Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Falsk negativ Hiv test?

Gjest Urolig

Anbefalte innlegg

Gjest Urolig

Hva er risikoen for dette. Når det gjøres en DNA, en antistoff, og en hurtigtest, 3 mnd etter episoden?

jeg vet at jeg hadde et uvanlig bra immunforsvar før dette skjedde. Var aldri syk.

Jeg er urolig fordi jeg har fått kjønnsvorter, en større på penis og noen mindre ved roten (hvor de kom først) og har nå hatt dem i over 1 år, det kom noen mnd etter episoden og jeg har også fått 2 runder med helvetesild på ryggen med 8 mnd mellomrom. Jeg har aldri vorter eller helvetesild før dette. Og jeg har lest at helvetesild er normalt hos mennesker med nedsatt immunforsvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er risikoen for dette. Når det gjøres en DNA, en antistoff, og en hurtigtest, 3 mnd etter episoden?

jeg vet at jeg hadde et uvanlig bra immunforsvar før dette skjedde. Var aldri syk.

Jeg er urolig fordi jeg har fått kjønnsvorter, en større på penis og noen mindre ved roten (hvor de kom først) og har nå hatt dem i over 1 år, det kom noen mnd etter episoden og jeg har også fått 2 runder med helvetesild på ryggen med 8 mnd mellomrom. Jeg har aldri vorter eller helvetesild før dette. Og jeg har lest at helvetesild er normalt hos mennesker med nedsatt immunforsvar.

Dette må du spørre en lege eller en av lederne på den avdeling som analyserer prøvene.

Men om du er redd for at en HIV infeksjon raser i kroppen din 3mnd etter eksponering er meget usannsynlig i og med at tilstanden må være så fremskredet at det burde være enkelt å påvise viruset. Det er da ikke snakk om noen få kopier av den.

Dessuten så virker det som at du fått diverse symptomer lenge før du var eksponert for HIV ?

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe konkret svar, men henvend deg til de rette instanser. Har du fått beskjed/tillbud om en oppfølgings prøve og evnt. når ?

Lenke til kommentar
Gjest Urolig

Dette må du spørre en lege eller en av lederne på den avdeling som analyserer prøvene.

Men om du er redd for at en HIV infeksjon raser i kroppen din 3mnd etter eksponering er meget usannsynlig i og med at tilstanden må være så fremskredet at det burde være enkelt å påvise viruset. Det er da ikke snakk om noen få kopier av den.

Dessuten så virker det som at du fått diverse symptomer lenge før du var eksponert for HIV ?

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe konkret svar, men henvend deg til de rette instanser. Har du fått beskjed/tillbud om en oppfølgings prøve og evnt. når ?

Nei, combo testen og hurtigtesten var negativ. Det er 1,5 år siden episoden, og jeg har fått kjønnsvorter av det, og jeg fikk utbrudd av herpes på ryggen 3 mnd etter det skjedde, og også nå igjen, derfor jeg er urolig fordi jeg leser at herpes zoster er vanlig hos de med nedsatt immunforsvar. Jeg har nå hatt 2 utbrudd i voksen alder. 3 mnd etter epidoden og nå 1,5 år etter. Kjønnsvortene har jeg enda. Det var en situasjon med høy risiko og fastlegen omtalte det som en 50 % risiko for at jeg kunne blitt smittet.

Lenke til kommentar

Får man nedsatt immunforsvar før man har fått Aids? :S

Du får nok bare spørre legen om dette, ja.

Man kan fint få herpes zoster uten å ha nedsatt immunforsvar også, forresten. Det har jeg testet ut. ;)

Endret av Right
Lenke til kommentar
Det er en grunn til at sykdommen heter AIDS da U(Aquired immune deficiency syndrome) :p

Få deg selv testet en gang til? Er vel ikke værre enn det?

Hvis det var meg du svarte, så er det forskjell på å ha hiv og AIDS.

Lenke til kommentar

Leste litt for der kanskje ja, ellers så redigerte du litt før jeg svarte :ph34r:

Forøvrig, ja, man får vel nedsatt immunforsvar av å være HIV smittet.

HIV and the immune system

The immune system protects your body against infection. A key part is white blood cells. These cells find and destroy invading germs, such as bacteria and viruses, preventing the development of serious diseases and damage to your body. HIV avoids being destroyed by the immune system by repeatedly changing its outer "coat". It multiplies (replicates) within the special type of white blood cells called CD4 cells. These cells are normally involved in helping other types of immune cell to attack and destroy disease-causing germs.

As HIV multiplies, it destroys CD4 cells, so there are less of them. The reduction in CD4 cells means that the body's ability to fight infection is weakened.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vel, sånn jeg har lært det, så begynner ikke HIV nødvendigvis angrepet (og gir sykdommen AIDS) med en gang. Man kan leve veldig lenge med HIV-viruset i kroppen uten å merke noe til det, liksom.

Endret av Right
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...