Gå til innhold

Matrox Parhelia 256Mb. Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfaring med med Matrox Parhelia 256Mb kort?

Jeg har planer om å kjøpe et slikt men er litt usikker på om kortet er raskt nokk til dagens spill!! Overklokking av Matrox?

Har 3 skjermer.. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Parhelia i 128mb versjon. 3d ytelse er ikke akkurat best nei. Men skulle jeg velge bort surround gaming på 3 skjermer for å få bedre ytelse så hadde jeg sagt blankt nei. Det er så utrolig fett. Å ha windows på 3 skjermer er nå også ett must. Surfing, IRC, Photoshop på hver sin skjerm. Genialt. Og fargegjengivelsen er jo perfekt på Matrox kort.

Du kan ikke vente deg noe særlig ytelsesøkning på spill ved å kjøpe 256mb kontra 128mb kortet. De sier i Matrox at det ikke blir noe i det hele tatt på spill.

Hilsen Jan-Inge

Lenke til kommentar

Har et Parhelia 128Mb kort selv! Ytelsen er ikke så ille med de siste driverene (rundt GeForce4 tenker jeg) Dette er jo ikke et spillekort. Men du får markedets beste 2D kvalitet. MAtrox har en veldig inovativ antialesing teknologi....

Mer om Parhelia kan du lese her:

http://www.matrox.com/mga/products/parheli...lia512/home.cfm

Et annet salgsargument må være at du får sertifiserte drivere til flere profesjonelle 3D applikasjoner. Matrox jobber også mye med OpenGL driverene sine for disse applikasjonene

Her er også en link til Matrox sin "3D Gaming" side:

http://www.matrox.com/mga/3d_gaming/home.cfm

Lenke til kommentar

overklokking av matrox p. kort? kortet kjører jo med ganske lave frekvenser i forhold til geforce4...... det burde vel gå an å tyne litt mere ut av et slikt kort..

noen som har fått til å overklokke matrox p. ???

Lenke til kommentar
Du kan laste ned permaclock programmet hos matrox som du kan overklokke kortet med. Opptil 20 mhz. Men ved mer enn 10 fikk jeg forvrengning av farger. Kabinettet mitt er heftig varmt så det er nok en av grunnene. :-?

Er nok Matrox Tweak Utility du tenker på. Og det er forresten ikke Mhz, men prosent det går på. Og den har ikke mulighet for å stille GPU og RAM individuelt.

For det kan du bruke PowerStrip fra www.entechtaiwan.com.

De fleste har problem med å klokke mer en 10 Mhz med standard kjøling og selv med kraftigere kjøling klarer du ikke så veldig mye mer.

Hvis du skal kjøpe Parhelia, så kjøp et retail kort da dette har høyere frekvens på GPU og RAM en et bulk kort. Her ser du forskjellen: www.matrox.com/mga/products/parhelia/series.cfm.

Lenke til kommentar

Faktisk er Parhelia 256MB kortet tregere enn retail P128MB kortet... Siden 256 kortet kjører på OEM hastighet 200Mhz kjerne mens P128R kortet kjører på 220Mhz kjerne....

Sitter selv på et Parhelia 128 Retail og er veldig fornøyd, men jeg kjøpte det brukt og fikk dermed en pen pris på det...

Cobos

Lenke til kommentar
...men Parhelia vil ikke takle Doom3 for å si det sånn...

vel, da et geforce3 takler doom3, og parhelia er bedre enn et geforce3 kort (med mer directx støtte og såvidt jeg vet) vil nok det ikke bli et problem.

Sjekk denne linken for hvordan Parhelia vil kjøre Doom3. Post nr. 3

Lenke til kommentar
Sjekk denne linken for hvordan Parhelia vil kjøre Doom3. Post nr. 3

Tror vi skal vente til DoomII kommer ut før vi begynner å klage på at Parhelia ikke vil kjøre det! Men hvilken link er det du snakker om...?

Lenke til kommentar
Faktisk er Parhelia 256MB kortet tregere enn retail P128MB kortet... Siden 256 kortet kjører på OEM hastighet 200Mhz kjerne mens P128R kortet kjører på 220Mhz kjerne....

Cobos

Det finnes 2 versjoner av 256Mb ( Ph-a256 220Mhz/275,

Ph-a256b 200Mhz/250 OEM) altså en retail og en bulk. :D

Regner med at det er noe ytelses forskjeld fra 128Mb - 256Mb.

Vet noen om tester av 256Mb modellene ????

Lenke til kommentar
Det finnes 2 versjoner av 256Mb ( Ph-a256 220Mhz/275,

Ph-a256b 200Mhz/250 OEM) altså en retail og en bulk. :D

Regner med at det er noe ytelses forskjeld fra 128Mb - 256Mb.

Vet noen om tester av 256Mb modellene ????

Ja, det er litt ytelesesforskjell. Vet ikke om det er så mange tester på 256Mb kortet siden det primært er beregnet på profesjonelle brukere. Men det er bare å spørre på Matroxusers der er det flere som hjelper deg! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...