeg har også en nikkor 55-200mm vr, men er usikker på om jeg også skal selge den. Kom gjerne med tips til 1 normalzoom som jeg kan ha på feks. D90 istedenfor to middelmådige objektiver.

Takk for raske svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med TGB, dersom du også vil(?) oppgradere telezoomen din så er 70-300 også et fint objektiv. (prisene er selvfølgelig høyere enn det du har)

OT: TGB, hva tar du med deg når du skal reise "lett". fastoptikk eller 24-70?

Lenke til kommentar

Mitt mest brukte objektiv er uten tvil 24-70. Skal jeg reise lett er det D300 + fastoptikk (35 eller 50mm) som gjelder.

Edit:

D3 + 24-70mm f/2.8 er ikke så vanskelig å ta med seg heller (det som skjer i 90% av tilfellene).

Forøvrig et objektiv som stort sett blir oversett av de fleste er AF-S 60mm f/2.8 micro. Anbefales på det sterkeste. Lite/lett og knivskarpt er det også (støtter 1:1).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært Nikonist, så hadde jeg vurdert en D40/D40x/D60 med en 35mm f/1.8.

Hadde heller vurder D5000 med 35mm f/1.8. Men må innrømme at jeg ikke fungerer fotomessig med noe under D200. Får liksom ikke gjort det jeg ønsker - vanesak. Av samme grunn jeg neppe kommer til å switche til Canon (men man vet aldri).

Lenke til kommentar
Forøvrig et objektiv som stort sett blir oversett av de fleste er AF-S 60mm f/2.8 micro. Anbefales på det sterkeste. Lite/lett og knivskarpt er det også (støtter 1:1).

Canon har en tilsvarende som også er helt digg. Er Nikon sin FX eller DX ?

Men må innrømme at jeg ikke fungerer fotomessig med noe under D200. Får liksom ikke gjort det jeg ønsker - vanesak. Av samme grunn jeg neppe kommer til å switche til Canon (men man vet aldri).

Jeg klarer å bytte mellom store og små Cano/Olympus hus; men Nikon gjør flere ting på motsatt måte så det blir ikke jeg fortrolig med. Er redd for det vil være på samme måte med Pentax.

så kommer spm. Burde jeg spare til et brukt d300 (ser du kan få noen ganske rimelige) eller kjøpe et nytt d90? Hvis noen kan skrive noe om ulemper og fordeler hadde det vært veldig bra.

D300 er tyngre og mer solid. Vesentlig bedre autofokusmodul. Sikkert bedre lysmåler også. Værbestandig og bygd som en tanks. D90 har video.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nikon kan du stille inn slik du ønsker. Dvs, Nikon kan justeres til å fungere som Canon (med tanke på vei hjul fungerer osv). Så overgang fra Canon til Nikon er lettere enn andre veien (muligens man kan justere på Canon også?).

AF-S 60mm f/2.8 er FX. Objektivet skinner sterkt på FX, men det skinner på DX også (les: skinner = optisk kvalitet i positiv forstand).

D300 er bedre enn sine mindre brødre(?) på lysmåling, autofokus, hastighet, byggekvalitet, søker, batteri, værtetting og tilgjengelighet av funksjonalitet (hurtigtaster) samt en stabel funksjoner du mest sannsynlig ikke kommer til å trenge (men flott å ha den dagen du trenger dem).

Edit:

Fått noen spørsmål rundt konfigurering av hjulene. Dette kan man på D300 finne under meny f7.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...