simenss Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 FrP har regjeringsambisjoner som aldri før. Ved at Høyre ikke utelukker samarbeid med FrP betyr dette at FrP har en teoretisk mulighet til å komme i regjering. Venstre og KrF har avvist et mulig regjeringssamarbeid med FrP. Den eneste nåværende løsningen for FrP må da være å danne regjering med Høyre. Sannsynligheten for at Høyre og FrP får over 50 % er forsvinnende liten vil de fleste mene. Den eneste løsningen må i så fall være en mindretallsregjering. Denne mindretallsregjeringen må i tillegg få større oppslutning enn det rød-grønne alternativet. Er det ikke da naturlig å tro at Venstre og KrF heller vil støtte en rød-grønn regjering fremfor en regjering hvor FrP er med? Vil i så fall den eneste muligheten for FrP til å komme i regjering være å få over 50 % oppslutning sammen med Høyre? Er da FrP i regjering kun en teoretisk mulighet? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 FrP som største parti på tinget gir og mulighet for en FrP regjering, dog med begrenset levetid vil jeg tro. Men det er vanskelig å si hva som skjer etter valget. At KrF og V sier nei til FrP i dag betyr ikke at de har samme holdning etter valget. Ellers er det ikke slik at holdning = handling. Så nei, det er ikke bare en teoretisk mulighet. Skal vi snakke % så mener jeg å ha hørt Arne Strand si noe om 20% sannsynlighet, men dette tallet er jo garantert tatt ut av løse luften. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Men er ikke sannsynligheten større for at Venstre og KrF vil støtte de rød-grønne for å hindre FrP i å danne regjering? Etter hva jeg har fått med meg er Venstre veldig klar på at et samarbeid med FrP ikke er aktuelt. Men at samarbeid med den rød-grønne siden ikke engang er nevnt betyr kanskje at det er ennå mer utelukket enn et samarbeid med FrP? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Alternativet blir AP i regjering alene. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Vil tro at dersom de rød-grønne mister flertallet og det ikke blir noen enighet på borgelig side, vil AP danne mindretallsregjering. Det er nemlig dette mange i FrP ønsker. Deres muligheter til å få regjerinsmakt, vil bli større dersom en AP regjering blir felt etter et års tid. Krf, Venstre og Høyre ser jeg på som høyst usannsynelig, da dette vil bli en "resirkulert Bondevik 2 regjering". Venstre og KrF har det siste året tatt så sterk avstand fra FrP, at jeg er usikker på om de i det hele tatt ønsker en borgelig regjering. KrF nærmer seg mer venstresiden, spør du meg. Det blir ikke bedre av at Sponheim mener FrP er et "høyreekstremistisk parti", og at han selv tror at det minste partiet på borgelig side skal få regjeringsmakt. Nei, det blir ingen borgelig regjering uten FrP. Det er jeg 90% sikker på. Tror også FrP kan komme opp på 30 tallet den 14. September. Ingen andre partier har en egen seniororganisasjon. Carl I Hagen kommer til å reise land og strand rundt, for å overbevise de eldre om at kun FrP kan gi dem en verdig omsorg Endret 26. mai 2009 av -FrittMenneske Lenke til kommentar
investor Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg tror om FRP blir størst danner de en mindretalls regjering og sitter der helt til budsjettet skal gjennom da stemmer alle mot og de blir kastet.... Derimot vil FRP kunne gjøre MYE uten budsjettet gjennom mandatene til departementene... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg tror om FRP blir størst danner de en mindretalls regjering og sitter der helt til budsjettet skal gjennom da stemmer alle mot og de blir kastet....Derimot vil FRP kunne gjøre MYE uten budsjettet gjennom mandatene til departementene... Etter forrige regjerieng, så hadde FrP vel flere stemmer enn KrF? Hvor mye hjalp dette FrP? Lenke til kommentar
investor Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg tror om FRP blir størst danner de en mindretalls regjering og sitter der helt til budsjettet skal gjennom da stemmer alle mot og de blir kastet....Derimot vil FRP kunne gjøre MYE uten budsjettet gjennom mandatene til departementene... Etter forrige regjerieng, så hadde FrP vel flere stemmer enn KrF? Hvor mye hjalp dette FrP? Tror du mener før denne regjeringen... Jeg mener å huske at KrF og høye og venstre var i regjering sammen og var større enn FRP til sammen... nå er de kanskje ikke det etter valget. Husk at AP har som største parti regjert alene i mange år i mindretall... men de klarte å forhandle... FRP vil nok prøve om de får muligheten... men jeg tror de blir kastet fordi ingen vil stemme for budsjettet,.. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Vil tro at dersom de rød-grønne mister flertallet og det ikke blir noen enighet på borgelig side, vil AP danne mindretallsregjering. Det er nemlig dette mange i FrP ønsker. Deres muligheter til å få regjerinsmakt, vil bli større dersom en AP regjering blir felt etter et års tid. Men hva tenker du da om det investor nevner om statsbudsjettet? Ingen av de andre partiene vil stemme for et statsbudsjett lagt frem av FrP. Eller er det forhold jeg ikke kjenner til? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg tror ikke at den faktisk sjangsen deres er spesielt stor, men det er absolutt ikke umulig. En av Frps svakheter tror jeg vil vise seg på valgdagen. De har en relativt stor del av oppslutningen sin blant 18-25 velgergruppen og disse stemmer statistisk sett mindre enn gruppene over dem. Så det kan godt hende at Frp faller en del prosent på selve valgdagen. Alternativene for Frp er mindretallsregjering alene eller samarbeid med Høyre. Som en mindretallsregjering alene vil de slite med å få til noe og kanskje tilogmed måtte gå av før perioden deres er over. Hvis de sitter med høyre kan de bli en noe mer effektiv regjering og kanskje vare ut perioden. Om Høyre og Frp mot formodning skulle få flertall sammen så tror jeg at sjangsen er liten for at de ikke danner regjering. