Gå til innhold

Pirater betaler for flere filmer

Anbefalte innlegg

Er ikke mange muligheter bortsett fra å laste ned ulovlig når det kommer til tv-serier da.

Å planlegge uka utifra når TV2 sender 24 blir jo helt på trynet, og du kan banne på at Dagbladet klarer å komme med en overskrift som heter "Jack Bauer dør i siste episode!" dagen etter at siste episode er sendt på tv. Det ødelegger en god del av tv-serien, og gjør det nesten håpløst å følge en tv-serie på norsk tv. Husker bare hvordan avisene klarte å ødelegge avslutningen på Seinfeld og Sex and the City. Der kom avslutningen på forsiden av avisene mange mnd før de ble vist på norske kanaler.

Gi oss et alternativ til ulovlig nedlastning, det hadde vært fint. Men kan jo samtidig begrense kostnadene ved det da. 20kr pr episode er ganske drøyt, det blir jo omtrent 500kr pr sesong, dyrere enn serien koster på DVD.

Og må også klage litt på prisene på bluray. Tror ikke produksjonskostnaden er spesielt høyere enn for DVD, men fortsatt prøver de å svindle normale mennesker til å betale 249kr for en bluray (f.eks Død Snø). Ikke spesielt interessert i å betale en liten formue for en film jeg ikke har spesielt store forventninger til...

EDIT: Kan jo fortsette sutringa mi og klage på generelt høyt prisnivå på tv-serier i Norge. Finner som regel en serie-boks til halve prisen f.eks på Play.com fremfor å kjøpe den på Platekompaniet. BBC's Planet Earth koster omtrent 250kr på Play i bluray-utgave, på Platekompaniet kosta den 599 sist jeg sjekket. Øker ikke akkurat lysten på å handle lovlig i Norge det, når du veit at resten av Europa får den til halv pris. Da frister det faktisk mer å laste den ned i FullHD og snyte norske butikker for grådigheten dems.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi lever tross alt i 2009. Jeg krever billige filmer (~30 kr) i full HD kvalitet, uten plagsom propaganda og reklame, med brukervennlig nedlasting og fornuftige bruksvilkår.

Til den prisen er jeg redd utvalget vil bli syltynt, så jeg er nok redd vi må akseptere høyere priser enn dette på mange filmer. Ellers er jeg enig.

Det dei skulle hatt var ein knapp kor du kunne donere penger rett til dei som laga filmen :>

Nå er det ikke de som "lager" filmene som finansierer filmen. Det er det produksjonsselskapet som gjør. Produksjonsselskapene har enten de nødvendige økonomiske ressurser selv, finansieres av de store distributørene eller andre eksterne finansiører.

De som lager filmen, dvs regissør, filmstab, skuespillere får sin betaling uansett om filmen er en suksess eller fiasko.

Lenke til kommentar
Vi lever tross alt i 2009. Jeg krever billige filmer (~30 kr) i full HD kvalitet, uten plagsom propaganda og reklame, med brukervennlig nedlasting og fornuftige bruksvilkår.

Til den prisen er jeg redd utvalget vil bli syltynt, så jeg er nok redd vi må akseptere høyere priser enn dette på mange filmer. Ellers er jeg enig.

Når man ser på hvor stor del av kaka dagens distribusjonsmodell tar så blir det ikke så stor forskjell på hva den filmskapende delen av filmselskapene sitter igjen med. En av grunnene til at filmbransjen tviholder på den gamle modellen er at de eier og driver store fabrikker som kopierer DVD-plater, bluray-plater, lager cover osv. Denne delen av filmbransjen ønsker jeg rasjonalisert bort. Den er for meg fullstendig overflødig. Det samme gjelder det verdensomspennende nettverket av transportører, distribusjonslagre og fysiske utsalgssteder. Disse stikker også av med en stor del av kaka, men her har ikke filmselskapene så stor egeninteresse som i kopiering av plater.

Jeg som forbruker vil gjerne betale for filmproduksjon alene og en liten sum til kostnadseffektiv distribusjon via nettet, helt uten å kaste bort penger på alle de gammeldagse kostbare mellomleddene jeg ser på som unødvendig.

Jeg blir ikke overrasket om det er flere som tenker som meg.

Problemet er å få filmbransjen til å tilby det jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å laste ned i den grad jeg gjorde før. Før lastet jeg ned masse filmer, nå synes jeg det er enklere å bare kjøpe dem fra play.com billig og raskt.. bortsett fra litt treg frakt til tider.

Det som jeg forstatt er stygg på er å laste ned tvserier. Hvorfor skal vi måtte vente kanskje 1år eller fler(muligens også aldri) med få se seriene som går i usa på norsk tv.

Problemet er også at jeg er ikke hypp på 30 minutter reklame på noe som kun varer 45 minutter..

Når industrien fikser en nett tjeneste der jeg kan se tvseriene dagen etter de blir vist på tv i USA og uten reklame (i hvertfall minimalt som det var på southparkstudios.com før vi ble blokka) så betaler jeg gladelig noen kroner for hver episode. Jeg er tross alt hypp på at de ikke skal legge de ned pga manglende midler.

Lenke til kommentar
Er ikke mange muligheter bortsett fra å laste ned ulovlig når det kommer til tv-serier da.

Å planlegge uka utifra når TV2 sender 24 blir jo helt på trynet, og du kan banne på at Dagbladet klarer å komme med en overskrift som heter "Jack Bauer dør i siste episode!" dagen etter at siste episode er sendt på tv. Det ødelegger en god del av tv-serien, og gjør det nesten håpløst å følge en tv-serie på norsk tv. Husker bare hvordan avisene klarte å ødelegge avslutningen på Seinfeld og Sex and the City. Der kom avslutningen på forsiden av avisene mange mnd før de ble vist på norske kanaler.

For ikke å snakke om total slakting av punchlines i komedier ved at teksten kommer før talen... Joda, man kan i disse dager slå av teksten på enkelte kanaler/systemer, men langt ifra alle.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om total slakting av punchlines i komedier ved at teksten kommer før talen... Joda, man kan i disse dager slå av teksten på enkelte kanaler/systemer, men langt ifra alle.

Men igjen, noen undertekst-øyeblikker er verdt å få med seg da... Som den legendariske Seinfeld-bommen der Elaine snakker om "sminke-sex"...

Lenke til kommentar
Når man ser på hvor stor del av kaka dagens distribusjonsmodell tar så blir det ikke så stor forskjell på hva den filmskapende delen av filmselskapene sitter igjen med. En av grunnene til at filmbransjen tviholder på den gamle modellen er at de eier og driver store fabrikker som kopierer DVD-plater, bluray-plater, lager cover osv. Denne delen av filmbransjen ønsker jeg rasjonalisert bort. Den er for meg fullstendig overflødig. Det samme gjelder det verdensomspennende nettverket av transportører, distribusjonslagre og fysiske utsalgssteder. Disse stikker også av med en stor del av kaka, men her har ikke filmselskapene så stor egeninteresse som i kopiering av plater.

Jeg som forbruker vil gjerne betale for filmproduksjon alene og en liten sum til kostnadseffektiv distribusjon via nettet, helt uten å kaste bort penger på alle de gammeldagse kostbare mellomleddene jeg ser på som unødvendig.

De fleste overestimerer nok andelen av produktprisen som går til selve distribusjonsmodellen, selv om den er betydelig nok på fullprisproduktene. Det forundrer meg ikke om kostnadene til produksjon og distribusjon (inklusive avansen i de ulike ledd) ligger nede på 30 - 40 kr. En distributør som f.eks. Nordisk Film AS sitter faktisk ikke med resultatgrad høyere enn 2 - 3 %. Scanbox omtrent på samme nivå.

Enkelte av kostnadene knyttet til distribusjon vil heller ikke forsvinne ved digital distribusjon. Salgsleddet, som jeg neppe tror vil bli selve filmselskapene, men aktører som Amazon, iTunes med flere vil også kreve avanse, samt at vi langt fra snakker om rimelige tekniske løsninger for å håndtere dette.

Om snittprisen på en DVD i dag ligger på ca 100 - 150 kr, tror jeg personlig en realistisk pris på høykvalitets nedlastbar film vil ligge i sjiktet 60 - 100 kr (kanskje også høyere). Amazon.com har i dag en pris på $ 10 - 15 på det meste av sine filmer.

Det er greitt å ønske gode tjenester, men særdeles tåpelig å tro at julenissen eksisterer i filmbransjen når det gjelder produktprising.

Edit: Filmbransjen totalt sett tjener heller ikke så bra som enkelte tror.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Kan jo kanskje ha med at pirater oppdager mer av det som er der ute og gjør seg mer oppdaterte på slike medier.. Noe som påvirker dem til å få mer interesse for mediet og derav kjøpe mer og benytte seg av andre tilbud rundt, som for eksempel kino.

Når det gjelder piratnedlastning av 3D programmer er helt vanlig, og spesielt under studietid hvor man jobber med slike programmer. AutoCad koster rundt 30-40.000, altså nesten et halvt års studielån. Studentversjonene av disse programmene er dårlige og komprimerte.

De som lager slike programmer burde nesten takke opplasterne for at de forhindrer at folk faller ut i løpet av studieperioden og gjør at flere lærer seg 3D og blir potensielle kjøpere.

Lenke til kommentar

Det er nå dette jeg har sagt mange ganger før. Ganske mange laster ned materiale for å se om de liker det, og om de liker det veldig godt så kjøper de kanskje det. Vanlige folk er ikke så kyniske at de laster ned alt mulig for å få det gratis, men de gjør det gjerne om de trenger noe raskt, eller vil prøve det ut. Av de jeg kjenner som bruker PC så er 98% av de av den typen jeg beskriver, de kjøper også en del produktre, mens noen få jeg har møtt er enten rene pirater eller nekter å bruke piratkopiert materiale.

Jeg tror nok at Simen1 har en mulig løsning.

Lenke til kommentar

Det der er jo et meget godt poeng.

Det er flere tv-serier jeg ønsker å kjøpe, men de fins ikke i salg engang.

Det er jo helt utrolig at alt av tv materiale ikke finner seg vei til utsalg. Det er tross alt mye interessant. Men slik er det når det skal distribueres fysisk, kreve hylleplass, og at fysiske hender må opperere det.

Lenke til kommentar

Så lenge underholdningsbransjen tviholder på dinosaurmodellen for distribusjon, vil de ikke få mange kroner av meg. DRM og dårligere varer enn piratkopier er en ting, men hovedproblemet mitt er at det jeg etterspør i liten grad eksisterer.

På feks Scifi.com kan amerikanere se epsioder av diverse serier helt gratis. Hvis jeg trykker på de samme seriene får jeg bare opp "This clip is not avaivable from your location.". Det er ikke engang mulig å betale for det jeg ønsker å se! Eneste mulighet er piratebay, da mange av disse seriene ikke går i Norge, eller ligger mange sessonger på etterskudd.

Jeg har kjøpt en del spill over direct2drive og steam, men det samme sonetullet finner du også her. Enkelte spill er kun tilgjengelig i USA, og i tillegg nekter jeg å betale nesten dobbelt så mye for en vare bare fordi jeg bor i Europa.

