Gå til innhold

FrP i regjering - kun en teoretisk mulighet? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Jeg har også notert meg på forumet her at samtlige som støtter eller stemmer FrP har en personlig agenda mot sosialister, og vi vet alle hva slags partier som før i tiden spilte på sosialisme-hat.

Det er helt greit å være i opposisjon, men kan man ikke i så fall stemme et parti som vet hva de driver med? Høyre for eksempel?

Jeg stemmer da for faen ikke FrP. Høyremann.

Er vel ikke bare FrP som ikke liker sosialister..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en klar tendens, som vi også kan se på partibarometerne her, at SV er det partiet de på høyresiden av den politiske aksen liker minst, og omvendt. Det blir bare idiotisk å sammenlikne de som stemmer borgerlig med nazister og fascister.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Det gjorde jeg heller ikke, det kunne kanskje virke sånn og det er jo min feil. Poenget mitt var at jeg har inntrykk av at mange stemmer FrP bare for "å bli kvitt de sosialistjævlene".

Legg også merke til hvilke folkegrupper som stemmer FrP: arbeidere og arbeidsløse (pluss enkelte bedriftseiere). Det er flere arbeidere som stemmer FrP enn arbeiderpartiet. Det er forståelig at arbeiderpartiet mister oppslutning blant arbeidere i og med at partiet strengt talt ikke er et parti for arbeidere mer, og dette gjør folk bitre. De føler seg snytt og begynner å mislike regjeringen. Og siden FrP generelt ser på hva regjeringen gjør, og så foreslår det stikk motsatte, er en stor folkegruppe sikret for partiet.

Personlig har jeg grunnlag for å mislike samtlige politiske partier i Norge (jeg skal innrømme at jeg er født og oppvokst under sterk venstreradikalisme i familien), men jeg har respekt for alle untatt FrP som jeg ikke ser på som et valid politisk parti. At et liberalistisk parti (sosialt og økonomisk) vinner så stor oppslutning blant ufaglærte arbeidere viser bare at de er flinke til å vinne over folk som er misfornøyde.

Jeg er villig til å vedde huset mitt på om at høyre på en eller annen mystisk måte kommer i regjering uten FrP og gjør det dårlig, kommer FrP til å hyle og skrike høyest om det. FrP fortjener ikke en plass på det politiske kompasset sånn de holder på.

NightKeeper: Jeg påsto ikke at du stemte FrP så vidt jeg kan huske? Og jeg beklager om det virket sånn. Aldri se på postene mine som et personangrep forresten, de skal i prinsippet ikke være det.

Endret av sileps
Lenke til kommentar
Jeg har også notert meg på forumet her at samtlige som støtter eller stemmer FrP har en personlig agenda mot sosialister, og vi vet alle hva slags partier som før i tiden spilte på sosialisme-hat.

Det er helt greit å være i opposisjon, men kan man ikke i så fall stemme et parti som vet hva de driver med? Høyre for eksempel?

Hva er det du prøver på her? Partier som spiller på sosialisme hat? Snakker vi om de norske partienes motstand mot Arbeiderpartiet i mellomkrigsårene? Eller prøver du av ukjente årsaker å trekke inn NasjonalSOSIALISMENS og deres syn på kommunismen? Jeg tror du prøver på sistnevnte og feiler hardt.

Ellers så virker det jo som om du og venstre siden på dette forumet har en personlig agenda mot FRP. Spiller stadig vekk på å latterligjøre partiet og velgerne. Legger virkelig opp til god diskusjon...

Lenke til kommentar

FrP har mulighet til å komme seg i en regjeringsposisjon. Med hvem er mer det interessante spørsmålet.. FrP og Høyre er mest realistisk sammen, men tenker man tilbake til september 2001 så gjorde KrF og Venstre en helomvending, forlot Senterpartiet og gikk til Høyre. Kanskje vi ser en slik helomvending nå igjen? At KrF og Venstre forlater sin flørt med Jens, og heller går til Jensen? Det er jo lov å håpe. Samtidig så forstår jeg ikke hva Senterpartiet gjør i en sosialistisk regjering, det er et parti for bønder og skal bevare private interesser. Trodde virkelig Haga og i dag Navarsete at det skal de ha suksess med hos sosialdemokrater og sosialister? Senterpartiet burde gå tilbake der de får mest igjennom for sin politikk; på borgerlig side!

Lenke til kommentar
FrP har mulighet til å komme seg i en regjeringsposisjon. Med hvem er mer det interessante spørsmålet.. FrP og Høyre er mest realistisk sammen, men tenker man tilbake til september 2001 så gjorde KrF og Venstre en helomvending, forlot Senterpartiet og gikk til Høyre. Kanskje vi ser en slik helomvending nå igjen? At KrF og Venstre forlater sin flørt med Jens, og heller går til Jensen? Det er jo lov å håpe. Samtidig så forstår jeg ikke hva Senterpartiet gjør i en sosialistisk regjering, det er et parti for bønder og skal bevare private interesser. Trodde virkelig Haga og i dag Navarsete at det skal de ha suksess med hos sosialdemokrater og sosialister? Senterpartiet burde gå tilbake der de får mest igjennom for sin politikk; på borgerlig side!

Slik FrP styrer i dag, så vil det ikke bli så enkelt.

Jeg tror verken Høyre eller andre partier vil stå til ansvar for FrP's handlinger.

FrP var faktisk ikke så kravstore før, og de hadde bedre målsetninger.

Nå krever de full gjennomslag, og kommer med nye løfter hver uke. Jeg vet ikke hva neste stikk fra FrP vil bli.

Men jeg er veldig sikker på at de ikke kan gjennomføre alle sine løfter. De blir løftebrytere som alle andre.

Spørsmålet blir vel heller om hvilke løfter de vil innfri.

Lenke til kommentar
Hvilke nye løfter kommer de med hver uke? Og når krevde de for å få fullt gjennomslag?

De kommer med nye ting meget ofte. En dag fikk vi høre om aktiv dødshjelp. dagen etterpå om å sende hjem innvandrere som bruker hiab, en annen dag at de godtar nye bomstasjoner, en annen dag at de ikke godtar bomstasjoner og vil fjerne alle allerede i år. De har kommet med så masse for tiden, så det er nesten bare å søke i nettavisene med frp som søkeord egentlig.

Siv Jensen har sagt godt ifra at de vil kreve å få gjennomslag om de kommer med i regjeringen. Og det vil nok ikke være så mye mulig. FrP's politikk er faktisk ganske forskjellig enn høyre sin.

Lenke til kommentar

Men jeg tror FrP kan slippe billigere unna løftebrudd da det virker som om de har mindre bevisste velgere. Billigere biler, billigere alkohol + en restriktiv innvandringspolitikk er det som trekker alle velgerne, i hvertfall de jeg vet om som stemmer FrP.

Lenke til kommentar
De kommer med nye ting meget ofte. En dag fikk vi høre om aktiv dødshjelp. dagen etterpå om å sende hjem innvandrere som bruker hiab, en annen dag at de godtar nye bomstasjoner, en annen dag at de ikke godtar bomstasjoner og vil fjerne alle allerede i år. De har kommet med så masse for tiden, så det er nesten bare å søke i nettavisene med frp som søkeord egentlig.

Det heter å ha landsmøte. Alle partier kommer med nye ting når det er landsmøte, i tillegg til at det er landsmøte skal partiene forme et nytt partiprogram mellom 2009-2013. Hva er det som er sjokkerende?

Siv Jensen har sagt godt ifra at de vil kreve å få gjennomslag om de kommer med i regjeringen. Og det vil nok ikke være så mye mulig. FrP's politikk er faktisk ganske forskjellig enn høyre sin.

Nei, Siv Jensen har sagt i fra om at hun vil la velgerne la bestemme størrelsen på partiene, så utifra det kan partiene utforme en regjeringsplattform.

Det er jo f.eks. ikke underlig at Arbeiderpartiet har mye makt i denne regjeringen når de har ca. halvparten av statsrådene og fikk over 30% av stemmene ved siste valg. Hvis det samme skjer med FrP etter 14. september og de danner regjering med noen, så selvfølgelig skal de ha gjennomslag. Det er folket som har krevd det da.

