fosamax Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg har matte eksamen på torsdag og har Skoleball som tema. Jeg har fått en stikkordsliste: Økonomi, Budsjett, Sannsynelighet, kombinatorikk, Areal, Volum, Geometri, Prosent, Funksjoner, Brøk, målinger. Kan dere hjelpe meg med å finne ut hvordan disse stikkordene kan kombineres med skoleball? All hjelp mottas med stor takk Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Ingen som kan hjelpe har bare 1 og 1/2 dag igjen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 tja, med skoleball så skal du vel kanskje se på rommet's størrelse, økonomi og evt budsjett du har, samt sannsynligheten for profit hvis det kommer så og så mange elever. og dermed får du nruk for stikkordene. hva slags matte er det snakk om da? ps: teknisk sett er dette noe du burde kunne etter 1 eller flere år! Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 tja, med skoleball så skal du vel kanskje se på rommet's størrelse, økonomi og evt budsjett du har, samt sannsynligheten for profit hvis det kommer så og så mange elever. og dermed får du nruk for stikkordene. hva slags matte er det snakk om da? ps: teknisk sett er dette noe du burde kunne etter 1 eller flere år! Dette er 10klasse eksamen. Jeg har tatt med to forskjellige dj med forskjellige priser og kjøretilleg, og avstemmning for mat og hvor mye det koster. Og så skal jeg ta med hvor mange som må komme for å gå i pluss. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med rommets størrelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 rommets størelse har med hvor mange du har plass til i rommet. du har ikke et rom på 10kvadratmeter og fyller det med 100 personer. geometrien går på bordplasseringen f.eks. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Kombinatorikk/sannsynlighetsregning: Hvor mange parkombinajoner med gutt og jente kan man lage når det er 40 gutter og 38 jenter? To tredeler av jentene liker å danse, kun halvparten av guttene liker å danse. Hva er da sannsynligheten for å trekke et tilfeldig par som liker å danse? Økonomi: Det koster 5000 å leie lokalet, og omtrent 6500 i andre kostnader (lyd, lys, vakthold etc.). Det koster 200 kroner i inngangen. Hvor mange må komme for at dette prosjektet skal "gå i null", eller kanskje gå i pluss? Idrettslaget sponser 3500 kroner, skolen spytter inn 2000. Hvor mye må de kreve i inngangspenger hvis det kommer 50 personer, når kostnadene er de samme som i forrige eksempel? De bestemmer seg for at overskuddet av skoleballet skal gå til en klassetur. Overskuddet er 8500. Turen koster til sammen 40000. Elevene ønsker å tjene inn halvparten av dette på dugnadsarbeid, resten skal foreldrene betale. De er 25 elever. Hva må foreldrene betale? Funksjonslære: Antall liter brus (man drikker ikke øl i tiendeklasse ) som blir konsumert er 10 liter første timen, kl 20-21. Denne øker med 7% i timen. Plott dette og finn funksjonsuttrykket. Hvor mange liter drikkes mellom kl 12 og 1? Bruk fantasien. Endret 26. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Takk for utrolig bra svar:P Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Nå har jeg funnet ut at den første timen så drikker elevene 54 liter brus og har laget et funksjonsuttrykk. y=54/100x107 Er dette riktig? Jeg tror det er feil men jeg har aldri laget så avanserte funksjonsuttrykk før Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nå har jeg funnet ut at den første timen så drikker elevene 54 liter brus og har laget et funksjonsuttrykk. y=54/100x107Er dette riktig? Jeg tror det er feil men jeg har aldri laget så avanserte funksjonsuttrykk før Ergh. Den første timen drikk elevane 10 liter. Dette var oppgitt og du skulle ikkje regna det ut. Du må òg få med ein variabel i utrykket (eg er rimeleg sikker på at x-en der representerer eit gongeteikn), for at funksjonen skal gi noka meining. Det er forresten lettare å skrive utrykket ditt som 54*1,07, men begge to fungerer. Det korrekte utrykket skulle vera så enkelt som f(x)=10*1,07^x, om eg ikkje tar mykje feil. Så til oppgåva. f(1) må representera kor mykje som blir drikki mellom 20:00-21:00, og då må f(5) representera kor mykje som blir drikki mellom 24:00 og 01:00. Sett x=5, og du får: 10*1,07^5 Som tyder cirka 14,025 med lommereknar. ... håper ikkje dette var feil, for då ser eg ekstremt dum ut her eg sitt. Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Nå har jeg funnet ut at den første timen så drikker elevene 54 liter brus og har laget et funksjonsuttrykk. y=54/100x107Er dette riktig? Jeg tror det er feil men jeg har aldri laget så avanserte funksjonsuttrykk før Ergh. Den første timen drikk elevane 10 liter. Dette var oppgitt og du skulle ikkje regna det ut. Du må òg få med ein variabel i utrykket (eg er rimeleg sikker på at x-en der representerer eit gongeteikn), for at funksjonen skal gi noka meining. Det er forresten lettare å skrive utrykket ditt som 54*1,07, men begge to fungerer. Det korrekte utrykket skulle vera så enkelt som f(x)=10*1,07^x, om eg ikkje tar mykje feil. Så til oppgåva. f(1) må representera kor mykje som blir drikki mellom 20:00-21:00, og då må f(5) representera kor mykje som blir drikki mellom 24:00 og 01:00. Sett x=5, og du får: 10*1,07^5 Som tyder cirka 14,025 med lommereknar. ... håper ikkje dette var feil, for då ser eg ekstremt dum ut her eg sitt. Jeg endret på 10 fordi jeg har 180 elever og 0,05l brus per elev ser litt dumt ut, så da tok jeg 1 og 1/2 glass per elev hvor 1 glass er på 0,2l. Og fikk opp 54. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg endret på 10 fordi jeg har 180 elever og 0,05l brus per elev ser litt dumt ut, så da tok jeg 1 og 1/2 glass per elev hvor 1 glass er på 0,2l. Og fikk opp 54. Ah. Det var ikkje så dumt, og rekninga der er riktig. Det korrekte utrykket blir då f(x)=54*1,07^x. Sett inn x=5, og du får cirka 75,74 som svar. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg har muntlig eksamen på fredag og jeg er livredd for å komme opp i matte. Da jeg fikk en oppgave om tur til Danmark i 8. klasse fikk jeg 3-. Ikke bra. Men jeg tar glatt 5 i hvilket som helst annet fag. Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Er det noen andre som har noe jeg kan ha med i oppgaven? Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Kombinatorikk/sannsynlighetsregning:Hvor mange parkombinajoner med gutt og jente kan man lage når det er 40 gutter og 38 jenter? To tredeler av jentene liker å danse, kun halvparten av guttene liker å danse. Hva er da sannsynligheten for å trekke et tilfeldig par som liker å danse? Kan dere hjelpe meg litt med denne? Hvordan skal jeg sette denne opp og er disse to 1 oppave eller to forskjellige. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Er ikke noen oppgaver sånn sett, er bare noe jeg kom på for å gi deg ideer om hva du kan ha med ... Den første er et ordnet utvalg uten tilbakelegging, i praksis må du regne ut 40*39*38* ... *4*3. evt: 40!/(40-38)! Den andre: X=gutt som liker å danse=1/2 Y=jente som liker å danse=2/3 P(XsnittY)=P(X)*P(Y|X) ... Vet ikke om du kjenner til begrepet "snitt", men det betyr egentlig: «alle hendelser som er med i X og Y». Her er X og Y uavhengige, sjansen for å trekke en jente som liker å danse er ikke mindre når man vet at man har trukket en gutt som liker å danse, altså er P(Y|X)=P(Y). Derfor blir det P(XsnittY)=(1/2)*(2/3)=1/3~33% Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Er ikke noen oppgaver sånn sett, er bare noe jeg kom på for å gi deg ideer om hva du kan ha med ... Den første er et ordnet utvalg uten tilbakelegging, i praksis må du regne ut 40*39*38* ... *4*3. evt: 40!/(40-38)! Takk for svar, jeg tror jeg bare dropper den der siden det blir utrolig langt svar. Har du noen andre "oppgaver" som du kommer på? Jeg har skrevet 6 sider nå og regner med å ha ca 10 sider til eksamen. Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg har eksamenstid kl 9 imorgen så jeg må legge meg i 10 tida for å være helt våken til eksamen. Jeg har lagt til litt flere oppgaver og har ca 8 sider nå. Men jeg føler at jeg har for lite matte til å kunne presentere i 15 minutter. Hvis det er noen som har noen tips til noe jeg kan ha med eller hvordan jeg bør gjennomføre presentasjonen. Skrik det ut! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 du vil vel få oppgave i morgen som du skal svare på, stikkordene er vel bare på hvilke felt du bør øve på? Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Det er det jeg har trodd i lang tid, men for 1 uke siden fikk vi vite hvordan muntlig eksamen i matte skulle bli. Det er ikke sånn at man får oppgave der og da, men man får et tema med stikkordsliste. Man skal bruke forberedelsestiden på å jobbe med oppgaver i forbindelse med temaet og stikkordene. Man kan legge til stikkord om man vil. På eksamen bruker man 15 minutter til å presentere det man har jobbet med. Dersom man ikke rekker/ikke har gjort alle stikkordene så får man spørsmål om dem de neste 15 minuttene. Jeg vil ha best mulig presentasjon og ha vært innom alle stikkordene, siden jeg bruker utrolig lang tid på å skrive, og føringa mi er elendig, og jeg må også bruke formelbok til å regne 50% av matten. Så jeg vil helst unngå å bli stilt så mange spørsmål og heller ha en god presentasjon. Så jeg er veldig takknemmelig om noen kan hjelpe meg med oppgaver jeg skal ha med i word presentasjonen min. Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg sliter med å finne noe som har med geometri å gjøre som jeg kan ha med, er det noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå