Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst]Har kjøpt en bruktsykkel, men vil gjerne pusse den litt opp?

kokoslass

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny i forhold til sykling. Har eid en merida sykkel for et år siden, men den ble dessverre stjålet. Vurderte å kjøpe meg ny, men det har vært dårlig med penger grunnet studier. Fikk da ideen å kjøpe meg en sykkel fra den årlige sykkelauksjonen fra politiet der jeg bor. Kjøpte meg en

Cannondale 900M CAD3

Jeg har prøvd å søke på nettet, men er vanskelig å finne en som er helt lik. Den har noen skrammer på seg, men ellers veldig bra stand. Har tatt noen bilder av selve sykkelen siden jeg ikke vet så mye om de forskjellige girsystemene og dempere. Har testet sykkelen og den føles bra, men jeg merker at den burde fikses litt på. Brukte kun 1000,- på sykkelen ( regner med det var et bra kjøp) og derfor har jeg 1500,- til 2000,- av budsjettett mitt igjen til å kunne pusse den opp.

Vil gjerne ha tips om hva jeg burde gjøre med sykkelen? Hva jeg burde bytte eller skifte? Kunne gjerne ha tenkt meg å vite hva folk synes om sykkel :yes:

Skal brukes mest ute i skogen. Skal flytte til trondheim så jeg kommer til å bruke den på asfalt også, men demperen har lock system. Er spinning instruktør på treningsstudio og har derfor klick sko til sykkel som jeg også ville gjerne ha brukt.

PS: Står Shimano Deore Xt på giringen ved bakhjulet

post-75710-1243341001_thumb.jpg

post-75710-1243341153_thumb.jpg

post-75710-1243341292_thumb.jpg

post-75710-1243341353_thumb.jpg

post-75710-1243341474_thumb.jpg

post-75710-1243341525_thumb.jpg

Endret av kokoslass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Ganske grei sykkel..

Det første jeg ville gjøre er å rengjøre sykkelen grundig(løse opp fett/olje fra kjede,tannhjul og smøre opp)

En liten sjekk liste:

Først av alt,sjekk vaiere evt. smør de med litt olje.(bytte koster ingenting ca20kr pr vaier på biltema)

Justering av gir,bytte bremseklosser.

Dempegaffelen kan muligens trenge en service?(koster vel rundt 1000 kr,evt gjør det selv du finner alltids noen som kan mer på terrengsykkel.no)

Så lenge hjula er rette og navene og eikene er i orden, er det ikke så mye du trenger å gjøre med dem(evt fette navene litt opp med PTFE-fett fra biltema(koster ca 50kr)

klikk pedaler (innfestning for pedaler følger med) koster deg rundt 300kr (shimano M520 er billig og bra)

Hva med noen nye og kulere avid bremse hendler ?

Mer ville ikke jeg gjort.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Vurdere å sende inn sykkelen til service for å være helt sikker på at alt er som det skal være. Skal tenke på å bytte ut bremsehendlene.

Er det noen steder som har rimligere service enn andre?

Service er ofte dyrt.

Gjør det du kan gjøre selv først,ta service av gaffelen på verksted.

Gaffelservice er noe man burde gjøre ca engang pr år.

For å lære deg mest mulig av service selv, kan det være lurt å kjøpe en mekke bok.

Youtube har noen veldig fine videoer på service/justeringer av diverse. For eks denne:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...