fluefiskern Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei Nå er det snart ferietur igjen og jeg skal til ett området jeg kjenner godt. I fjor var det særdeles lite jeg tok bilder der oppe, men i år har jeg tenkt til å gjøre noe med det. Det jeg egentlig ønsker er tips til forbedringer for å få tatt enda bedre bilde. Når dette bilde blei tatt var det veldig sterkt sollys noe som jeg syns er vanskelig og man fort får harde skygger. Hva må gjøres bedre nå til sommeren? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Flott, syntes iallefall jeg! Hvor i landet er dette? Ser ut som himmelriket for meg. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ja,hvor i landet ligger dette himmelrike? Er det mulig å legge ut exif?Evt.filtere. Hvis du vil lyse opp skyggene,kan du jo bruke shadow/highlights el. Det er ofte et problem med for godt lys,og. Et gråfilter eller polafilter kan jo og hjelpe. Ellers så ser jo bildet veldig greit eksponert ut det.nydelige farger,så da kommer det vel en masse krembilder etter ferien. Fiskebilder også kanskje? Gleder meg allerede. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 hehe plassen ligger en plass på østlandet Jeg har brukt polaroidfilter her, mest for noen andre bilder jeg tok der jeg ville ha med mer av elvebunnen også lider jeg av litt latskap og litt "mer lyst å fiske enn å fotografere" når jeg er på slike turer. Exif: mage input equipment manufacturer: Canon Image input equipment model: Canon EOS 400D DIGITAL Person who created the image: unknown Exposure time: 0.01 F number: 6.3 Exposure program: 3 ISO speed rating: 100 Shutter speed: 6.64386 Aperture: 5.3107 Exposure bias: 0.666667 Maximum lens aperture: 3.625 Metering mode: 6 Flash: 16 Fiskebilder blir det helt sikkert, men det er bare for å dokumentere Bare ett gammelt kompaktkamera som er med på de turene rundt elva Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Kjempefint bilde, nydelig himmel. Litt dumt, syns jeg, at de husene måtte være med i bakgrunnen. Bildet hadde kledd et helt "urørt" natur-preg... Lite å gjøre med dèt da O.T; Hva slags fisk er det i den elva? Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Uenig i den Lars. Synes de husene bidrar med mye romantikk og idyll. I alle fall jeg, tenker på hvor utrolig fint det må være å bo der. For meg er de husene et like stort motiv som elva. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg syns selv huset gjør seg i bilde, dessverre ser ikke huset ut om man kommer for nærme. Mye rot og tral som neppe gjør seg i ett slikt bilde. Om jeg ville bodd der? Neppe om vinteren Elva huser ørret og harr, akkurat øverst på bilde der tok jeg fjorårets første kilosfisk Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Synes også husene kan være der,hvor nærme kan du gå før rotet blir synlig,tenker jeg,ser et motiv i hus som ligger sånn til. Du må ta med deg 400D,en,gjør som jeg hiv det i stolsekken,så tar du akurat så lange pauser at du rekker å fotografere litt og. Du bruker vel stolsekk?Hvor skal du ellers ha kaffien? Harr og ørret,da er vi østpå Østlandet,da? Endret 26. mai 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Bare litt nysgjerrig eg: Hvor er fjellet? Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Tror nok det er helt andre hus jeg vil finne for at husene skal være ett motiv. Er en salig blanding av ny og gammel standard. De gamle er veldig fine og de nye er veldig normale. Og jeg har nok ikke så ofte med meg sekk når jeg rusler på tur, og joda er vel muligens på østlandet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Det her kan du selge som postkort. Utrolig stilig og idyllisk. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hmm, dette falt i allefall ikke i smak hos meg. En mørk elv som best kan glede Gollum, hus i bakgrunnen vi bare kan se antydningen av, ugress i forkant og aller mest sentralt - ingenting, absolutt ingenting som trekker blikket til seg. Huff, jeg er litt brutal nå, men det får så være. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hmm, dette falt i allefall ikke i smak hos meg. En mørk elv som best kan glede Gollum, hus i bakgrunnen vi bare kan se antydningen av, ugress i forkant og aller mest sentralt - ingenting, absolutt ingenting som trekker blikket til seg. Huff, jeg er litt brutal nå, men det får så være. Er nå elven som er motivet her, det ligger jo i tittelen. Men kom gjerne med forslag til hva han kan gjøre for å få et bedre bilde. Det hjelper flere av oss å forstå hvordan foto verdnen fungerer, virker jo som du har peil? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Er nå elven som er motivet her, det ligger jo i tittelen. Men kom gjerne med forslag til hva han kan gjøre for å få et bedre bilde. Det hjelper flere av oss å forstå hvordan foto verdnen fungerer, virker jo som du har peil? Jeg trenger ikke å ha peiling på noe som helst for å kunne se at elven i dette bildet knapt nok er synlig, og gjør i hvert fall ikke noe vesen av seg. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Synes elven er fin jeg, har fine refleksjoner av himmelen også. Mulig den kan lysnes litt opp. Men ikke noe nevneverdig. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Er som et himmelrike spør du meg. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Takker og bukker for tilbakemeldinger. Men det å kalle noe som gror vilt i naturen for ugress er noe sært At man ikke liker bildet er da helt okay. Men lite tips om hva som kan forbedres når jeg skal opp igjen til sommeren. Men det tolker jeg som at bilde er greit Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Fine greier det her. Kanskje dempe fargemetningen en anelse? Ikke mye. Kanskje også litt mer forsiktig med oppskarping? Ellers så svarer du godt på spørsmålet ditt selv. Nøkkelen for bedre/andre bilder er bedre lys. Desverre så sammenfaller ofte det mest spennede fotolyset med den beste fisketida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå