Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er best: Skriving eller PC under eksamen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har funnet ut at vår skole ikke tillater PC-bruk med mindre eleven har dysleksi eller andre grunner fra legen som gjør at eleven heller kan bruke pc'en. Mitt problem er at jeg ikke er rask nok til å skrive effektivt for hånd, og at jeg må ha pc'en. Eksamen er neste uke,- og jeg må få skaffet meg attest.. blir så sint as..

 

Hva i huleste skal jeg gjøre? Bør jeg risikere å kanskje kaste bort to timer på reise og ventetid og så få den erklæringen istedet for å lese til eksamen..? dessuten håper jeg at det holder hva enn grunnen måtte være slik at jeg kan få en laptop! :S :( Har tenkt å si til legen at jeg blir sliten av å skrive lenge og føler at jeg vil klare det best med pc under eksamen. Og så er det bare to stykker som skal bruke laptop :S what to do?

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar
jeg har funnet ut at vår skole ikke tillater PC-bruk med mindre eleven har dysleksi eller andre grunner fra legen som gjør at eleven heller kan bruke pc'en. Mitt problem er at jeg ikke er rask nok til å skrive effektivt for hånd, og at jeg må ha pc'en. Eksamen er neste uke,- og jeg må få skaffet meg attest.. blir så sint as..

 

Hva i huleste skal jeg gjøre? Bør jeg risikere å kanskje kaste bort to timer på reise og ventetid og så få den erklæringen istedet for å lese til eksamen..? dessuten håper jeg at det holder hva enn grunnen måtte være slik at jeg kan få en laptop! :S :( Har tenkt å si til legen at jeg blir sliten av å skrive lenge og føler at jeg vil klare det best med pc under eksamen. Og så er det bare to stykker som skal bruke laptop :S what to do?

 

Hvis man f. eks skal analysere en tekst på eksamen, da må man lese oppgaven fra skjermen og man får ikke skrevet direkte på oppgavearket.. eller kan man få oppgavene på ark også? ifølge udir ''gjøres alt på skjermen'' https://pgsa.udir.no/LoginKandidat.aspx , men ville det være mulig å få oppgavene på ark? :S Jeg er så i tvil på hva jeg burde satse på, enten skrive eller bruke pc.. skikkelig vrien avgjørelse. :(

Jeg må få bestemt meg i kveld før jeg gjør noe, og da trenger jeg litt råd siden dere vet hvordan situasjonen min er akkurat nå. :)

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

Den grunnen jeg tenkte på var å si at jeg har hatt vondt i hånden jeg skriver med (fordi jeg har skrevet mye for hånd i det siste) og føler at bruk av tastatur kunne fungere bedre for meg. Kan det være god grunn nok det også? :S

 

 

 

Hva med for de som har brukt pc under eksamen, hvordan er det å lese oppgavene på skjermen og så løse dem? kan man gå tilbake til oppgaven flere ganger?

Lenke til kommentar

Tok opp dette med eksamensansvarlig på skolen min, han mente at vær enkelt skole selv kan bestemme dette med bruk av pc, men helt sikker var han ikke.

Jeg synes det ville være rart om han har rett for da vil jo eleven ved ulike skoler ha forskjellige vilkår på samme eksamen, da bør jo dette taes med i vurderingen.

 

Problemmet tror jeg at endel skoler ikke har på plass en del praktiske forutsetninger for å la elevene bruke pc ved eksamen. Politikerene vedtok kunnskapsløftet, nen glemte å gi skolene penger for å gjennomføre endringene.

 

Eksempelet som nevnes om at elever hadde tilgang til internett og facebook under eksamen viser jo at denne skolen IKKE hadde på plass et system for å avikle eksamen med pc.

Egentlig skal da eksamen ved denne skolen annuleres, selv om ingen faktisk jukset.

 

Men til fiffi, spør læreren, be han eller henne sjekke på udir.no, sjekk med eksamens ansvarlig m.fl.

