Gå til innhold

Film: Stigmatisert - Kortfilm om konseptet 'universell utforming'

Anbefalte innlegg

Filmen er et soloprosjekt av meg. Det var alt annet enn lurt å våge seg på noe slikt. Alt det knoteriet jeg opplevde over lengre perioder unner jeg ingen. Det viktigste jeg fikk ut av prosjektet er at film er samarbeid.

Skuespillerne er det stor forskjell på. Ene er teaterentusiast og andre er profesjonell skuespiller. Sigurd fikk jeg til å møte opp ved hjelp av en god flaske.

Mesteparten ble filmet i en gymsal. Skuespillerne sto foran hvitt papir. Ved overeksponering blir bakgrunnen helt hvit. Alle bulker og kanter forsvinner. Det kommer til en pris. Enkelte linjer og detaljer blir litt utvasket, men sånn er lavbudsjettsfilm!

Jeg filmet det hele i DV. Redigerte det hovedsakelig i Premiere. Endel hvite masker måtte til. Det ble ordnet i Photoshop. Stigen i filmen er et stillbilde. Det ble ikke fullt så bra som antatt, men den gjorde nytten sin. Bevegelse ble lagt til i After Effects. Jeg kunne ingen av de programmene på forhånd. Hele redigeringsprosessen tok tilsammen over en måned. Hadde jeg våget meg på det samme prosjektet om igjen hadde det nok tatt en uke.

Prosjektet ble filmet og eksportert ut i widescreen, men av en eller annen merkelig grunn vil ikke pikslene vise seg 1:1. Ved tape/plate/minnepenn på TV er det bare å la TVen gjør jobben. Da blir det null kvalitetstap. På Youtube er det annerledes. Filmen ble tagget med "yt:stretch=16:9", men da ble det bare skrot. Om noen har en fiks løsning, gi meg beskjed.

Jaja, her er iallefall min første film:

To vidt forskjellige mennesker med hver sine synspunkter diskuterer konseptet 'universell utforming'. Vil deres bagasje avgjøre det hele? Konklusjonen er ikke annet enn slående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du eksporterer filmen kan du velge om du skal ha 1:1 pixelratio eller ikke. Har ikke tilgang på premiere akuratt her, desverre, men du finner det under settings - video da du trykker export på CS3. På CS4 velger du det der du velger codec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...