Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tolkning av Lov om opphavsrett til åndsverk § 39i

rozon

Anbefalte innlegg

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-037.html#39i

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på dette, men slik jeg leser denne gir det meg rett til å reverse-engineere (dekompilere, få tilbake kildekode, etc) av programmer jeg har lisens på eller på vegne av lisenseier når jeg har som hensikt å lage et selvstendig program som samvirker med programmet jeg har lisens på.

Siden paragrafen ikke kan fravikes ved avtale gir det meg da rett til å gjøre litt av hvert uavhengig av EULA.

Finnes det noen veiledning til denne paragrafen, eller noen tolkninger som kan utdype mer rundt dette?

Eksempel:

* Reverse-engineere et filformat for å kunne støtte dette i min applikasjon

* Finne kommunikasjonsprotokoller som ikke er åpne

Vil dette også være gjeldene for maskinspesifik programvare (firmware)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reverse-engineering av filformater vil rammes av forbudet i § 39i annet ledd bokstav c, om konkurranseforbudet. Når det gjelder å finne kommunikasjonsprotokoller som ikke er åpne kommer det an på hva de skal brukes til.

Ok, kan spesifisere litt mer. En PC som logger data og lagrer dette som en egendefinert fil. Orginalt gir loggeprogrammet basis statestikk, men dette ønskes samlet slik at man kan hente filer fra 100 slike maskiner og trekke ut bedre statestikker.

Jeg vil ikke definere dette som konkurranse siden loggeprogrammet fortsatt er nødvendig, men vil lovverket være enig med meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...