Gå til innhold

Juridisk bundet til å kjøpe bestilt vare?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

For et par måneder siden bestilte jeg noen deler til bilen min, som jeg i etterkant fant ut at jeg allikevel ikke har behov for. Er jeg juridisk bundet til å kjøpe denne varen bare fordi jeg har bestilt den? Jeg har vært i dialog med forhandleren for å finne en løsning, men de krever at jeg betaler for varen. Har følgelig da ikke betalt for varen ennå.

 

Mvh kenneho

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

 

For et par måneder siden bestilte jeg noen deler til bilen min, som jeg i etterkant fant ut at jeg allikevel ikke har behov for. Er jeg juridisk bundet til å kjøpe denne varen bare fordi jeg har bestilt den? Jeg har vært i dialog med forhandleren for å finne en løsning, men de krever at jeg betaler for varen. Har følgelig da ikke betalt for varen ennå.

 

Mvh kenneho

 

Hvis du har bestillt over nett så har du 14 dager ubetinget angrerett.

Hvis du har bestillt direkte fra butikk ikke betalt, ikke skrevet under på noesomhelst bestillingspapirer så er det ikke noe annet å gjøre enn å droppe hele greia.

Hvis de truer med å sende faktura, så la de gjøre det, det er bare å ikke betale. Hvis de truer med inkasso så venter du til du får inkasso kravet, ringer til inkassobyrået, sier at denne saken er en tvist (da må de sette saken på hold, ingen renter ingen flere gebyrer) og krever skriftelig bevis på at du har bestillt disse varene.

Det er en grunn til at ganske mange bedrifter tar et "depositum" når de bestiller varer for kunder, vanlig er vel ca 10%.

Endret av JonChris
Lenke til kommentar
Hvis du har bestillt over nett så har du 14 dager ubetinget angrerett.

Hvis du har bestillt direkte fra butikk ikke betalt, ikke skrevet under på noesomhelst bestillingspapirer så er det ikke noe annet å gjøre enn å droppe hele greia.

Hvis de truer med å sende faktura, så la de gjøre det, det er bare å ikke betale. Hvis de truer med inkasso så venter du til du får inkasso kravet, ringer til inkassobyrået, sier at denne saken er en tvist (da må de sette saken på hold, ingen renter ingen flere gebyrer) og krever skriftelig bevis på at du har bestillt disse varene.

Vel, du kan vel gjøre som Jon foreslår eller du kan oppføre deg som folk....

 

Send de en mail med henvisning til (bestillingen) varene og si at du desverre ikke har bruk for delene likevel men tilby og betal reell frakt tilbake til leverandør.

 

Å kunne dokumentere kommunikasjon er gull verdt, da kan du senere ved ved eventuelt inkassokrav mot deg bevise at du prøvde å komme frem til en rettferdig løsning.

Lenke til kommentar
Hvis du har bestillt over nett så har du 14 dager ubetinget angrerett.

Hvis du har bestillt direkte fra butikk ikke betalt, ikke skrevet under på noesomhelst bestillingspapirer så er det ikke noe annet å gjøre enn å droppe hele greia.

Hvis de truer med å sende faktura, så la de gjøre det, det er bare å ikke betale. Hvis de truer med inkasso så venter du til du får inkasso kravet, ringer til inkassobyrået, sier at denne saken er en tvist (da må de sette saken på hold, ingen renter ingen flere gebyrer) og krever skriftelig bevis på at du har bestillt disse varene.

Vel, du kan vel gjøre som Jon foreslår eller du kan oppføre deg som folk....

 

Send de en mail med henvisning til (bestillingen) varene og si at du desverre ikke har bruk for delene likevel men tilby og betal reell frakt tilbake til leverandør.

 

Å kunne dokumentere kommunikasjon er gull verdt, da kan du senere ved ved eventuelt inkassokrav mot deg bevise at du prøvde å komme frem til en rettferdig løsning.