Samme gjelder konsollspill. Et nytt 360 spill koster 500-600 på Spaceworld, noe det er helt uaktuellt å betale. Det er litt billigere på Elkjøp, men de har sjelden de spillene jeg er ute etter. Dårlig utvalg er noe som er et problem på Spaceworld og andre spillsjapper også siden de sjelden har eldre spill som ikke er så populære. (Lost Odyssey feks har jeg ikke finni til salgs noe sted, hverken på nett eller i butikk.) Kunne MS gitt meg muligheten til å kjøpe 360 spill via nettet uten fordyrende mellomledd? Med unntak av småspill og addons så er tydeligvis dette helt umulig. Løsningen ble da å betale en fyr 400kr for å bytte firmware så jeg kan spille av piratkopier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
men de har sjelden de spillene jeg er ute etter. Dårlig utvalg er noe som er et problem på Spaceworld og andre spillsjapper også siden de sjelden har eldre spill som ikke er så populære.

Akkurat dette er et reélt problem mht musikk også. En del eldre ting finnes kun som piratvare da plateselskapene kun melder "gått ut av produksjon". Tror jeg har lasta ned en 10-15 sånne album (av varierende rip- kvalitet), aner ikke hvordan jeg ellers skulle få fatt i dem.

Lenke til kommentar

"Gått ut av produksjon" kan lett løses med digital distribusjon uten at det koster så alt for mye. iTunes feks har gjort det lettere å betale for musikken man er ute etter, men mange av disse onlinetjenestene går i samme retning som refilposene til Nora... (Refilposer som koster mer enn et glass med nytt syltetøy er et heller dårlig konsept.) EA Store feks selger digitale kopier av spillene sine som ofte koster 50,- til 150,- kroner MER enn hva de koster på Elkjøp. I tillegg så mister du muligheten til å laste ned spillet etter et år eller noe. Steam går samme veien med sine latterlige priser.

Lenke til kommentar
Flere år siden jeg for første gang så en internasjonal udnersøkelse slå fast at de som hyppigst laster ned ulovlige kopier og falske lisenser, faktisk også er de som bruker mest penger på røkla.

Hehe. Slik dei mista meg. Då eg vart stor nok til å skjøne at det var gale å piratkopiere begynte eg med linux, fordi det var mykje software gratis der. Og no vil eg helst sleppe å touche ei Windows maskin, -vil heller betale for ein god linux enn for Windows. Men så er den gode linuxen til alt overmål gratis :)

Lenke til kommentar
Det er greitt å ønske gode tjenester, men særdeles tåpelig å tro at julenissen eksisterer i filmbransjen når det gjelder produktprising.

Julenissen eksisterer nok ikke, men forbrukere har makta, de kan ikke sette prisene som de selv vil og tjene gode penger heller.

AtW

Lenke til kommentar

Julenissen eksisterer nok ikke, men forbrukere har makta, de kan ikke sette prisene som de selv vil og tjene gode penger heller.

AtW

Så mye makt har ikke forbrukerne at de kan oppheve de økonomiske lover. Er 30 kr pr film for lavt til at man synes det er verdt å produsere film, så blir det lite produksjon. Og flertallet av produserte filmer tjener ikke gode penger, heller motsatt.

Lenke til kommentar

jeg ser mer film nå enn for tre år siden, har kjøpt flere filmer det siste året, og går mer på kino. Men da kun etter at jeg først har lasta den ned fra TPB. Er også mye lettere å laste ned en film og se den, enn å tyde en film fra en fattig trailer på 2-3min. De filmene som gir meg en opplevelse, ikke bare bakgrunslyd når jeg jobber, de kjøper jeg, samme med musikk og spill.

Jeg skal gjerne kjøpe mer over nett, men da må løsningen som brukes være lett og oversiktlig, og man skal ikke trenge en advokats utdannelse for å tyde evntuel EULA.

"Du kan ikke selge musikken du laster ned, utgi degselv som komponist, eller spille musikken offentlig uten å kontake tono. Du kan dele musikken med nærmeste familie. Du kan brenne ut musikken til eget bruk/backup."

Eksempel på enkel og grei eula som selv bestemor klarer å tyde :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...