Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat Longlife hos Møller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en VW Passat skal på Longlife 30000km service hos Møller, prisen på denne servicen er 4000,-. Spørsmålet er hva denne servicen inneholder, og har det noe å si for bruktprisen om jeg tar den ett annet sted.

 

Det skal vel stå i serviceheftet ditt hva denne servicen innebærer. Videre har det vel ikke så mye å si om du tar servicen et annet sted, men pass på at serviceheftet blir stemplet. Du kan selvsagt møte på en kjøper som griner på nesa over at servicen ikke er tatt på merkeverksted, men på en bil som det går 13 på dusinet av slik Passaten er finner du nok en kjøper uansett.

Lenke til kommentar
Lykke til med å få tak i skikkelig heilsyntetisk olje og oljefilter til 500,-

 

Serviceprisen er nok en menypris, og på 30 000km er det vell flere filter og en generell sjekk av understell og bremser.

 

Mahle oljefilter til 90 kroner, Castrol Magnatec GTX til 398,- for 4 liter. Alt på mekonomen. Er vel ikke den dårligste oljen du får tak i det, bedre enn Shell longlife-skvipet som VAG bruker, det er sikkert og visst.

Lenke til kommentar

nå er jeg fullstendig noob på dette, men bilen er en 2001-modell og dersom den holder vil vi nok ha den i noen år enda. Dvs at når den selges er den 10-12 år og vil vel ikke ha høyere bruktpris enn 60-70000. I denne fasen av bilens levetid vil vel ikke merkeverkstedservice kontra et-annet-verksted service utgjøre den viktigste forskjellen mtp bruktpris. Det viktigste er vel tross alt at man viser at man har hatt jevnlig vedlikehold/ service.

Bilen skal også på Eu-kontroll i år og da sjekkes uansett bremser og understell såvidt meg bekjent, men det er mulig Møller-sjekker innbefatter mer.

På et annet forum ble ikke Longlife-oljen anbefalt, men heller god vanlig olje og et skift ca hver 15.000km.

Lenke til kommentar

Du skal ikke i noen som helst grad stole på de sjekkene som blir utført på PKK. De er totalt overfladisk, og du vil bare få beskjed dersom noe er direkte trafikkfarlig (og det er ikke nødvendigvis at du får beskjed heller). Svært mye er stikkprøver, og dermed er det mye som ikke blir sjekket.

Lenke til kommentar
Longlife-olje har vel en tendens til å koste litt mer enn 400kr.. Spesielt om den kjøpes over disk/via verksted.

 

Ja, og hva så? Er vel den innarbeidede oppfatningen om at ting som er dyrt, er god kvalitet. Dessverre stemmer ikke alltid det. Jeg tror mange motorhavari hos VAG kan skyldes det skvipet av en Shell-olje som kjøres på 30-40 tusen km intervaller, gjerne mye småkjøring og kaldstarter. Kjør en langtur i ny og ne, og unngå mest mulig av småkjøringen som gjør at det blir kondens i olja og grått belegg i toppen. Vanlig helsyntetisk olje type 5W40, 5W50 eller 0W40 er å anbefale, samt skiftintervall på 10-150000 km eller minst en gang per år uansett om du kjører mindre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...