Lenke til kommentar

En gjennomgående ting er at det er akseptert at man kan kalle noen for kommunister, som igjen egentlig betyr en stalinist når folk bruker det, men hvis noen nevner nasjonalsosialisme så skriker man høyt. Disse 2 idelogiene(Stalinisme og Nasjonalsosialisme) er ganske like og ligger tett opptil hverandre langt langt langt ute på høyresiden. Så jeg synes egentlig at å bli kalt kommunist er ganske grovt.

Lenke til kommentar

1. FrP og Høyre vil aldri få flertall sammen, ergo må de søke støtte fra Venstre og KrF, og det tviler jeg på at de får, i hvert fall ikke uten å svelge digre kameler.

2. Høyre, KrF og Venstre vil heller ikke få flertall og FrP vil ikke støtte en regjering de selv ikke er del i.

3. FrP vil heller aldri få styre alene.

4. De rød-grønne kan få flertall sammen.

5. Hvis ikke så vil Arbeiderpartiet danne regjering alene.

Sånn som det ser ut nå så vil Arbeiderpartiet danne regjering alene, men mye kan forandre seg gjennom en valgkamp.

Lenke til kommentar
1. FrP og Høyre vil aldri få flertall sammen, ergo må de søke støtte fra Venstre og KrF, og det tviler jeg på at de får, i hvert fall ikke uten å svelge digre kameler.

2. Høyre, KrF og Venstre vil heller ikke få flertall og FrP vil ikke støtte en regjering de selv ikke er del i.

Sånn som det ser ut nå så vil Arbeiderpartiet danne regjering alene, men mye kan forandre seg gjennom en valgkamp.

Hva er vitsen med arbeiderpartiet å danne regjering alene når de ikke da vil få tingene igjennom stortinget?

Da blir det som da Ap tok over da Høyre veltet KrF for noen år siden. Det var ikke heldig for noen partier egentlig.

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at mye som sies nå kun er valgkampsretorikk. Når resultatet er klart tipper jeg tonen blir en annen. Jeg håper i hvertfall at politikken som skal føres er viktigere enn å holde det man lover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke ofte jeg er enig med deg, Thlom, men her treffer du spikeren rett på hodet.

Slik situasjonen er i dag tror jeg at Jens vil gå for alternativ nummer 5.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FrP har regjeringsambisjoner som aldri før. Ved at Høyre ikke utelukker samarbeid med FrP betyr dette at FrP har en teoretisk mulighet til å komme i regjering. Venstre og KrF har avvist et mulig regjeringssamarbeid med FrP. Den eneste nåværende løsningen for FrP må da være å danne regjering med Høyre.

Sannsynligheten for at Høyre og FrP får over 50 % er forsvinnende liten vil de fleste mene. Den eneste løsningen må i så fall være en mindretallsregjering. Denne mindretallsregjeringen må i tillegg få større oppslutning enn det rød-grønne alternativet. Er det ikke da naturlig å tro at Venstre og KrF heller vil støtte en rød-grønn regjering fremfor en regjering hvor FrP er med? Vil i så fall den eneste muligheten for FrP til å komme i regjering være å få over 50 % oppslutning sammen med Høyre?

Er da FrP i regjering kun en teoretisk mulighet?

Eneste muligheten for en borgerlig regjering er Frp,Høyrke,Krf og Venstre. Det er fysisk umulig:D

Lenke til kommentar
Eneste muligheten for en borgerlig regjering er Frp,Høyrke,Krf og Venstre. Det er fysisk umulig:D

Eller Høyre, KrF, Venstre, Kystpartiet og FrP som støtteparti.

Det blir vel slik med FrP¨s politikk. Hadde FrP vært flinkere til å samarbeide og kreve litt mindre, så ville de fått det mye lettere.

Lenke til kommentar

Det blir vel slik med FrP¨s politikk. Hadde FrP vært flinkere til å samarbeide og kreve litt mindre, så ville de fått det mye lettere.

Frp er et parti for de som ikke har noe til overs for fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle FRP støtte en slik regjering. Grunnen til at FRP nektet å støtte en ny Høyre, Venstre og KRF regjering er fordi de ikke får gjennomslag for sine saker i en slik regjering. Altså, de ville ikke ha fått det mye enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...