myrk Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Har akkurat skaffet meg et canon 500d og skal ta mine første ustødige skritt som hobby fotograf Har insett at dette kan bli en vanvittig dyr hobby, men jeg skal ihvertfall lære meg litt først og se om jeg blir så bitt av basillen før jeg blir en utstyrs freak. Uansett, noe utstyr bør man jo skaffe seg med en gang. Utenom kamera tenker jeg at det må være et stativ. Er et slikt stativ ok? Velbon C-600 Ser det har vater osv....noe jeg forstår at er en god ting viss man skal prøve seg på panorama ol. Noen bedre anbefalinger? Pris, er helt klart av betydning. No annet jeg burde skaffe meg? Endret 26. mai 2009 av myrk Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Det stativet er vel mest for Video, ville ikke ha likt det jeg med de sperrene nede, i veien for macro-fotografering (?). Det jeg kjøpte etter anbefalinger her, er jeg veldig godt fornøyd med til en lav pris:Velbon Sherpa 600R fotostativ 162cm, 2,1kg. RandiA Edit: Glemte å si at du kommer ikke nært ned til bakken med det der, minimumshøyden er 60cm, mens Sherpa 600R har en minimumshøyde på 29cm. RandiA Endret 26. mai 2009 av RandiA Lenke til kommentar
myrk Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Godt poeng med høyden på stativet. Takker Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg kan varmt anbefale Benro-stativene. Har et selv, og er storfornøyd. Til 500D trenger du kanskje ikke et så dyrt stativ (mitt kostet 2200 kr. med hode), men modellene er ganske varierte og fins i mange ulike prisklasser, høyder, vekter og materialer. Sjekk ut: benro.com Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Det stativet er vel mest for Video, ville ikke ha likt det jeg med de sperrene nede, i veien for macro-fotografering (?).Det jeg kjøpte etter anbefalinger her, er jeg veldig godt fornøyd med til en lav pris:Velbon Sherpa 600R fotostativ 162cm, 2,1kg. RandiA Edit: Glemte å si at du kommer ikke nært ned til bakken med det der, minimumshøyden er 60cm, mens Sherpa 600R har en minimumshøyde på 29cm. RandiA Ja, støtter den. Det er veldig fint til prisen. Lett og enkel i bruk.. Passer bra til makro. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg kan varmt anbefale Benro-stativene. Har et selv, og er storfornøyd. Til 500D trenger du kanskje ikke et så dyrt stativ (mitt kostet 2200 kr. med hode), men modellene er ganske varierte og fins i mange ulike prisklasser, høyder, vekter og materialer. Sjekk ut: benro.com Deler ikke denne anbefalingen, Benro skuffet stort på hurtigfesteplatene, eneste de har gjort rett er å benytte rett formfaktor, ellers var den belagt med noe ubrukelig gummi på ene siden som gjorde hele oppsettet mitt ekstremt ustødig. Får man litt tyngde på utstyret så "beveger" det meste på seg mellom kamerahus og plate med litt vind (uansett hvor hardt man skrudde fast hurtigfesteplaten). Foba var i motsetning fri for slike problemer på samme stativ (Manfrotto) og kulehode (Foba). På monopod var det hele fullstendig ubrukelig da press fra side og ned på kamerahus for å få det stabilt virkelig gjorde ting ustabilt. Fikk bedre bilder uten stativ. Edit: Benro hurtigfesteplate gir dårlige resultat relatert stabilitet enn D80 med batterigrep på stativ. Endret 28. mai 2009 av TGB Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg kan varmt anbefale Benro-stativene. Har et selv, og er storfornøyd. Til 500D trenger du kanskje ikke et så dyrt stativ (mitt kostet 2200 kr. med hode), men modellene er ganske varierte og fins i mange ulike prisklasser, høyder, vekter og materialer. Sjekk ut: benro.com Deler ikke denne anbefalingen, Benro skuffet stort på hurtigfesteplatene, eneste de har gjort rett er å benytte rett formfaktor, ellers var den belagt med noe ubrukelig gummi på ene siden som gjorde hele oppsettet mitt ekstremt ustødig. Får man litt tyngde på utstyret så "beveger" det meste på seg mellom kamerahus og plate med litt vind (uansett hvor hardt man skrudde fast hurtigfesteplaten). Foba var i motsetning fri for slike problemer på samme stativ (Manfrotto) og kulehode (Foba). På monopod var det hele fullstendig ubrukelig da press fra side og ned på kamerahus for å få det stabilt virkelig gjorde ting ustabilt. Fikk bedre bilder uten stativ. Edit: Benro hurtigfesteplate gir dårlige resultat relatert stabilitet enn D80 med batterigrep på stativ. Jeg må si meg uenig med deg der. Jeg har kanskje ikke så mye å sammenligne med, men jeg har ikke merket til noen av hakene du ramset opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå