Gå til innhold

Beste Linux til Asus eee pc 901

Anbefalte innlegg

Jeg har en eee901 som jeg er veldig fornøyd med. Men etter å ha installert Ubuntu 9.04 på min HP Compaq 6715b, er jeg overbevist om at jeg må bytte til et annet operativsystem for eee-pcen.

Det jeg lurer på da er:

1. Er Ubuntu et godt valg for eee901 også?

2. Det er jo ingen CD-romstasjon på eee901 og jeg har ingen løs CD-rom stasjon. Hvordan får jeg lagt inn Ubuntu (eller andre systemer)da?

Jeg er HELT ny bruker av Linux (fikk min eee i september), så jeg er veldig lite inne i kommandolinjer og mekking av data generelt, så ha det i bakhodet når dere gir meg svar. :-)

Mvh

Panzermann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det veldig mange distroer som er lagd for slike maskiner. Men siden det er Ubuntu du er vandt men, så vill jeg anbefale deg å se på Easy Peasy, Ubunu UNR, og Eeebuntu.

Edit: Vanlig Ubuntu tror jeg også vil fungere, men tror ikke alt virker ut av pakken. Mulig det har endret seg i den siste versjonen av Ubuntu.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Vel, gikk inn på hjemmesiden til easy peasy (sm jeg syntes så bra ut og i følge ymse steder skulle være veldig enkel å installere og bruke) og lastet ned easy paesy 1.1 .iso på ca 900 mb.

Jeg lastet deretter ned unetbootin-eeeubuntu-linux-276 som skulle gjøre det mulig å få det over på minnepennen. jeg fulgte de bruksanvisningene som er nevnt i fremgangsmåten til easy paesy.

Men når jeg dobbelklikker på unetbootin-eeeubuntu-linux-276 (som bruksanvisningen sier jeg skal gjøre for å få opp "intall package") får jeg opp følgende beskjed:

Klarte ikke å åpne «unetbootin-eeeubuntu-linux-276»

Ingen tilgjengelige program som kan installeres automatisk kan håndtere denne filtypen.

Har prøvd å laste ned filen flere ganger, men den gang ei, får ikke åpnet den....

På sånn relativt normal hverdagsnorsk: hva gjør jeg??????

Lenke til kommentar
Det skal også nevnes at vanlig Ubuntu 9.04 fungerer ut av boksen på eee 900, og det er ikke store forskjellene på 901 så vidt jeg vet. Jeg kjører hvertfall vanlig Ubuntu 9.04 hos meg, og har hatt lite problemer.

Har hatt easy peasy inne et døgn nå og det fungerer fint, i alle fall mye bedre enn det Xandros-greiene som satt i. Takk for alle gode råd. Noe av det som tiltaler meg med å bruk GNU/Linux, er at det virker til å være et bra samhold der folk virkelig vil gjøre noe for hverandre. Ikke dumt i en verden der "meg og mitt" blir stadig viktigere! :-)

Lenke til kommentar
Har hatt easy peasy inne et døgn nå og det fungerer fint, i alle fall mye bedre enn det Xandros-greiene som satt i. Takk for alle gode råd. Noe av det som tiltaler meg med å bruk GNU/Linux, er at det virker til å være et bra samhold der folk virkelig vil gjøre noe for hverandre. Ikke dumt i en verden der "meg og mitt" blir stadig viktigere! :-)

Jammen det er godt å høre. :) Fungerer alt av hotkeys, og touchpad i Easypeasy? Jeg tenker, at du blant annet kan trykke og dra vinduer utelukkende med touchpadden? :)

Ellers er miljøet rundt GNU/Linux en av de tingene jeg også setter størst pris på. Det scorer ganske høyt å ha et miljø med god kompetanse, som er villig til å hjelpe til. Når man har tullet til noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...