 

Jeg tror saken er den at de faktisk ikke er helt sikre på hva som er rett. Jeg er selv usikker og fikk et usikkert svar fra eksamensansvarlig på skolen jeg jobber.

Lenke til kommentar
Tok opp dette med eksamensansvarlig på skolen min, han mente at vær enkelt skole selv kan bestemme dette med bruk av pc, men helt sikker var han ikke.

Jeg synes det ville være rart om han har rett for da vil jo eleven ved ulike skoler ha forskjellige vilkår på samme eksamen, da bør jo dette taes med i vurderingen.

 

Problemmet tror jeg at endel skoler ikke har på plass en del praktiske forutsetninger for å la elevene bruke pc ved eksamen. Politikerene vedtok kunnskapsløftet, nen glemte å gi skolene penger for å gjennomføre endringene.

 

Eksempelet som nevnes om at elever hadde tilgang til internett og facebook under eksamen viser jo at denne skolen IKKE hadde på plass et system for å avikle eksamen med pc.

Egentlig skal da eksamen ved denne skolen annuleres, selv om ingen faktisk jukset.

 

Men til fiffi, spør læreren, be han eller henne sjekke på udir.no, sjekk med eksamens ansvarlig m.fl.

 

Jeg tror saken er den at de faktisk ikke er helt sikre på hva som er rett. Jeg er selv usikker og fikk et usikkert svar fra eksamensansvarlig på skolen jeg jobber.

 

Jeg har spurt både læreren om hun som tar i mot søknadene og begge sier at jeg må ha en legeerklæring hvis jeg skal ha PC.. og det samme gjør det på heftet vi har fått utdelt : '' 'særskilt tilrettelegging av eksamen. Elever og privatister med spesielle behov, kan etter søknad til skolen få særskilt tilrettelegging ved eksamen. Sammen med søknaden kan rektor kreve at det følger en dokumentasjon fra sakkyndig instans (PPT, lege, psykolog, lokoped, spesialpedagog osv.Faglærer er sakkyndig instans ved vurdering av språkferdigheter hos eksamenskandidater med annet morsmål enn norsk ) (og allikevel påstår læreren det samme som hun andre.. :(

Er ''slitasje i fingrene pga mye håndskriving'' en god nok grunn for å bruke pc? Og burde jeg satse på legebesøket hvis det er god nok grunn? (Ønsker å vite om dette resulterer i at jeg får pc, og om de lar meg bruke den etter attesten, eller om det jeg gjør er ''feil''

 

Setter pris på et klokt forslag så fort som mulig slik at jeg vet hva jeg skal gjøre i morgen tidlig.:)(Som sagt har ikke samtalene på skolen hjulpet meg noe.)

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

Hvordan kan du mene at samtalene på skolen ikke har hjulpet deg noe? Svaret du har fått har da vært helt klart og tydelig. Du må ha legeerklæring om du skal få lov til å bruke PC på eksamen. I morgen tidlig ringer du derfor fastlegen din og forteller han/henne at du har vondt i f.eks. håndledd og derfor vil ha problemer med å gjennomføre en skriftlig eksamen. Av den grunn trenger du legeerklæring. Er ikke fastlegen din villig til å gi deg denne legeerklæringen, nei da må du skrive for hånd. Vanskeligere er det ikke.

 

Du kan selvfølgelig ta med deg PC på eksamendagen for å se hva som skjer, (men jeg tviler vel på det, har du da ikke svært ukonsekvente lærere).

Endret av macros.
Lenke til kommentar
Tok opp dette med eksamensansvarlig på skolen min, han mente at vær enkelt skole selv kan bestemme dette med bruk av pc, men helt sikker var han ikke.

 

 

Stemmer dette. På vår skole er ikke pc-bruk tillatt verken på heldagsprøver eller eksamen. Dette er fordi de ikke har nok pc-er til alle, og de kan ikke tillate elevene å bruke egen pc fordi juks da er enklere (kan komme seg på nett osv). Synes det er ganske latterlig egentlig, det samme burde jo gjelde hele landet, enten får man bruke pc eller så får man ikke det, at skolene skal drive og bestemme det selv blir jo for dumt.

Lenke til kommentar
Stemmer dette. På vår skole er ikke pc-bruk tillatt verken på heldagsprøver eller eksamen. Dette er fordi de ikke har nok pc-er til alle, og de kan ikke tillate elevene å bruke egen pc fordi juks da er enklere (kan komme seg på nett osv). Synes det er ganske latterlig egentlig, det samme burde jo gjelde hele landet, enten får man bruke pc eller så får man ikke det, at skolene skal drive og bestemme det selv blir jo for dumt.

 

 

Enig. alle fikk bruke data på vår skole, men skolen lånte ut egne toshiba-dataer med sperret nett slik at man ikke kunne jukse, men skjønner at ikke alle skoler har råd til en data til alle. dette burde departementet eller whoever tenkt på.

 

synes egentlig at alt med det nye kunnskapsløftet bare er rot. de kommer med nye tiltak helt uten videre og setter de i gang uten å tenke på konsekvensene. og det med at man ikke kan ha med lærebøkene på den korte timelange forberedelsestiden rett før muntlig eksamen er idiotisk. bare fordi fylkesmannen sier at "det bare er en distraksjon" dropper vi det?! argh! :mad:

Lenke til kommentar
Stemmer dette. På vår skole er ikke pc-bruk tillatt verken på heldagsprøver eller eksamen. Dette er fordi de ikke har nok pc-er til alle, og de kan ikke tillate elevene å bruke egen pc fordi juks da er enklere (kan komme seg på nett osv). Synes det er ganske latterlig egentlig, det samme burde jo gjelde hele landet, enten får man bruke pc eller så får man ikke det, at skolene skal drive og bestemme det selv blir jo for dumt.

 

 

Enig. alle fikk bruke data på vår skole, men skolen lånte ut egne toshiba-dataer med sperret nett slik at man ikke kunne jukse, men skjønner at ikke alle skoler har råd til en data til alle. dette burde departementet eller whoever tenkt på.

 

synes egentlig at alt med det nye kunnskapsløftet bare er rot. de kommer med nye tiltak helt uten videre og setter de i gang uten å tenke på konsekvensene. og det med at man ikke kan ha med lærebøkene på den korte timelange forberedelsestiden rett før muntlig eksamen er idiotisk. bare fordi fylkesmannen sier at "det bare er en distraksjon" dropper vi det?! argh! :mad:

 

oi.. hehe. Jeg har faktisk vært hos legen i dag og jeg har fått attest. Har da levert den til skolen, så da kommer jeg sikkert til å bruke pc. =) Men da sitter jeg bare med to andre! :blush:

Lenke til kommentar
Høres ekstremt merkelig ut. Alle hjelpemidler som ikke bidrar til kommunikasjon er tillatt, med andre ord er en laptop tillatt så lenge den ikke er tilkoblet internett.

 

Dette betyr selvsagt ikke at noen skal få lov til å ha med *egen* bærbar. En bærbar vil alltid tillate kommunikasjon. Kanskje kommer man ikke på Internett, men man kan fremdeles kommunisere med andre for eksempel over Bluetooth.

ADHOC-nettverk og fildeling er jo genialt.

Sette opp en liten Eee-pc et sted, la den dele ut filer som tilfeldigvis er en eksamensoppgave og internett-tilgang med usb-modem og RDP er jo i utgangspunktet noe som går an.

Lenke til kommentar
^Det er da bare positivt. Da slipper du å bli forstyrret av penner som skriver, stoler som skraper, elever som sukker, sensorer som hoster og drikker kaffe, og folk som hele tiden går forbi deg fordi de skal på do. Du får ha lykke til på eksamen!

 

Tusen takk!! Det trenger jeg. :) Det er så utrolig mye å forberede seg til, for ingen vet nøyaktig hvilke oppgaver som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...