 

Grunnen til at å oppføre seg som "folk" ikke var med i mitt forslag er fordi TS har fortalt han han har prøvd å komme til en enighet med selskapet om en løsning, men de krever pengene. Da har bedriften oppført seg dårlig i mine øyne, og da ser jeg heller ingen grunn til å oppføre med noe bedre enn nøyaktig det som kreves av meg. Finnes jo også visse grenser på hvor mye tid å energi man ønsker å bruke på kranglete og lite kunderservice orienterte bedrifter. Men for all del, ditt forslag er like godt hvis ikke bedre, kansje bare jeg som har blåtirsdag?? :-P

Lenke til kommentar
Grunnen til at å oppføre seg som "folk" ikke var med i mitt forslag er fordi TS har fortalt han han har prøvd å komme til en enighet med selskapet om en løsning, men de krever pengene. Da har bedriften oppført seg dårlig i mine øyne, og da ser jeg heller ingen grunn til å oppføre med noe bedre enn nøyaktig det som kreves av meg. Finnes jo også visse grenser på hvor mye tid å energi man ønsker å bruke på kranglete og lite kunderservice orienterte bedrifter. Men for all del, ditt forslag er like godt hvis ikke bedre, kansje bare jeg som har blåtirsdag?? :-P

2 feil utgjør ikke 1 rett.

 

Fordi om andre ikke oppfører seg tjener man på å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt.

 

 

Jeg ønsker naturligvis å handle etisk, og gjøre opp for meg når jeg begår feil. I dette tilfellet er jeg derimot usikker på hva som er riktig å gjøre: På en side kan jeg ikke huske at jeg har fått info om at bestillingen er bindende. På den andre siden har de bestilt en vare de mener selv at de vanskelig for omsatt.

 

Jeg var i kontakt med forhandleren og foreslo å sende varen tilbake til produsenten, men de mente at dette ikke var mulig. Har ikke tilbudt meg å betale for frakt, noe jeg gjerne kan vurdere. Men er det som de sier ikke mulig å sende tilbake til produsenten hjelper det nok ikke om jeg tilbyr aldri så mye frakt.

 

Bestilte forresten varen over email, og fikk et elektronisk bestillings-skjema tilbake. På dette skjemaet var det en ok-knapp jeg kunne trykke på, men noen beskrivelse av løsningen forelå ikke. Med andre ord: Har jeg trykket på den knappen har jeg ikke vært informert om hva dette betyr.

Lenke til kommentar
Grunnen til at å oppføre seg som "folk" ikke var med i mitt forslag er fordi TS har fortalt han han har prøvd å komme til en enighet med selskapet om en løsning, men de krever pengene. Da har bedriften oppført seg dårlig i mine øyne, og da ser jeg heller ingen grunn til å oppføre med noe bedre enn nøyaktig det som kreves av meg. Finnes jo også visse grenser på hvor mye tid å energi man ønsker å bruke på kranglete og lite kunderservice orienterte bedrifter. Men for all del, ditt forslag er like godt hvis ikke bedre, kansje bare jeg som har blåtirsdag?? :-P

2 feil utgjør ikke 1 rett.

 

Fordi om andre ikke oppfører seg tjener man på å gjøre det selv.

 

Jeg vil da virkelig ikke si at å ignorere eller ikke ta hensyn til et krav som ikke har noe for seg er å gjøre en "feil". Det er i værste fall bare litt frekt. Men som sagt tidligere, ditt svar er nok det beste. Så var vi ferdig med den.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar så langt.

 

 

Jeg ønsker naturligvis å handle etisk, og gjøre opp for meg når jeg begår feil. I dette tilfellet er jeg derimot usikker på hva som er riktig å gjøre: På en side kan jeg ikke huske at jeg har fått info om at bestillingen er bindende. På den andre siden har de bestilt en vare de mener selv at de vanskelig for omsatt.

 

Jeg var i kontakt med forhandleren og foreslo å sende varen tilbake til produsenten, men de mente at dette ikke var mulig. Har ikke tilbudt meg å betale for frakt, noe jeg gjerne kan vurdere. Men er det som de sier ikke mulig å sende tilbake til produsenten hjelper det nok ikke om jeg tilbyr aldri så mye frakt.

 

Bestilte forresten varen over email, og fikk et elektronisk bestillings-skjema tilbake. På dette skjemaet var det en ok-knapp jeg kunne trykke på, men noen beskrivelse av løsningen forelå ikke. Med andre ord: Har jeg trykket på den knappen har jeg ikke vært informert om hva dette betyr.

 

Hmmm, sånn som jeg ser det i ditt tilfelle så har du handlet over nett. Kan ikke forstå at du da ikke har 14 dager ubetinget angrerett?? (Hvis jeg tat feil her så hadde det vært kjempe flott å få en link eller forklaring som tydeligjør dette) Prøv å forklar dette til selger og fyll gjerne ut dette skjemaet http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425 og send med over epost. Lykke til..

Lenke til kommentar
Takk for alle svar så langt.

 

 

Jeg ønsker naturligvis å handle etisk, og gjøre opp for meg når jeg begår feil. I dette tilfellet er jeg derimot usikker på hva som er riktig å gjøre: På en side kan jeg ikke huske at jeg har fått info om at bestillingen er bindende. På den andre siden har de bestilt en vare de mener selv at de vanskelig for omsatt.

 

Jeg var i kontakt med forhandleren og foreslo å sende varen tilbake til produsenten, men de mente at dette ikke var mulig. Har ikke tilbudt meg å betale for frakt, noe jeg gjerne kan vurdere. Men er det som de sier ikke mulig å sende tilbake til produsenten hjelper det nok ikke om jeg tilbyr aldri så mye frakt.

 

Bestilte forresten varen over email, og fikk et elektronisk bestillings-skjema tilbake. På dette skjemaet var det en ok-knapp jeg kunne trykke på, men noen beskrivelse av løsningen forelå ikke. Med andre ord: Har jeg trykket på den knappen har jeg ikke vært informert om hva dette betyr.

 

Hmmm, sånn som jeg ser det i ditt tilfelle så har du handlet over nett. Kan ikke forstå at du da ikke har 14 dager ubetinget angrerett?? (Hvis jeg tat feil her så hadde det vært kjempe flott å få en link eller forklaring som tydeligjør dette) Prøv å forklar dette til selger og fyll gjerne ut dette skjemaet http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425 og send med over epost. Lykke til..

 

Det er sant det - dette minner mistenkelig mye om bestilling/handel på internett. Var bare veldig uvanlig at dette foregikk over epost.

 

Takk for linken - jeg skal se hva jeg ender opp med å gjøre.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar så langt.

 

 

Jeg ønsker naturligvis å handle etisk, og gjøre opp for meg når jeg begår feil. I dette tilfellet er jeg derimot usikker på hva som er riktig å gjøre: På en side kan jeg ikke huske at jeg har fått info om at bestillingen er bindende. På den andre siden har de bestilt en vare de mener selv at de vanskelig for omsatt.

 

Jeg var i kontakt med forhandleren og foreslo å sende varen tilbake til produsenten, men de mente at dette ikke var mulig. Har ikke tilbudt meg å betale for frakt, noe jeg gjerne kan vurdere. Men er det som de sier ikke mulig å sende tilbake til produsenten hjelper det nok ikke om jeg tilbyr aldri så mye frakt.

 

Bestilte forresten varen over email, og fikk et elektronisk bestillings-skjema tilbake. På dette skjemaet var det en ok-knapp jeg kunne trykke på, men noen beskrivelse av løsningen forelå ikke. Med andre ord: Har jeg trykket på den knappen har jeg ikke vært informert om hva dette betyr.

 

Hmmm, sånn som jeg ser det i ditt tilfelle så har du handlet over nett. Kan ikke forstå at du da ikke har 14 dager ubetinget angrerett?? (Hvis jeg tat feil her så hadde det vært kjempe flott å få en link eller forklaring som tydeligjør dette) Prøv å forklar dette til selger og fyll gjerne ut dette skjemaet http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425 og send med over epost. Lykke til..

 

Det er sant det - dette minner mistenkelig mye om bestilling/handel på internett. Var bare veldig uvanlig at dette foregikk over epost.

 

Takk for linken - jeg skal se hva jeg ender opp med å gjøre.

 

Selvom det kansje er en uvanlig så er det fortsatt netthandel. Husk å ikke gå inn i butikken, betale så benytte angreretten, for da forfaller "handel" over nett og du har ingen angrerett.

Lenke til kommentar

Det hadde vært en fordel om flere her faktisk hadde lest forbrukerkjøpsloven før de kommenterte...

