Gå til innhold

Forhindre brukere og admin til å instalere prog. i Vista

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et par spørsmål.

Jeg ønsker å forhindre at brukere og administrator i Vista skal kunne installere

programvare uten at de tenker seg om/ved et uhell.

Hva må jeg gjøre for å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke noe å hjelpe deg med, men blir ikke det akkurat samme løsningen som UAC?

Takk for det. Det kan være en løsning. Kanskje eneste oxo hehe. tenkte ikke på det i farta.

Men jeg vet at en vanlig bruker må jo taste inn passord men det behøver ikke en administrator, men om han får spørsmålet om å taste inn et passord, vet du hvordan man kan hindre admin å få passord ? Hvis du skjønner ?

Lenke til kommentar

Administratorkontoen er som standard deaktivert og aldri brukt i Vista og høyere. Derfor UAC kommer inn. Setter du passord på administratorkontoen må man skrive passordet hver gang et program ønsker hevet tilgang, f.eks. ved installering. Men det er ikke 100% sikkert da en del programmer i dag omgår UAC pga. de ikke krever administratortilgang.

Du kan ikke hindre administrator å ikke kunne installere noe. En administrator er admin uansett om du vil det eller ikke.

Det du kan gjøre er å opprette en bruker med begrenset tilgang. For en mer funksjonsrik måte å gjøre det på er å åpne datamaskinbehandling (høyreklikk på min datamaskin og velg behandle/manage) og gå inn på brukerkontoer der. Opprett en bruker og legg han til gruppen "Users".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...