Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen, kvinnenes stilling i samfunnet (HJELP!)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kom opp i norsk muntlig og jeg trenger hjelp.

Tema: Kvinnenes stilling i samfunnet.

Oppgaven består av en obligatorisk del og en valgfri del.

Obligatorisk emne: Norsk skjønnlittereatur.

Valgfire emner:

Språkhistorie på 1900-tallet

Drama som sjanger

Dialekter

Sakprosa og skjønnlitteratur (forskjeller,likheter,ulike sjangrer osv.)

Nynorsk og bokmål

Novellesjangeren

En litterær periode og dens særpreg (sentrale forfattere og deres forfatterskap)

Jeg trenger virkelig all hjelpen jeg kan få...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er naturlig å koble inn det moderne prosjekt, hvor idealer som frihet for alle, troen den menneskelige fornuft og fremskrittet som skapes hvis disse to eksisterer er sentrale. Jeg har fire tekster, som jeg skrev om på den siste heldagsprøven jeg hadde i norsk hovedmål, du kan titte litt på.

Niels Klims underjordiske reise, skrevet av av Ludvig Holberg under opplysningstiden: latterliggjør samtidens kvinnesyn ved å skildre en verden hvor rollene er omvendt.

Den førrealistiske romanen Amtmandens døtre av Camilla Collett: kritiserer det viktorianske ekteskapet og kvinnesynet, hvor kvinner må gifte seg med menn de ikke elsker for å ha økonomisk sikkerhet.

Det realistiske skuespillet Et Dukkehjem av Henrik Ibsen: En kritikk av de manglende rettighetene kvinner hadde rundt 1880.

Den naturalistiske novella Karens Jul, som tar opp problemene til fattige alenemødre.

Siden dette er en oppgave du skal løse på egen hånd, er dette alt du får fra mitt hold. Vær glad du ikke fikk noe vanskeligere. :)

Lenke til kommentar
Tja, det er naturlig å koble inn det moderne prosjekt, hvor idealer som frihet for alle, troen den menneskelige fornuft og fremskrittet som skapes hvis disse to eksisterer er sentrale. Jeg har fire tekster, som jeg skrev om på den siste heldagsprøven jeg hadde i norsk hovedmål, du kan titte litt på.

Niels Klims underjordiske reise, skrevet av av Ludvig Holberg under opplysningstiden: latterliggjør samtidens kvinnesyn ved å skildre en verden hvor rollene er omvendt.

Den førrealistiske romanen Amtmandens døtre av Camilla Collett: kritiserer det viktorianske ekteskapet og kvinnesynet, hvor kvinner må gifte seg med menn de ikke elsker for å ha økonomisk sikkerhet.

Det realistiske skuespillet Et Dukkehjem av Henrik Ibsen: En kritikk av de manglende rettighetene kvinner hadde rundt 1880.

Den naturalistiske novella Karens Jul, som tar opp problemene til fattige alenemødre.

Siden dette er en oppgave du skal løse på egen hånd, er dette alt du får fra mitt hold. Vær glad du ikke fikk noe vanskeligere. :)

Takk ^^,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...