Gå til innhold

Hvem er best? Ronaldo eller Messi?


Ctarli

Hvem er best? Ronaldo eller Messi?  

182 stemmer

  1. 1. .

    • Ronaldo
      65
    • Messi
      110
    • Vet ikke
      9


Anbefalte innlegg

Det skyldes vel ene og alene at ikke mange ser på spansk fotball her på forumet. Jeg vet at Tc47 iallefall skrøt av Iniesta før finalen. Jeg er ganske sikker på at jeg skrev noe om Xavi også, men regner egentlig med at alle anerkjente Iniesta og Xavi som store spillere selv før finalen. Det er heller ikke så rart at de får så mye skryt nå etter CL - finalen når de utspilte midtbanen vår så grundig. Busquets synes jeg derimot har fått utrolig lite ros. Han spilte på B - laget for et år siden, og startet i CL finalen i år. Han har tatt et enormt skritt og kommer antagelig til å bli en stor spillere i Barcelona drakta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens ifjor fikk Ronaldo ene og alene æren for Man Utds sesong! Messi gjør flere ting alene enn det Ronaldo gjør. Ronaldo har hatt langt færre mål der han har skapt sjanser helt selv i forhold til Messi. Iniesta og Xavi er blant verdens beste helt klart, men Messi har vært bedre enn Ronaldo i fjor og fortjener mer ære enn det Ronaldo har fått.

Lenke til kommentar

Det største problemet til Ronaldo er at han virkelig ikke tåler motgang, noe som viser seg i prestasjonene hannes, hvis united ligger under, eller han får noen dommersitusjoner mot seg så begynner han å furte, og tar dårlige avgjørelser, og kan til tider komme med taklinger som absolutt ikke hører hjemme på fotballbanen.

 

Messi kan også ha sine dårlige kamper, men vil si han er en større potensiell matchvinner i store viktig kamper, enn det Ronaldo er.

 

Så min mening er at Messi er en bedre spiller enn Ronaldo.

Lenke til kommentar

I år har Messi vært bedre enn Ronaldo. Det ekstreme og stabile nivået Ronaldo leverte i 07/08 sesongen har vi imidlertid ikke fått se fra Messi enda. Så får vi se hvem som er best til neste år :)

 

Med ball er stikkordet her. Det er ingen i verden med så raske touch spm Messi.

Messi er bedre på å drible forbi mange av gangen, og gjøre syke ting på små flater. Ronaldo er bedre når det er mer plass. Akselerasjonen er nok temmelig lik, men Ronaldo har høyere toppfart.

 

 

Han kan drible over lange distanser, han kan drible over korte distanser, Ronaldo kan bare førstnevnte.

Ronaldo kan drible over lange distanser, men er ikke så god når det er trangt som Messi. Dog skal det sies at Messi har en betydelig lettere jobb i Spania enn den Ronaldo har i England. Premier League holder generelt sett høyere nivå enn den spanske ligaen, og dette gjelder spesielt den defensive organiseringen. Messi hadde ikke fått leke seg så fritt i England som det han gjør i Spania.

 

Messi har bedre teknikk, kaldere i avslutningøyeblikket, kjappere med ball, slår bedre pasninger.

Bedre teknikk, ja. Men ikke fryktelig mye. Bedre pasninger, ja. Men han er på ingen måte bedre på avslutninger. Der er Ronaldo bedre enn Messi. Messi er bedre på små flater, men ikke kjappere med ball generelt.

 

Alle vet at pasninger og teknikk teller mer enn fysikk og headinger i dagens fotball.

Nei, dette er tull og vås. Fotball er blitt langt mer fysisk enn det var før, og Ronaldo er den perfekte atlet på så og si alle måter.

 

Skuddfoten til Ronaldo er også oppskrytt ettersom han skyter klart mest og har bare 1 langskuddmål å vise til. Han har derimot en veldig god frisparkfot, men han klarer ikke å få til den samme duppen og skruen i ballen når ballen ruller.

Skuddfoten er ikke overvurdert. Den er helt fantastisk. Er man blant de som scorer mest er man som oftest også blant de som skyter mest.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Messi er bedre på å drible forbi mange av gangen, og gjøre syke ting på små flater. Ronaldo er bedre når det er mer plass. Akselerasjonen er nok temmelig lik, men Ronaldo har høyere toppfart.

Messi har mye flere touch pr sekund enn Ronaldo, men kan si meg ganske enig i hva du sier. Forskjellen på Messi og Ronaldo på små flater er dog større enn forskjellen mellom Messi og Ronaldo på store flater.

 

Ronaldo kan drible over lange distanser, men er ikke så god når det er trangt som Messi. Dog skal det sies at Messi har en betydelig lettere jobb i Spania enn den Ronaldo har i England. Premier League holder generelt sett høyere nivå enn den spanske ligaen, og dette gjelder spesielt den defensive organiseringen. Messi hadde ikke fått leke seg så fritt i England som det han gjør i Spania.

Messi har bevist i Champions League at han også presterer mot gode lag, Messi er toppscorer i CL med 9 mål på 12 kamper, det er mer enn Ronaldo hadde ifjor. Det at toppscoreren i Premier League har 19 mål i år er sensasjonelt dårlig, og ikke en veldig stor prestasjon av Ronaldo med tanke på hvor han har scoret målene sine. De to målene hans mot Tottenham er de mest imponerende i ligaen, Tottenham er ikke bedre enn f.eks Real, Villareal, Valencia og Atletico. Nevnte lag har Messi 8 mål tilsammen mot i år.

 

Bedre teknikk, ja. Men ikke fryktelig mye. Bedre pasninger, ja. Men han er på ingen måte bedre på avslutninger. Der er Ronaldo bedre enn Messi. Messi er bedre på små flater, men ikke kjappere med ball generelt.

Merk at jeg sier kaldere i avslutningsøyeblikket, CL-finalen var jo et lite bevis på det, hvor Ronaldo rett etter 2-0 skjøt rett i Valdes på en stor sjanse. Messi har en utrolig evne til å skyte ballen motsatt av hva keeperen tror, dessuten har han chippen i registeret, noe som Ronaldo mangler. OK, Ronaldo har bedre skuddfot på sitt beste, men som sagt har han ikke mange langskudd å vise til i år.

 

Nei, dette er tull og vås. Fotball er blitt langt mer fysisk enn det var før, og Ronaldo er den perfekte atlet på så og si alle måter.

Man kan jo se det på verdens beste lag, som akkurat nu er Barcelona. Gjennomsnittshøyden i Barca er ikke veldig høy for å si det mildt. Xavi, Iniesta og Messi er jo litt pinglete fysisk, men allikevel er de blant verdens beste spillere, så nei, fysikk er ikke viktigere enn teknikk og pasninger. Når sant skal sies har spillerene på Barca god balanse, spesielt Messi.

 

Skuddfoten er ikke overvurdert. Den er helt fantastisk. Er man blant de som scorer mest er man som oftest også blant de som skyter mest.

Igjen klarer jeg ikke å finne mange bevis på at Ronaldo skyter så ofte langskudd i mål. Det var snakk om 2 gode skudd på et par uker(mot Porto og tverrligger ut mot Arsenal). Ronaldos spillestil er veldig spesiell i og med at han skyter nesten alltid når han er i grei posisjon fra 35 meter og inn, derfor er det ikke så veldig imponerende antall langskudd han har scoret på.

 

-----------------------------------------------------

 

Fint innlegg med mange gode argumenter. Jeg derimot ikke enig i alt du sier. Ronaldos sesong 07/08 av utrolig bra, bare å ta av seg hatten for det, men i år kan det se ut som om fjoråret var et lite blaff, jeg tror ikke Ronaldo underpresterte i år, men overpresterte i fjor. Med Messi derimot, tror jeg vi fortsatt ikke har sett det beste til han. Han er bare 21 år, og er mye lenger ut i utviklingen enn det Ronaldo var da han var like gammel. Det Ronaldo overpresterte med ifjor er målene, og det viser seg noen ganger å ikke holde flere sesonger. Som f.eks Kevin Phillips som ble Premier Leagues klare toppscorer med 31 mål i 1999/2000, men som "bare" fikk 14 mål året etter.

 

Messi har vist mer enn dette, ikke bare har han scoret enormt mange mål, men han har også vært fenomal når det gjelder lagspill og assist også. Jeg er ganske sikker på at han vil gjøre det like bra neste år, om ikke enda bedre. Ronaldo tror jeg stabiliserer seg på det nivået han har hatt i år og det han hadde i 06/07 sesongen(hvor han ville fortjent verdens beste spiller prisen). Jeg tror ikke Messi ville vært like god i Premier League, men det er fordi han ikke passer like godt inn i spillesystemet der til lands, det trenger ikke å si at han er dårligere enn de som spiller der, selv om det er verdens beste liga.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare påpeke at det nærmest sier seg selv at Messi er bedre på små flater samt har flere touch per sekund når man ser på høyden og tyngdepunktet hans. Korte spillere vil alltid ha fortrinn når det kommer til å drible på små flater.

Ja på samme måte at Ronaldo er bedre på hodet enn Messi grunnet høyden hannes.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Messi? Beste tekniker, uten tvil. Ronaldo uten tvil verdens beste individualist. God på stort sett alt, en fantastisk atlet.

 

Ronaldo er nok den beste, det er enkelt å greit bare å se på hva han gjør i La Liga og CL. Brilijerte i verdens vanskeligste liga for teknikere, kom til La liga og spiller ball i hatt med hele hurven. Håper han kommer tilbake når han ser at utfordringen han så ettter ikke er der.

Lenke til kommentar

Messi fortsatt helt klart best. Se bare på kampene de spiller... se på målene Messi lager, se hva Messi gjør for lagkameratene. Messi er en klasse over alle andre fotballspillere, også Ronaldo.

 

Ronaldo har stort sett tap-ins og på rett plass til rett tid scoringer, mens Messi ofte glir gjennom 3-4 motstandere helt på egen hånd. I tillegg scorer han like mye mål og har mye fler assists enn Ronaldo. Hittil i år har Messi 8 mål og 4 assists på 9 kamper!

 

Messi var langt bedre enn Ronaldo ifjor og er fortsatt bedre selv om Ronaldo har kommet tilbake i form. Ronaldo har det meste man trenger i en fotballspiller, men problemet er at han ikke holder toppnivået så stabilt. Alle husker drømmeskuddet hans mot Porto ifjor, men det er ikke ofte han kommer noe i nærheten av det treffet hans. Alle kan skyte gode skudd nå og da, se bare på Erik Edmans skudd for Tottenham for et par år siden.

 

Uansett... La Liga > Premier League...

 

You heard me :p

Lenke til kommentar
Messi fortsatt helt klart best. Se bare på kampene de spiller... se på målene Messi lager, se hva Messi gjør for lagkameratene. Messi er en klasse over alle andre fotballspillere, også Ronaldo.

 

Ronaldo har stort sett tap-ins og på rett plass til rett tid scoringer, mens Messi ofte glir gjennom 3-4 motstandere helt på egen hånd. I tillegg scorer han like mye mål og har mye fler assists enn Ronaldo. Hittil i år har Messi 8 mål og 4 assists på 9 kamper!

 

Messi var langt bedre enn Ronaldo ifjor og er fortsatt bedre selv om Ronaldo har kommet tilbake i form. Ronaldo har det meste man trenger i en fotballspiller, men problemet er at han ikke holder toppnivået så stabilt. Alle husker drømmeskuddet hans mot Porto ifjor, men det er ikke ofte han kommer noe i nærheten av det treffet hans. Alle kan skyte gode skudd nå og da, se bare på Erik Edmans skudd for Tottenham for et par år siden.

 

Uansett... La Liga > Premier League...

 

You heard me :p

 

Nå måtte jeg le :!: Tap-ins faktisk.... De fleste målene Ronaldo har laget i år har kommet ved at han har dratt av 2-4 spillere, for å så kline ballen i mål utenfor keeperens rekkevidde. et av målene har vært heading på corner og to på frispark. Ronaldo har 9 mål på 7 kamper, og noen assists. Han har startet denne sesongen klart bedre enn Messi etter min mening.

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...