Gå til innhold

Oppvarming til styrketrening

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om følgende oppvarming er greit for styrketrening:

20 min jogging på 3d-mølle

10 minutter roing,

ser ikke poeng i å spinne etter jogging, hvorfor spinner folk etter jogging for oppvarming til styrketrening.

ser frem til svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann :)

Hvis du bruker vår venn google, så vil du få opp flere tusen sider som handler om akkurat dette, men jeg har plukket ut en side til deg: http://www.iform.no/pub/art.php?id=7

Her står det at du bør jogge rolig (kunne snakke hele den tiden du varmer opp) i ca 15 minutter. Dette er en oppvarming for å få opp hjerterytmen, varmen og det mentale.

Hvis du ønsker å kjøre benkpress med 6-8 repetisjoner på rundt 120 kilo (=arbeidsvekt, den vekten du bruker i de produktive settene), så fortsetter du med oppvarmingen slik:

Oppvarming:

1 sett 12 reps på 55-60% av arbeidsvekten (i dette tilfellet ca. 65 kilo)

Oppvarming:

1 sett 8 reps på 70% av arbeidsvekten (i dette tilfellet ca. 75 kilo)

Oppvarming/vekttilpassing:

1 sett 4-5 reps på 80% av vekten (ca. 95 kilo)

Vekttilpassing:

1 sett 1-2 reps på 90% av vekten (ca. 107,5 kilo)

Du skal ikke bli sliten, du skal bli varm, og du skal dessuten bli mentalt forberedt på å løfte tungt. Ta om lag 1-1,5 minutter pause mellom hvert oppvarmingssett.

Happy trening! ;)

Lenke til kommentar

5 minutter med sykkel/roing/lett jogging for å få pulsen litt opp

2-3 lette sett på f.eks. 50%, 70% og 90% av det du skal trene med hvor du tar kanskje 50% så mange reps som du klarer på de vektene som oppvarming for baseøvelser.

Til nød en 8-10 reps på lett vekt som oppvarming til isolasjonsøvelser og maskinøvelser.

Noe mer en dette har ingen hensikt. Som vanlig skal selvfølgelig iform hoste opp noe møl bare for å lage enda fler artikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...