Gå til innhold

canon 450 - bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Har hatt kameraet i noen uker nå, men er ikke helt fornøyd med "skarpheten" på bildene. Er liksom slik at de er litt uklare. Skal det være slik på speilrefleks kameraer? Har bare mitt kompaktkamera å sammenligne med, men der ble bildene helt klare. Har ikke rukket å sette meg inn i den "kreative" sonen på kameraet enda, så blidene blir tatt på de ferdiginnstilte alternativene. (mest på auto) Nærbildene syns jeg blir best, sånn innen en halv meters avstand, men er ikke imponert over skarpheten. Fargene er veldig fine...

Noen som vet om det skal være slik? Eller har noen bilder jeg kan sammenligne med?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En speilrefleks skarper ikke opp bildene like mye som et kompakt kamera. Du har noen innstillinger i menyene som lar stille inn hvor mye oppskarpning kamera skal bruke. Prøv å øke den med en eller to.

Du bør også sjekke om kameraet har valgt såpass lange lukkertider, at du får bevegelsesuskarphet.

Du kan alltids legge ut et bilde som et eksempel; så kan vi si noe mer.

Tom

Lenke til kommentar

Ikke for å kapre tråden, men jeg også sitter med et 450d , som kan virke noe uklar fra tid til annen.

Hva slags bilder egner seg for testing av fokus/skarphet? Murvegg har jeg hørt noe si.

Nå prøver jeg for det meste å skyte i P modus,(raw+jpg) og prøver å få til noe i tv modus nå og da.

Lenke til kommentar

Skal man teste ting, så er det flere ting som gjelder.

1. Avis hengt opp på veggen. Dette tester om du generelt treffer fokus. Prøv på forskjellige blendere (bruk Av programmet). Velg helt åpen blender, f/5.6, f/8 og f/11. Prøv også på flere brennvidder hvis du tester zoom.

2. Bruke en fokustest som beskrevet her. Du kan alternativt sette opp CD cover, batterier eller lignende på et bord og ta bilde av det. Trikset er da å sette de slik at de kommer i forskjellig avstand til deg. Den gjenstanden du fokuserer på, skal være skarp; det andre vil være mer eller mindre skarp i forhold til den dybdeskarpheten som blendervalget gir deg.

3. Ta bilde av murvegg. Fordelen er du er lengre unna enn ved avistesten. Denne gir samtidig informasjon om tønne/puteforvrengning.

Tom

Lenke til kommentar

Fokus er aldri "spot-on". Merker at de forskjellige objektivene oppfører seg noe forskjellig fra kamerahus til kamerahus. Derfor fokustuning på kamerahus (D300, D700, D3 og D3x fra Nikon og 40D(?), 50D, 5D(mkI(?)+mkII) og 1D(s) serien fra Canon) er genialt. Innstilling pr. objektiv som kan lagres og automatisk benyttes når man kobler på objektivet igjen - kunne ikke levd uten.

Skal sies at om objektivet er rett på fokus så er det rimelig bra uansett kamerahus, men alle kamerahus har variasjoner slik at det blir aldri 100% identisk.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...