 

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Selger kan kreve erstatning for tap som følger av det at TS avbestiller, men selger har tapsbegrensningplikt, jf fkjl § 54.

Lenke til kommentar
Det hadde vært en fordel om flere her faktisk hadde lest forbrukerkjøpsloven før de kommenterte...

 

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Selger kan kreve erstatning for tap som følger av det at TS avbestiller, men selger har tapsbegrensningplikt, jf fkjl § 54.

 

En slik erstatning vil vel da typisk være frak tilbake til produsent...? Er det forresten riktig at produsenter kan nekte å ta imot ubrukte varer i retur?

Lenke til kommentar
Det hadde vært en fordel om flere her faktisk hadde lest forbrukerkjøpsloven før de kommenterte...

 

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Selger kan kreve erstatning for tap som følger av det at TS avbestiller, men selger har tapsbegrensningplikt, jf fkjl § 54.

 

Det vil da ikke ha noe å si så lenge varen er bestillt over nett. Angreretten gjelder da uansett. Det som er viktig å skille mellom her er jo netthandel og handel over disk. Stemmer nok det du sier hvis kunde har vært i butikken og bestillt, men som TS forklarer er dette gjort over nett. Eneste som da eventuellt skulle koste kjøper noe er gebyr for tilbakesending av produktet til selger (ikke leverandør) Men ettersom kjøper ikke har motatt varene vil ikke det gebyret være der.

Lenke til kommentar

Til de som hevder at du har 14 dager uansett så vil jeg minne om at angrerettslovens §2f leser:

 

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

 

Loven gjelder ikke for:

...

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

 

Det vil si at hvis den første bestillingen kan betraktes som en "uttrykkelig anmodning" og du ikke ville hatt tilgang til det elektroniske søknadsskjemaet uten en slik anmodning så kan det hende at angrerettloven ikke kommer til anvendelse.

 

Følgelig så må du da regne med å svare for en erstatning som nevnt i forbrukerkjøpslovens kapittel 11

Lenke til kommentar
Til de som hevder at du har 14 dager uansett så vil jeg minne om at angrerettslovens §2f leser:

 

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

 

Loven gjelder ikke for:

...

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

 

Det vil si at hvis den første bestillingen kan betraktes som en "uttrykkelig anmodning" og du ikke ville hatt tilgang til det elektroniske søknadsskjemaet uten en slik anmodning så kan det hende at angrerettloven ikke kommer til anvendelse.

 

Følgelig så må du da regne med å svare for en erstatning som nevnt i forbrukerkjøpslovens kapittel 11

So close, so close ;)

 

Vi snakker ikke om salg utenfor fast utsalgssted her, som sitatet ditt viser til. Vi snakker om fjernsalg. Dermed er unntaket du viser til irrelevant.

 

krikkert har postet "fasiten" på hvordan saken løses juridisk, som er det trådstarter spør om.

Lenke til kommentar
So close, so close ;)

 

Vi snakker ikke om salg utenfor fast utsalgssted her, som sitatet ditt viser til. Vi snakker om fjernsalg. Dermed er unntaket du viser til irrelevant.

 

krikkert har postet "fasiten" på hvordan saken løses juridisk, som er det trådstarter spør om.

 

Du har rett i at jeg tok feil, men da har du følgelig også galt i at Krikkert har postet fasiten. Hvis det er fjernsalg så har personen en 14-dagers angrerett og selger har ingen krav på kompensasjon i så henseende da angrerettloven gjelder ved fjernsalg.

Lenke til kommentar
So close, so close ;)

 

Vi snakker ikke om salg utenfor fast utsalgssted her, som sitatet ditt viser til. Vi snakker om fjernsalg. Dermed er unntaket du viser til irrelevant.

 

krikkert har postet "fasiten" på hvordan saken løses juridisk, som er det trådstarter spør om.

Du har rett i at jeg tok feil, men da har du følgelig også galt i at Krikkert har postet fasiten. Hvis det er fjernsalg så har personen en 14-dagers angrerett og selger har ingen krav på kompensasjon i så henseende da angrerettloven gjelder ved fjernsalg.

Det vi snakker om her er en avbestillingssituasjon. Det at mange anbefaler TS til å misbruke angrerettloven gjør det ikke juridisk korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...