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Alternativene for Frp er mindretallsregjering alene eller samarbeid med Høyre. Jeg tror sjansen er stor for at FrP vil bli kastet på gangen som sist, om det blir en høyreside-regjering igjen. Eneste valget FrP da får, er om de vil støtte de andre partiene eller støtte venstresiden. Men alt kommer selvsagt ann på hvor stor oppslutning FrP vil få. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Jeg tror FRP har gjort en del feil i det siste. Først kom Høyre ut og sa at de ville samarbeide med alle, de vill også godta en høyre-frp. Dette førte til at noen velgere dro tilbake. Dereter kom FRP ut og sa at når de skal i regjering, da skal vi føre FRP-politikk. Det er indirekte det samme som å si at man ikke vil samarbeide lenger. Dereter på lansmøte latet de som om FRP var et parti for kvinner, noe som de fleste vet at de ikke er. I tilegg sa de ingenting om finanskrisen og folk har uansett blitt litt lei av innvandringsaken. Derfor har FRP rast, og så lenge de gjør så dårlig som nå vil det ikke bli noen regjering på høyresiden. Endret 1. juni 2009 av Camlon Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Selvsagt er det mulig med FrP i regjering, men det hjelper ikke at Dagbladet bedriver en gigantisk svertekampanje mot partiet hver eneste dag i sin "nøytrale" avis. Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Dagbladet er ikke nøytral det er heller ikke dagsavisen med arne strand i spissen... de er venstre lojale langt tilbake i tid... dessuten lever begge avisene på pressestøtte som jeg mener at FRP vil fjerne og begge avisene sliter tungt i denne økonomiske nedturen.. det har alt å tape på at FRP kommer til makten,, samme har NRK samme har flere medier... så... folk beskytter jobbene sine også i media.. Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Er fullt klar over Dagbladet sin ideologiske profil før i tiden. Men en avis skal være nøytral. Man ser det jo f.eks på Aftenposten i dag, tradisjonelt sett en avis for Høyre før i tiden. Nøytral i dag. Det er sånn det skal være. Håper det går til helvete med den unøytrale raddisblekka Dagbladet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Det er ikke bare aviser og NRK som vil slite med FrP-regjering. Mye av grunnen for at FrP har kommet så mye i avisa, er at de har selv kommet med nye forslag og snakk hver eneste dag omtrent. Det partiet kommer jo med nye løfter og mål flere ganger i uka. De vet ikke selv hva de står for. Også kan de ikke være så gode i matte :S Lenke til kommentar
investor Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 NightKeeper det finnes knapt noen nøytrale kilder... mange kilder og aviser oppgir selv at de er vinklet. De flest saker er skrevet av en eller annen dude med et eller annet syn som farger saken mer eller mindre. Du må sortere selv, helst lese alle avisene for å få rett innhold. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Hvorfor skal aviser være nøytrale? Edit: Leif. Endret 3. juni 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
enken Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Er fullt klar over Dagbladet sin ideologiske profil før i tiden. Men en avis skal være nøytral. Man ser det jo f.eks på Aftenposten i dag, tradisjonelt sett en avis for Høyre før i tiden. Nøytral i dag. Det er sånn det skal være. Håper det går til helvete med den unøytrale raddisblekka Dagbladet. Aftenposten nøytral.. hahaha Om du vil ha raddisblekke, prøv klassekampen (var forresten et innlegg om FrP i gårsdagens eksemplar). Dagbladet er se og hør lite. Og hvorfor i all verden skal aviser være nøytrale? Aviser er tabloide og bør reflektere politiske standpunkt, de bør ikke bable i vei om kjendiser. Når det gjelder FrP, må jeg si at jeg sjelden har sett et parti som endrer meninger mer enn dem. Siv Jensen uttalte at de skal "iverksette tiltak" for å forbedre lønna til lavtlønnede omsorgsarbeidere, men FrP er vel strengt talt i mot likelønn, og det er visstnok heller ikke nevnt noe om disse tiltakene Jensen snakker om i partiprogrammet. Jeg har også notert meg på forumet her at samtlige som støtter eller stemmer FrP har en personlig agenda mot sosialister, og vi vet alle hva slags partier som før i tiden spilte på sosialisme-hat. Det er helt greit å være i opposisjon, men kan man ikke i så fall stemme et parti som vet hva de driver med? Høyre for eksempel? Endret 4. juni 2009 av sileps Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvorfor skal aviser være nøytrale? Edit: Leif. Problemet er at de ofte ikke forteller hele sannheten. F.eks. i Iraelsaken har de en tendens til å fortelle palestinerenes side, men aldri fortelle hvorfor Israel gjør som de gjør. Altså de forteller at Israel bombet en skole, men ikke hvorfor de bombet den skolen. Dette provoserer de som er for/nøytral mot Israel uansett om de har kunnskap eller ikke. De som er mot Israel blir ignorante, ekstreme og får lite forståelse for konflikten. For min del burde aviser prøve å fortelle hva som har skjedd. Hvorfor begge sider gjør som de gjør og hva som skjer. Jeg kan ikke stole på avisene, og derfor har jeg også sluttet å lese norske aviser i stor grad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå