Mikkel™ Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei. Jeg lurte på om det finnes noen måte å bryte leiekontrakt umiddelbart på. På den leiligheten nå har jeg problemer med kondens. Etter telefoner mellom huseier og vaktmester fikk jeg følgende info ca 3 måneder etter innflyttning fra vaktmester: Vi vet det er kondens der på grunn av ett rom over leiligheten din som ikke er issolert godt nok. Vi sa ikke ifra til deg da du leide. Rundt juletider i ferien ødela kondensen personlige eiendeler inne hos meg til en verdi av 1000 kroner. I går ringte jeg huseier for å høre om jeg kunne bryte kontrakten og nevnte kondensen. Han mente da dette var min egen skyld fordi jeg ikke lufta bra nok og reffererte til en ventil som skulle forhindre dette på stua. Jeg har bodd der i 8 måneder og jeg har aldri sett en ventil på stua. Det er heller ingen ventil på vinduene. Det er også flere problemer som forværrer leieforholdet der: Vannet kan ikke drikkes. Det siver inn lukt ifra naboene gjennom lufteventil på badet. Naboene er unormalt bråkete. Leiligheten har ikke sikret branndør i forhold til reglene. Det er problemer med kondensen (som nevnt) Sluket i den ene vasken på kjøkkenet er delvis tett. Jeg vet ikke om noen lover og regler som kan hjelpe meg ut her. Men jeg har funnet en annen leilighet nå og leter etter ei bakdør for å komme meg ut av min nåværende fortest mulig. All hjelp og svar tas imot med stor takk. ~Mikkel Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Husleieloven fra 1999 stiller krav til husrommet under Kapittel 2. Slik jeg ser det er din beste mulighet å påberope kondensen (mangel på isolasjon) som en vesentlig mangel som ikke ble opplyst ved avtaleinngåelsen, og avhengig av alvorlighetsgrad, vurdere krav om avslag i leie eller heving. ( du må jo i tillegg reklamere innen "rimelig tid" jf. § 2-8) Dersom leiligheten ikke følger brannforskrifter, kan jo dette også trekkes frem. Lyd etc. er vanskeligere å få gjennom. Satt selv med en leilighet der huseier bedrev mye høylytt aktivitet, men sålenge det er i tidsrommet 0600 - 2300, fikk jeg informert at det var liten vits å klage på dette alene. Endret 26. mai 2009 av Star Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Så jeg kan faktisk få hevet kontrakten om jeg skriver ett formelt brev til han hvor jeg påpeker med utskrift ifra Husleieloven? Flotte saker. Takk for så kjapt svar. Edit: Jeg har ikke bruker på Lovdata, er det bare å kontakte webmasteren for tillgang eller er dette restriksjonert? Endret 26. mai 2009 av Mikkel™ Lenke til kommentar
rozon Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html Forresten, tette sluk bør du holde åpne selv. Det er normalt vedlikehold som leier gjør. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Sluket er tett er nok ingen grunn du kan nevne her i denne saken, da dette er slik som må regnes med fra tid til annen, og enhver noe teknisk person klarer å ordne dette selv. Har du bodd der i 8 mnd er det nok mest din skitt som ligger å tetter uansett, så bare å ta av vannlåsen å rense det gitt. De skriver jo til deg at de ikke sa i fra om kondensen i etasjen over, så kjør hardt på dette du og si det er uholdbart. Når de ikke sa i fra om kondensen sa de sikkert heller ikke i fra om hvordan du skulle lufte heller, så huseier kan ikke bare komme etter 8 mnd og si at det burde du ha visst. At du skal tvinges til å lufte fordi leiligheten over ikke er isolert godt nok er uansett et drøyt krav fra utleier, som jeg tviler på han kommer langt med. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Skal vi se da. Hvilke paragrafer er det jeg skal gå etter? Denne tror jeg blir vesentlig: § 2-4. Manglende opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen. Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg anbefaler deg å kontakte jussformidling, jussbuss e.l som kan hjelpe deg med juridiske spørsmål dersom du ikke vinner frem ved å vise til lovteksten. Det er uklare grenser og en del skjønnsmessige vurderinger som er ute og går.. Rettspraksis (HR) kan også gi støtte.. Men dersom du ikke er juridisk kompetent, ville jeg som sagt kontaktet jusshjelp, om ikke annet for tips til argumentasjon og fremgangsmåte Lenke til kommentar
svante Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Slik jeg leser åpningsinnlegget så er det 5 måneder siden du ble opplyst om disse tingene. Det er etter min mening godt over rimelig tid så spørs om du rett og slett ikke er for sent ute med å påberope deg disse manglene. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg skal ringe han igjen i dag. Får ønske meg lykke til da. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Etter en heller hyggelig samtale med huseier ble vi enig om en løsning. Kontrakten er sagt opp nå, han legger den ut. Så fort det kommer noen og vil leie (uansett om det er før tia. Setter innflyttning til 1.Juli) så er jeg avløst fra kontrakten. Snakket og med min nye huseier og der ble vi enig om at jeg leier fra 20. Juli men om jeg får leid ut denne leiligheten (gamle) før, så skal vi endre det til tidspunkt tidligst 1. Juli. Så da ble det nytt husrom billigere for en stakkars lærling og bedre beliggenhet i forhold til bråk osv . Tusen takk for alle svar jeg fikk. Dere ga meg mer innblikk i Huseierloven og denne erfaringen vil jeg sannelig ta med meg videre. ~ Mikkel Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Bra det ordna seg på en fredlig og fornuftig måte. Husk å holde rørene dine rene nå da Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Jess sir! Lukter forhåpentligvis ikke polakk, løk og mugg i leiligheten jeg har leid nå (gjorde ikke det når jeg var der i går). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå